Liv og virksomhet

L. debuterte i Unge Kunstneres Samfunn 1970 med malerier som var figurative, men i en tilsiktet naivisme med preg av barnetegningens forenklinger. Bildene viste mennesker, ofte i grupper, i enkle livssituasjoner. Fargeholdningen med gjennomgående bruk av blått, fiolett og grønt, gav bildene en stemning av melankoli og ensomhet. Uttrykksformen minnet om Marc Chagall, men L.s billedverden var preget av menneskelig fremmedgjøring. Fra 1975 viste hennes arbeider en bevisst kritisk holdning til aktuelle samfunnsproblemer, særlig til kvinnens rolle i dagens samfunn. Figurfremstillingen var blitt mer jordnær og detaljert, men de store stirrende øyne og maskelignende trekk skapte menneskelige sjabloner og ikke individer.

Familierelasjoner

Datter av

  • Rosemarie Schwabe-Hansen
  • Egil Bjørn-Hansen

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Bærum.

Utdannelse

Bjarne Engebrets malerskole 1960; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1961–64; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein, Alf-Jørgen Aas og Halvdan Ljøsne 1964–70.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Rolf Stenersens legat 1977; 3%-fondets stipend 1978; Borghild Berge Lexows legat 1979; Studiereiser Frankrike; Spania; Polen; Nederland; Portugal; Marokko.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, jurymedlem 1978; Landsforeningen Norske Malere; Bildende Kunstnere i Bærum; Akershus Bildende Kunstneres Forening.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1972
  • Høstutstillingen, 1976-1978
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1973-1974
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1976
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1978
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1982
  • Juniutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Kvinnen og kunsten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975
  • Samliv, Unge Kunstneres Samfunn, Kunstnernes Hus, Oslo, 1978
  • Reidar Aulie og hans elever, Gall. F 15, Moss, 1978
  • Nordisk kvinneutstilling, vandreutstilling, Malmö Konsthall, 1980-1981

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1975
  • Intimsalen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Intimsalen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Tønsberg Kunstforening, 1976
  • Gall. Musk, Lommedalen, 1976

Litteratur

  • Dagbladet, 08.05.1970, (ill.)
  • Woll, G., i Arbeiderbladet, 15.05.1970
  • Steen, S. Johnsen, i Aftenposten, 16.05.1970
  • Morgenposten, 20.05.1970
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 21.05.1970
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 29.05.1970
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 188
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 61
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 142
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 26.05.1973
  • Morgenbladet, 02.06.1973
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 01.06.1973
  • Egeland, E., i Aftenposten, 02.06.1973
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 193
  • Dagbladet, 28.01.1975, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 03.02.1975
  • Dæhlin, E. O., i Arbeiderbladet, 11.02.1975
  • Verdens Gang, 13.02.1975, (ill.)
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 14.02.1975
  • Aftenposten, 08.11.1976, (ill.)
  • Dybing, S., i Asker og Bærums Budstikke, 26.09.1980