D. fortsatte i sin fars spor både m.h.t. motiv og teknikk. Hans arbeider har imidlertid et grovere og mer summarisk preg. Han har etterlatt seg en rekke byprospekter og skutemalerier, men ikke så mange som sin far. De mest kjente er Stiklestadprospektene. De to store litografiene fra henholdsvis Bergen og Oslo fra 1822 er antagelig kopier etter farens arbeider.
prospektmaler
Mathias Anton Dalager
Faktaboks
Mathias Anton Dalager
- Født
- 1797, Trondheim
- Død
- 1837, sst.
Familierelasjoner
Sønn av
Gift med
- Anna Margrethe Gjertsvold (f. 1797)
Utdannelse
- Sannsynligvis hos sin far
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Reiser innenlands i Norge
- til Stockholm 1837
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Oslo Bymuseum
- Norsk Sjøfartsmuseum
- Norsk Folkemuseum
- Det Kongelige Norske Videnskabers Selskap, Trondheim
- Museum Holstentor, Lübeck
Litteratur
- Koren, K., Trondhjem i gamle dage, Trondheim, 1907, s. 8
- Kunst og Kultur, 1911, s. 139
- Schnitler, C.W., Slægten fra 1814, (Kristiania, 1911, s. 345
- Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1926, bd. 3, s 253, (artikkel om Mathias Ferslev D.)
- Brodahl, J.E., Tre århundres trøndersk maleri, Trondhjem Kunstforenings 90 års-skrift, Trondheim, 1935, s. 32
- Kunst og Kultur, 1935, s. 257