Liv og virksomhet

V. hører til de mest fremtredende sølvsmeder i Norge i dette århundre. Som smykkekunstner blir hun også internasjonalt regnet med til de mest betydningsfulle i vår tid. Hun debuterte som sølvsmed på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i 1960. Da gikk hun fremdeles i lære på PLUS' sølvsmie i Fredrikstad, hvor hun tok sin svenneprøve i 1961. Hun startet da sitt eget verksted, men fortsatte å tegne modeller for PLUS, noe hun også hadde gjort i sin læretid. PLUS-smykker ble et begrep i 1960-årene og synonym med enkle, moderne sølvsmykker der form og materialfølelse var kombinert på en gjennomtenkt måte. Hennes tidlige smykker gled naturlig inn under begrepet Scandinavian Design, og man kan forstå at den svenske smykkekunstneren Torun Bülow-Hübe har betydd mye for V. i disse årene. I den første tiden laget V. også noen mindre korpusarbeider, bl.a. sølvskåler dekorert med emalje (1960, Kunstindustrimuseet i Oslo). Utover i 1960-årene fikk hennes smykker en mer dekorativ virkning. Av spesiell betydning var sølvsmykkene med op art-virkning. Parallelt finner vi også mer skulpturale smykker. Alt tidlig begynte V. med interessante løsninger på nye smykketyper, som f.eks. ulike håndsmykker fra slutten av 1960-årene.

I begynnelsen av 1970-årene ble art nouveau-stilen en viktig inspirasjonskilde for kunsthåndverkerne. Også V. laget en rekke smykker i dette formspråket i disse årene (hårsmykke Norske kunsthåndverkere 1972). Hos V. opplevde vi samtidig en ny materialromantikk. Oksyderte sølvoverflater og gull stod i kontrast til den blankpolerte sølvoverflaten. Hun arbeidet også litt med emalje, bl.a. i halskjeder bygd opp av små emaljerte sylinderformede ledd (Norske kunsthåndverkere 1974). Akkurat i disse årene laget V. mange smykker, både halskjeder og armbånd, som bestod av små sølvledd tredd på kjeder, og satt sammen i ulike bredder. Dette ble myke og slangeaktige smykker. Denne ideen videreutviklet hun til sin nye kolleksjon som ble vist på Tendenser -76 i Galleri F 15 i 1976. Her var store smykker bygd opp av små sølvringer. Disse smykkene hadde en spesiell monumental virkning og føyde seg mykt etter hals og håndledd. Kontrasten mellom lyst og mørkt sølv og gull var den bærende idé i den dekorative komposisjonen (Kunstindustrimuseet i Oslo 1976). V. har like til i dag arbeidet videre med disse myke, leddete smykkene og har stadig kommet fram til nye og spennende løsninger. Til sin separatutstilling i Kunstnerforbundet 1981 hadde hun laget store halssmykker bygd opp av en "brynje" av sammensatte sølvringer. På denne var det festet sorte smidde spikre, gjerne kombinert med små "frøhus" i tynt gull (Norske kunsthåndverkere 1981). Smidde spikre var også hovedmotivet i de fleste andre smykkene (Kunstindustrimuseet i Oslo 1981). Smykkene hadde et nærmest magisk uttrykk og var med på å befeste V.s internasjonale ry. Det var også med disse smykkene at hun hadde sin første separatutstilling i Gallery Artwear i New York i 1983.

Familierelasjoner

Datter av

Gift med

  • Atle Rønning Arnesen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1955; Oslo yrkesskole gullsmedlinjen 1957; lærling Norway Silver Design A/S, PLUS-senteret, Fredrikstad 1958-61; svennebrev 1961; mesterbrev 1962.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Oslo bys stipend 1965; Statens 3-årige arbeidsstipend 1966; Statens reisestipend 1976; Studiereiser til London 1957, -78; Italia 1959; USA 1962, -69.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, metallavdelingen 1975; en uke workshop Nova Scotia College of Art and Design, Halifax, Canada 1979; Medlem Norske kunsthåndverkere siden 1960, jurymedlem 1964-65, medlem stipend komiteen 1977-78; jurymedlem Landsforbundet Norsk Brukskunst 1967-69; medlem Riksgalleriets innkjøpskomité 1978-79.

Priser, premier og utmerkelser

Jacob-prisen 1965.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Kunstindustrimuseum, København
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Värmlands Museum
  • Victoria & Albert Museum, London
  • Cooper-Hewitt Museum, New York
  • Royal Scottish Museum, Edinburgh
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Utenriksdep.

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstring, 1959
  • 12. Triennale di Milano, 1960
  • Norwegian Arts and Crafts, Tel Aviv, 1962
  • Unge norske designere, 1962
  • Moderna skandinaviska gullsmeder, 1963
  • Arts and Crafts from Norway, vandreutstilling USA, 1964
  • International Jewellery Exhibition, London, 1965
  • International Jewellery Exhibition, Amersfoort, 1965
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk brukskunst, Bergen, 1966
  • Kunst og håndverk, vandreutstilling Utenriksdep. Europa, 1967
  • Tendenser i norsk brukskunst, 1974
  • Festspillutst., 1976
  • Norsk kunsthåndverk, 1975
  • Norsk kunsthåndverk, 1977
  • Norsk kunsthåndverk, 1979
  • Norskt konsthandverk, Stockholm, 1976
  • Jacob-prisen 20 år
  • Jacob-prisen 20 år, 1977
  • Scandinavian Crafts, Tokyo og Kyoto, 1978-1979
  • Norwegian Textile and Enamel from Beginning of 20th Century until Today, Hildesheim, Hamburg, Darmstadt, Amersfoort, 1981
  • Scandinavia Modern Design 1880-1980, 1982
  • Scandinavian Modern, New York, Washington og Minneapolis, 1982-1983
  • Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hildesheim, Hamburg, Darmstadt og Amersfoort, 1982-1983
  • Norsk metallkunst 1982, 1982
  • Norsk emaljekunst, Tokyo, 1983
  • Jewelry International, 1984
  • Contemporary Jewellery, Kyoto/Tokyo, 1984

Separatutstillinger

  • Tendenser, 1971
  • Tendenser, 1972
  • Tendenser, 1973
  • Tendenser, 1976
  • Tendenser, 1979
  • Artwear, New York, 1983

Litteratur

  • Brukskunst i hjemmet, 1961, s. 247, 299 (ill.)
  • Norsk Brukskunst, årbok, 1964, s. 39 (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk, 1968, s. 110–12
  • Design in Scandinavia, 1968, s. 32 (ill.)
  • Norsk brukskunst, 1969
  • Gullsmedkunsten i Norge før og nå, 1971, s. 159, 161 (ill.)
  • The Art of Jewelry, 1972, s. 138, 139 (ill.)
  • Scandinavian Crafts, katalog World Contemporary Crafts Exhibition, 1978, [upag.] (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 12 s. 447–48
  • Electum Gallery - the tenth year, 1981, [upag.] (ill.)
  • Nordisk kunsthåndverk og design, 1981, s. 23 (ill.)
  • Scandinavian Modern Design 1880-1980 katalog Cooper-Hewitt Museum, 1982, s. 177, 233 (ill.)
  • i Norges kunsthistorie, 1983, bd. 7, register (ill.)
  • Kvinne og kunstnar, 1983, s. 174–78 (ill.)
  • Ny norsk gullsmedkunst, 1983, s. 55, 57, fargepl. til s. 65, 71, 75, 77 (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1983, nr. 5, s. 19 (ill.)
  • Norway now, Sunderland Arts Centre, 1984, s. 18–19 (ill.)
  • Jewelry International, katalog, 1984
  • Contemporary Jewelry, 1984, s. 166 (ill.)
  • Bonytt, 1959, s. 30, 209nr. 7–8 s. 24, nr. 10 s. 31, nr. 11–12 s. 5
  • Bonytt, 1960, s. 199nr. 7–8 s. 8, nr. 11–12 s. 16
  • Bonytt, 1961, s. 132, 133, 138, 257nr. 2 s. X, nr. 10 s.VIII
  • Bonytt, 1962, nr. 5 s. XXIV
  • Bonytt, 1963, s. 93–96, 264-265
  • Bonytt, 1964, s. 104
  • Bonytt, 1966, s. 13, 72
  • Bonytt, 1967, s. 14, 121, 156, 208, nr. 9 før s. I
  • Gullsmedkunst, 1960, s. 124, 136–37
  • Gullsmedkunst, 1961, s. 147
  • Gullsmedkunst, 1962, s. 80
  • Gullsmedkunst, 1963, s. 7, 20, 140
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 71, 119
  • Gullsmedkunst, 1965, s. 6
  • Gullsmedkunst, 1966, s. 99, 123
  • Gullsmedkunst, 1967, s. 16, 118
  • Gullsmedkunst, 1969, s. 78
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 105, 114
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 168–69, 194
  • Gullsmedkunst, 1972, s. 203
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 9, 192
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 192, 210
  • Gullsmedkunst, 1975, s. 14, 113
  • Gullsmedkunst, 1976, s. 161
  • Gullsmedkunst, 1977, s. 44, 70
  • Kunsthåndverk, 1980, nr. 1 s. 24
  • Kunsthåndverk, 1982, nr. 5 s. 11, 18
  • Kunsthåndverk, 1983, nr. 9/10 s. 20, 52, 53
  • Kunsthåndverk, 1984, nr. 14 s. 10
  • Morgenbladet, 11.11.1978
  • Arbeiderbladet, 09.11.1981
  • i Aftenposten, 19.11.1981, (ill.)
  • i Verdens Gang, 04.11.1983, (ill.)