Liv og virksomhet

Tyngden av N.s kunstneriske produksjon ligger i tiden etter 1965. På sin separatutstilling i 1967 viste hun arbeider i olje og akvarell, teknikker hun også senere har konsentrert seg om. Med lette, summariske strøk bygde hun opp sine lyriske naturstemninger innenfor en tradisjonell norsk landskapsoppfatning. Fargeskalaen var enkel og naturalistisk bestemt, men finstemt og blond. Av og til merkes en vilje til å stramme inn og konsentrere diffuse fargemasser med lineære aksenter. Akvarellene var fra første stund personlige og spontane studier, ofte med større koloristisk kraft enn maleriene og med en sikker utnyttelse av akvarellens tekniske muligheter. I 1970-årene ble malemåten rikere og mer nyansert. Fargen ble lagt på i tynne, laserende sjikt og fikk dermed malerisk liv, dybde og transparens. Landskapet var stadig det sentrale motiv, men ble etter hvert preget av N.s sans for overganger i naturen som skumring, solnedgang, og tilstander som tåke, dis eller vibrerende sollys. Lyset hyller landskapet inn, slik at alle detaljer går opp i en helhet. Overbevisende arbeider viste hun på utstillinger i midten av 70-årene, som Morgentåke og Høstmyr (1973, Riksgalleriet) og akvarellene Rimfrost (1973, Riksgalleriet) og Vårlys VI (1975, Nasjonalgalleriet, Oslo). I en del blomsterbilder er de kraftige fargeflekkene kulminasjoner i en rosa-grønnlig atmosfære. En luftig, blond fargeskala med forkjærlighet for svale blå-grønne og varme rødbrune toner er karakteristisk for N. i denne tiden. Mot slutten av 70-årene ble hennes fargeholdning mer abstrakt, ofte med én dominerende farge. Hun har anvendt dype mollklanger av brun-fiolett og blålig-grønt, mens enkelte bilder fra de senere år er malt i nyanser av bare rødt, eller av hvitt, nyansert fra varme til kalde toner. I en rekke bybilder fra Sør-Europa er hvite huskuber tegnet med fragmentariske linjer. I kontrast til det nyanserte hvite fargemiljø står mørke, skyggeaktig forenklede figurer. Interessen for komposisjonell oppbygning og abstrakte kvaliteter synes større enn i de tidligere diffuse og lysfylte naturstemningene.

Familierelasjoner

Datter av

  • Ingrid Sigmundsen
  • Reidar Nicolaisen

Gift med

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Carl von Hanno, Karl Høgberg og Karsten Lien 1943–45; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg, Aage Storstein og Per Palle Storm 1945–48.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1959; Henrichsens legat 1964; Tiedemanns legat 1967; Statens 3-årige arbeidsstipend 1974; Statens garantiinntekt fra 1977; Reiser til Paris 1950 og -58; Italia 1956 og -74; Jugoslavia 1974; Hellas 1976, -77 og -79; Portugal 1980 og -81.

Stillinger, medlemskap og verv

Tegnelærer Sagene skole 1949 og Huseby skole, Oslo 1950–52; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere, styremedlem og nestformann 1978–79; Medlem Norsk kulturråds innkjøpskomité 1978–80; vararepresentant Tilsynsrådet Kunstnernes Hus, Oslo 1979–82; medlem Riksgalleriets innkjøpskomité 1982–84.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Utsmykninger spisesalen Huseby skole, Oslo (oljemalerier 1951–52)
  • Spisesalen Franzefoss bruk, Bærum (oljemalerier)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norges Bank
  • Kunst i Skolen
  • Sandefjord og Sarpsborg kunstforeninger

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1963
  • Høstutstillingen, 1966
  • Høstutstillingen, 1969-1971
  • Høstutstillingen, 1973
  • Høstutstillingen, 1975-1976
  • Høstutstillingen, 1978
  • Sørlandsutstillingen, 1975
  • Sørlandsutstillingen, 1977
  • Østlandsutstillingen, 1979-1980
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1961-1962
  • Unge Kunstneres Samfunn jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Høstmønstringen, Oslo Kunstforening, 1963
  • 9+3 Oslokunstnerinner, Oslo Kunstforening, 1976
  • 9 malerinner, vandreutstilling, 1978
  • Skandinavisk konst, Gall. Stockmann, Helsinki, 1981
  • Norska landskap, Gall. Plaisiren, Hässelby, Sverige, 1981
  • Grosse Kunstausstellung, Haus der Kunst, München, 1981-1982

Gruppeutstillinger

  • 5 malere, Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1975
  • 3 impresjonister, Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1978

Separatutstillinger

  • Larvik Kunstforening, 1949
  • Larvik Kunstforening, 1977
  • Gall. KB, Oslo, 1967
  • Christianssands Kunstforening, 1968
  • Gall. Per, Oslo, 1970
  • Gall. Per, Oslo, 1971
  • Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1972
  • Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1978
  • Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1981
  • Gall. Vingården, Gjøvik, 1973
  • Intimgalleri, Bergens Kunstforening, 1974
  • Gall. Moderne Kunst, 1974
  • Gall. Moderne Kunst, 1976
  • Gall. Moderne Kunst, 1979
  • Gall. Moderne Kunst, 1982
  • Lillestrøm Kunstforening, 1974
  • Ski Kunstforening, 1976
  • Gall. F 15, Moss, 1977
  • Gall. Koloritten, Stavanger Kunstforening, 1979
  • Gall. Charlie, Jessheim, 1980
  • Gall. Inger Blankenagel, München, 1981
  • Risør Kunstforening, 1981
  • Gall. Biggie, Stavanger, 1982
  • Porsgrunn Kunstforening, 1982
  • Gall. 59, Oslo, 1983
  • Gall. Pettersson, Tønsberg, 1983

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1964, s. 62
  • Kunst og Kultur, 1964
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 182
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 187
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 116, 126
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 116
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 50, 62, 183, 189
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 193 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 115–16 (ill.)
  • Egeland, E., i F 15 Kontakt, Moss, 1977, nr. 10
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8, s. 562
  • Michelsen, R., i Nybrott, 12.03.1949
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 03.02.1967
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 03.02.1967
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 08.02.1967
  • Woll, G., i Arbeiderbladet, 21.03.1970
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 23.09.1971
  • Werenskiold, M., i Dagbladet, 22.09.1971
  • , Stabell, W., i Morgenavisen, 23.10.1974
  • Egeland, E., i Aftenposten, 14.09.1974
  • Flor, H., i Dagbladet, 28.02.1976
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 11.10.1977
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 26.09.1979
  • Agderposten, 16.01.1981, (ill.)
  • Akershus Arbeiderblad, 23.01.1981, (ill.)
  • Fædrelandsvennen, 11.06.1981, (ill.)
  • Porsgrunns Dagblad, 15.04.1982, (ill.)
  • Werenskiold, M., i Aftenposten, 29.10.1982, (ill.)
  • Tønsbergs Blad, 22.11.1983