Liv og virksomhet

P. laget i noen år armbånd, ringer og halssmykker i kobber og emalje, men gikk siden over til å arbeide med figurmotiver i emalje på kobber. Som maler viste hun fra 1961 lett naivistiske figur- og situasjonsbilder og landskaper. Bilder som Formiddagsblund (1963), Gitaren i min hånd, Drep ikke en sangfugl og Tidlig morgen (alle utstilling 1973) er eksempler på hennes litterære og anekdotiske motivkrets.

Familierelasjoner

Datter av

Gift med

  • Ivar Plur, maler

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg 1956–57.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1958; Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1962; Th. Fearnleys Minnestipend II 1962; Studiereiser til Spania; Italia; Finland.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Unge Kunstneres Samfunn.

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. Per, Oslo, 1963
  • Arken, Rådhuskaien, Oslo, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973

Kollektivutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn Jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Vårutstilling, Paletten, Oslo, 1958
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1961

Litteratur

  • Akershus Amtstidende, 22.06.1962, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 25.03.1963
  • Steen Johnsen, S., i Verdens Gang, 28.03.1963
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 01.04.1963
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 02.04.1963
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 05.04.1963
  • Morgenposten, 29.05.1969, (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 217
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 62, 1974 s. 59
  • Dagbladet, 09.03.1973
  • Dagbladet, 23.03.1973, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 23.03.1973
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 23.03.1973
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 24.03.1973
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 28.03.1973
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 28.03.1973