Liv og virksomhet

L.s konkurranseutkast til utsmykkingen av M/S Oslofjord i 1948 må betraktes som hennes debutarbeide. I utkastets fantasifulle detaljrikdom og kraftige farger viste hun også stor dekorativ sans. L.s bilder i 40- og 50-årene beholdt meget av flatemaleriets dekorative uttrykk, med djerve, stofflige penselstrøk og friske, saftige farger. Formspråket var en mer eller mindre forenklet tolkning av naturforbildene, gjerne med kraftige svarte konturer som i Gutteportrett (1953). Enkelte mindre skisser fra opphold i Frankrike var luftigere og lettere malt med enklere koloritt. I 1960-årene ble hennes arbeider mer abstrakte. Hun omsatte naturinntrykkene til et rytmisk samspill av fargeflater i en rikt variert koloritt, eller hun løste motivet opp i mindre former mot en ensfarget bakgrunn. I 1966 begynte hun å arbeide med en blanding av collage og gouache. Innslaget av overmalt avispapir gav plastisk virkning. Hun malte også med akryl. Komposisjonene ble etter hvert tyngre i stofflighet og farge, med mer grått, sort og jordfarger. Billedelementene samlet seg også til anelser av natur- og vekstformer og spor av maskelignende figurer, det siste kan skyldes inntrykk fra Cobra-gruppens utstillinger.

Mot 70-årene ble L.s farger lysere i tonen, og akvarellutstillingen i 1972 hadde tydeligere utgangspunkt i naturmotiver eller romopplevelser. Bildene fikk et mer poetisk uttrykk. Et lengre opphold i Italia i 1975 syns å ha brakt det figurative tilbake i hennes kunst. Akvarellene herfra er luftige landskapsimpresjoner, Landskap, (Roma 1975, Nasjonalgalleriet, Oslo), eller fantasifulle figurbilder som Artistes (1975). Omkring 1979 begynte L. å arbeide med etsninger og litografier ved Atelier Nord. Gjennom grafikkens uttrykksmuligheter fant hun samtidig fram til nye veier innen oljemaleriet. Hennes siste malerier er ekspressivt figurative og fargesterke med portrettet, landskapet og stilleben som motiv. Akvarellene er gjerne forbeholdt naturopplevelser og lyriske landskapsstudier, mens de grafiske arbeider gir uttrykk for en mer grensesprengende indre virkelighet av kosmiske og visjonære innfall. L. har også arbeidet med materialdekorasjoner i glass og kobber.

Familierelasjoner

Datter av

  • Finn Aage Nordrum
  • Astrid Lund

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Privat malerskole, Göteborg 1939; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Thorbjørn Lie-Jørgensen; Rolf Rudes malerskole 1942–43; Statens Kunstakademi, Oslo 1945–46; Konsthögskolan, Stockholm under Sven Erixson 1946-47.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1954; 3%-fondets stipend 1956; Mandalsstipend 1957; Statens 3-årige arbeidsstipend 1961; Th. Fearnleys Minnestipend I 1974; Statens garantiinntekt fra 1977; Studieopphold i Frankrike 1950, -55 med reiser til Amsterdam, Roma og Firenze; lengre opphold i Roma og på Sicilia 1975; Paris 1981.

Stillinger, medlemskap og verv

Egen malerskole, Oslo i 7 år; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere, jurymedlem 2 år, styremedlem 1979–81; medlem Foreningen Norske Grafikere; medlem Norsk kulturråds materialfond 2 år.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie (delt med Alf G. Hartmann) i Oslo kommunes konkurranse om utsmykking av trappehall M/S Oslofjord, Den Norske Amerikalinjen; innkjøpt Oslo kommunes konkurranse om skoleutsmykking 1976.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Takdekorasjon i vestibylen, Anders Jahres fabrikker, Sandar (fresko, 1960-årene)
  • Materialarbeide i vestibylen og kantinen, Tveita skole, Oslo (glassmosaikk, ferdig ca. 1968)
  • Monumentalrelieff i vestibylen, Stig skole, Haugenstua, Oslo (kobber og glassmosaikk, ferdig 1979)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Skiens Faste Galleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Norges Bank
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Volda Kunstlag Sandefjord
  • Porsgrund, Larvik, Gjøvik, Lillehammer, Namsos og Bodø kunstforeninger
  • Stockholm stads samlinger

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Sandefjord Kunstforening, 1950
  • Gall. Per, Oslo, 1956
  • Gall. KB, Oslo, 1960
  • Gall. KB, Oslo, 1963
  • Drammens Kunstforening, 1962
  • Stavanger Kunstforening, 1963
  • Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1964
  • Gall. KB, Oslo, 1966
  • Gall. KB, Oslo, 1968
  • Stavanger Kunstforening, 1970
  • Porsgrunn Kunstforening, 1970
  • Larvik Kunstforening, 1970
  • Hamar Kunstforening, 1970
  • Det blå galleri, Oslo, 1972
  • Gall. Galtung, Oslo, 1976
  • Gjøvik Kunstforening, 1977
  • Romeriksutstilling, 1977
  • Skaarer gård, Lørenskog, 1978
  • Kauffeldtgården, Gjøvik, 1979
  • Gall. Landsforeningen Norske Malere, Oslo, 1980
  • Gall. Homansbyen, Oslo, 1981
  • Gall. Flora, Ålesund, 1981
  • Lillehammer Kunstforening
  • Skien Kunstforening

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1948
  • Høstutstillingen, 1950-1954
  • Høstutstillingen, 1956
  • Høstutstillingen, 1959-1965
  • Høstutstillingen, 1968-1970
  • Høstutstillingen, 1972-1974
  • Høstutstillingen, 1976-1978
  • Høstutstillingen, 1980
  • Sommerutstilling, Unge Kunstneres Samfunn, 1953
  • Vandreutstilling, Unge Kunstneres Samfunn, 1954
  • Four Norwegian Painters, London, 1961
  • Four Norwegian Painters, Newcastle, 1961
  • Nordisk utstilling, Hässelby Slott, Stockholm, 1966
  • Tegnerforbundet, Oslo Kunstforening, 1979

Litteratur

  • Dagbladet, 07.12.1948, (ill.)
  • Lind, O., i Sandefjords Blad, 09.12.1950
  • Dagbladet, 06.05.1953, (ill)
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 10.03.1956
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 12.03.1956
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 13.03.1956
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 13.03.1956
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 16.03.1956
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 161, 168 (ill.)
  • Morgenbladet, 31.01.1960
  • Dagbladet, 01.02.1960
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 02.02.1960
  • Durban, A., i Morgenposten, 03.02.1960
  • Revold, R., i Aftenposten, 10.02.1960
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 12.02.1960
  • Morgenposten, 08.02.1963
  • Durban, A., i Morgenposten, 16.02.1963
  • Durban, A., i Morgenposten, 21.02.1963
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 28.02.1963
  • Moe, O. H., i Aftenposten, 23.09.1964
  • Durban, A., i Morgenposten, 24.09.1964
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 25.09.1964
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 26.09.1964
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 29.09.1964
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 29.09.1964
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 30.09.1964
  • Durban, A., i Morgenposten, 15.03.1966
  • Hougen, P., i Arbeiderbladet, 19.03.1966
  • Aftenposten, 24.03.1966
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 28.03.1966
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 30.03.1966
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 01.04.1966
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 05.04.1966
  • Malmanger, M., i Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, s. 22
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, s. 264
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 18.11.1968
  • Durban, A., i Morgenposten, 08.11.1968
  • Dæhlin, E., i Morgenbladet, 19.11.1968
  • Mæhle, O., i Aftenposten, 22.11.1968
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 222
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 58
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 183
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 18.04.1972
  • Morgenbladet, 18.04.1972, (ill.)
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 18.04.1972
  • Aftenposten, 28.12.1974
  • Aftenposten, 15.10.1976, (ill.)
  • Oppland, 14.05.1977, (ill.)
  • Aftenposten, 30.08.1977
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 54
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 195
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 705
  • Bugge, E. Moestue, i Aftenposten, 15.04.1981, (ill.)
  • Refsnes, A. M., i Morgenbladet, 25.04.1981, (ill.)
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 07.05.1981, (ill.)
  • Sunnmørsposten, 21.11.1981, (ill.)