Liv og virksomhet

V. debuterte på den årlige brukskunstmønstringen på Maihaugen 1967. Der viste han bl.a. noen ringer i et typisk Scandinavian Designformspråk, preget av myke former og enkle, dekorative detaljer. Selv om V. lagde en rekke smykker opp gjennom 70-årene, er det likevel som korpus-kunstner han har markert seg. V. var ansatt som designer hos Th. Olsen i Bergen 1968-81. Korpusarbeidene var til å begynne med enkle og kraftige, men utover i 70-årene fikk de et mykere preg, ofte inspirert av art nouveau-stilens linjeføring. Det var først etter at han sluttet som designer hos Th. Olsen i 1981 at han markerte seg som en sterkt personlig kunstner. Han er i dag en av de få som lager korpusarbeider, men han har sluttet å arbeide med kostbare materialer. Det er kobber, bronse og messing som nå er hovedmaterialene, og gjerne i kombinasjon. På Norsk Metallkunst -82 (Nordenfjeldske Kunstindistrimuseum, Trondheim) viste han en serie arbeider der materialene var kombinert på en usedvanlig personlig og følsom måte. Formene og materialkombinasjonene er senere utviklet i en stadig mer dristig retning.

Familierelasjoner

Sønn av

Gift med

  • Storebø Ingvild

Bosatt (pr 1982-1986)

Bergen.

Utdannelse

Praksis ved gullsmedverkstedet ved PLUS, Fredrikstad 1/2 år 1963-64; Staatliche Werkkunstschule, Schwäbisch Gmünd 1964-67; mesterbrev som gullsmed Bergen 1972.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens garantiinntekt fra 1980; Studieopphold i Tyskland 1964-67 med reiser til Wien, Paris, Venezia, Firenze og Roma; studiereiser til New York 1973; London 1978; Athen 1979.

Stillinger, medlemskap og verv

Formgiver hos Theodor Olsens eftf., Bergen 1968-81; Medlem Norske kunsthåndverkere, jurymedlem 1980-81, styremedlem Norske kunsthåndverkere Hordaland fra 1983.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i konkurranse Norges Gullsmedforbund for korpussett i tinn 1971; 1. premie i konkurranse Norges Gullsmedforbund for hårsmykke i gull 1972.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Norsk kulturråd
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Craftsmen from Norway, vandreutstilling USA, 1970-1972
  • Festspillutst., Bergen, 1973
  • Norwegian Craftsmen Today, vandreutstilling Europa, 1974
  • Festspillutst., 1976
  • Norsk Kunsthåndverk, 1977
  • Tendenser -78, 1978
  • Vestnorsk kunsthåndverk, Bergen, 1981
  • Norsk metallkunst -82, 1982

Litteratur

  • Gullsmedkunst, 1967, s. 118
  • Gullsmedkunst, 1969, s. 140
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 146–47, 167
  • Gullsmedkunst, 1972, s. 53, 153–54
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 9, 227
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 146
  • Gullsmedkunst, 1975, s. 15, 116
  • Gullsmedkunst, 1977, s. 44
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 142
  • Norsk kunsthåndverk, katalog Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, 1968, s. 127, 1983
  • Stavanger Aftenblad, 17.04.1980, (ill.)
  • Jewelry, Concepts and Technology, 1982
  • Ny norsk gullsmedkunst, 1983
  • i Bergens Tidende, 02.06.1983, (ill.)
  • i Dagbladet, 09.06.1983
  • Kunsthåndverk, 1983, nr. 9–10, s. 50 (ill.)
  • Kunsthåndverk, 1984, nr. 14 s. 11 (ill.)