Liv og virksomhet

D. fikk som barn tegneundervisning av Johan Christian Koren Wiberg, senere gikk han på Asor Hansens malerskole. Faren fikk ham imidlertid til å gå i lære hos en malermester og ta svennebrev, før han omkring 1910–11 tok skrittet fullt ut og satset på en fremtid som kunstner. D. debuterte med en separatutstilling i Bergens Kunstforening i 1921, som ble anerkjennende omtalt i Bergensavisene. Reisen til Sør-Frankrike i 1926–27 virket inspirerende på hans kunst og et maleri derfra, Landskap fra Cagnes, ble i 1931 innkjøpt til Nasjonalgalleriet. I 1930 slo D. seg ned i Bergen og åpnet malerskole. Han var en sentral skikkelse i Bergens kunstliv.

D. malte hele sitt liv i et forenklet naturalistisk formspråk med lyset som et viktig virkemiddel. Motivene var hovedsakelig landskaper og interiører med og uten figurer. Som så mange kunstnere i sin generasjon fikk han sterke inntrykk av fransk kunst, og man merker beundringen for Cézannes komposisjonsprinsipper og logiske oppbygging av fargeskalaen. D.s malerier er stillferdige med sterke lyriske innslag.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Hansine Dahl
  • Ole Peder Dahl

Gift med

  • 1914 med Ulla Lorentzen

Far til

Utdannelse

Asor Hansens malerskole; SHKS; Pola Gauguins malerskole og veiledning av Bjørn Smith-Hald i begynnelsen av 1920-årene.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til Sør-Frankrike 1926–27; Danmark 1934–35; Danmark og Sverige 1946; Danmark 1954; Danmark og Frankrike 1957.

Stillinger, medlemskap og verv

Formann i Bergens Kunstforening 1954–55; medlem av direksjonen i Bergens Kunstforening 1954–59; flere ganger medlem av juryen for Vestlandsutstillingen; formann i styret for Bildende Kunstneres Forening Bergen.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet
  • Bergen Billedgalleri
  • Haugesund Billedgalleri
  • Stavanger Faste Galleri

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1933
  • Vestlandsutstillingen, 1922
  • Vestlandsutstillingen, 1929
  • Vestlandsutstillingen, 1931-1933
  • Vestlandsutstillingen, 1935
  • Vestlandsutstillingen, 1938
  • Vestlandsutstillingen, 1939
  • Vestlandsutstillingen, 1941
  • Vestlandsutstillingen, 1947
  • Vestlandsutstillingen, 1948
  • Vestlandsutstillingen, 1951-1954
  • Vestlandsutstillingen, 1956
  • Vestlandsutstillingen, 1959
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, Oslo, 1940
  • Den Officielle Kunstudst., København, 1947

Separatutstillinger

  • Bergen Kunstforening, 1921
  • Stavanger Kunstforening, 1921
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1926
  • Samlerens lokale i København, 1934
  • Bergens Kunstforening, 1939
  • Bergen Kunstforening, 1949
  • Stavanger Kunstforening, 1949
  • Trondheim Kunstforening, 1951
  • Bergen Kunstforening
  • Stavanger Kunstforening
  • Bergens Kunstforening, 1964

Litteratur

  • Korsvold, P., Gabriel Dahl, Samleren, København, 10.1934, s. 5–15 (ill.)
  • Kloster, R., Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 157
  • Vem är Vem i Norden, Stockholm, 1941, s. 649
  • NKL, Oslo, 1944
  • NKL, Oslo, 1956
  • Bergens Tidende, 30.09.1949
  • Willumsen, U.J., i Nidaros, 01.10.1951
  • Bøgh, J., Fra Kvarven til Ulriken, Bergen, 1952, mot s. 24 (ill.), (red.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 190
  • Vollmer, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1953, bd. 1, s. 509
  • Breivik, Th., i Morgenavisen, 19.09.1959
  • Lexow, J.H., i Stavangeren, 12.10.1959
  • Berg, G. Backer, i Stavanger Aftenblad, 29.10.1959
  • Rønning Johannesen, O., For den bildende kunst, Bergens Kunstforening ved 125-års jubileet 1963, Bergen, 1963, reg. s. 158
  • Simonnæs, O., Bergensmaleren Gabriel Dahl, Kunst og Kultur, 1964, s. 93–96 (ill.)
  • Bergens Tidende, 30.04.1964, (ill.)
  • Kunst og Kultur reg. 1910-67, Oslo, 1971, s. 73, 189
  • Ytreberg, N.A., Tromsø bys historie, Trondheim, 1971, bd. 3, reg. s. 774
  • Hordaland og Bergen, Oslo, 1976, s. 373, Bygd og By i Norge