L.s konkurranseutkast til utsmykkingen av M/S Oslofjord i 1948 må betraktes som hennes debutarbeide. I utkastets fantasifulle detaljrikdom og kraftige farger viste hun også stor dekorativ sans. L.s bilder i 40- og 50-årene beholdt meget av flatemaleriets dekorative uttrykk, med djerve, stofflige penselstrøk og friske, saftige farger. Formspråket var en mer eller mindre forenklet tolkning av naturforbildene, gjerne med kraftige svarte konturer som i Gutteportrett (1953). Enkelte mindre skisser fra opphold i Frankrike var luftigere og lettere malt med enklere koloritt. I 1960-årene ble hennes arbeider mer abstrakte. Hun omsatte naturinntrykkene til et rytmisk samspill av fargeflater i en rikt variert koloritt, eller hun løste motivet opp i mindre former mot en ensfarget bakgrunn. I 1966 begynte hun å arbeide med en blanding av collage og gouache. Innslaget av overmalt avispapir gav plastisk virkning. Hun malte også med akryl. Komposisjonene ble etter hvert tyngre i stofflighet og farge, med mer grått, sort og jordfarger. Billedelementene samlet seg også til anelser av natur- og vekstformer og spor av maskelignende figurer, det siste kan skyldes inntrykk fra Cobra-gruppens utstillinger.
Mot 70-årene ble L.s farger lysere i tonen, og akvarellutstillingen i 1972 hadde tydeligere utgangspunkt i naturmotiver eller romopplevelser. Bildene fikk et mer poetisk uttrykk. Et lengre opphold i Italia i 1975 syns å ha brakt det figurative tilbake i hennes kunst. Akvarellene herfra er luftige landskapsimpresjoner, Landskap, (Roma 1975, Nasjonalgalleriet, Oslo), eller fantasifulle figurbilder som Artistes (1975). Omkring 1979 begynte L. å arbeide med etsninger og litografier ved Atelier Nord. Gjennom grafikkens uttrykksmuligheter fant hun samtidig fram til nye veier innen oljemaleriet. Hennes siste malerier er ekspressivt figurative og fargesterke med portrettet, landskapet og stilleben som motiv. Akvarellene er gjerne forbeholdt naturopplevelser og lyriske landskapsstudier, mens de grafiske arbeider gir uttrykk for en mer grensesprengende indre virkelighet av kosmiske og visjonære innfall. L. har også arbeidet med materialdekorasjoner i glass og kobber.