Liv og virksomhet

Fane I. 1974

Christensen, Finn/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

Under krigen skaffet C. seg praktisk erfaring og gode grunnkunnskaper ved bl.a. å arbeide som "feiegutt" hos Nils Flakstad, arbeide sammen med Sigurd Nome og Finn Eriksen med støpningen av Anne Grimdalens Tømmerfløtere og Rytterstatue, og assistere treskjærer Kjelstad på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. I 1949–50 var han dessuten assistent for Sigurd Winge under utsmykningen av Oslo Handelsgymnasium. Ved debuten i Kunstnerforbundet 1949 var C. inne på flere veier for å søke seg en form, både formalt og motivmessig. Han viste landskapsbilder fra Sørlandet og Danmark i en relativt naturalistisk stil ved siden av bilder med tendenser mot både abstraksjon og surrealisme. Madonna, med innslag av uthamret kobber, gips og glassmosaikk, representerte dessuten den første ansats til senere materialbilder. Sitt definitive gjennombrudd fikk C. som grafiker på Høstutstillingen 1957, og den grafiske mønstring i Galleri KB i 1961 viste at han hadde eksperimentert seg fram til en overlegen behersket teknikk og en fullt personlig uttrykksform. Hans første serigrafier hadde hatt et surrealistisk anstrøk. Til de store grafiske bladene Triumfbuen, Domen i Firenze, Monumentet, Brokker og Mann i Rustning hadde Italia inspirert ham til et ikke-naturalistisk konsentrat av antikkens ånd og holdning, følsomt og monumentalt på samme tid. Samlet innen motivenes hovedform skapte han et mangfold av detaljer av skraverte felter, mørke og lyse flater, arkitektoniske elementer som buer, søyler, pilastre, et antydet rosevindu, en helgenskikkelse, et relieff. De fleste grafiske arbeider var i sort-hvitt, men enkelte trykk som Kongo og Mystikk viste beherskelsen av fargeteknikken.

Samme år viste C. 40 malerier i Galleri KB, alle malt etter Paris-oppholdet i Atelier 17, og her fremsto han som nonfigurativ maler og som raffinert kolorist. Formen var stram og konsis som i enkelte av de grafiske bladene. Titler som Sol, Søyle og Sort figur viste til de billeddannende elementene bak komposisjonene, mens Mystikk og Flukt ga uttrykk for opplevelser og inntrykk. I Inntrykk fra Paris minnet motivbehandlingen om hans grafiske strek.

I årene som fulgte fikk C. en rekke store utsmykningsoppgaver. Til ventehallen på Rikshospitalet arbeidet han i halvannet år med keramikeren Jens von der Lippe på de to veldige billeddikt i kaleidoskopisk fargestrålende glassmasse på stengods. Hans andre store dekorasjon var til Oslo Legevakt, også nonfigurativ, utført i keramikk-mosaikk. Av kirkelige utsmykningsarbeider laget han bl.a. de store glassmalerier St. Katarinahjemmet, Vor Frue Villa kapell og St.Elisabeth-hjemmets kapell. Til Åssiden kirke i Drammen hadde han i 1967 ferdig altertavlen i messing og rustfritt stål, formet som et stilisert livets tre med kirkens symboler mellom grenene. Formen har grafisk karakter, men de skårne metallformer sveiset til platen skaper profiler av lys og skygge. I messing og rustfritt stål var også utsmykningen til ventehallen til medisinsk avdeling på Ullevål Sykehus. Her var de skårne metallformene dreid i forskjellige retninger så lyset fanges og gir en prismelignende effekt.

Den store dekorasjonen Aktivitet på Kreditkassens bygg på Stortorget i Oslo fra 1968–70 består av en rektangulær plate i lys grå naturbetong, gjennombrutt og dekorert med skulpturale elementer bestående av enkle, abstraherte former i stål. Disse er samlet i rytmiske grupper omkring de gjennombrutte felter som ved belysning innenfra gir øket effekt om natten. Til Cruiseskipet Royal Viking Star laget C. dekorasjonen Horizon, speilbilder rundt en streng akse med assosiasjoner til skip, hav og horisont. Separatutstillingen i Kunstnernes Hus i 1972 var en imponerende mønstring av ca.130 arbeider som representerte C.s mange forskjellige uttrykksmidler: tegning, grafikk, maleri, relieffbilder, materialarbeider i tre og metall, dekorasjon og skulptur i sveiset og spesialbehandlet metall. Blandt materialbildene kunne man skille mellom arbeider hvor uttrykkene var basert på rent skulpturelle virkemidler, på symbolske assosiasjonsvekkende former og på materialvirkninger, eller en blanding av disse. De store grafiske blad fra 1957 og 1961 var med på mønstringen og viste seg fremdeles uovertrufne i hans grafiske produksjon. I de senere trykk fikk detaljrikdommen fylle hele billedflaten, som i En dikters bolig (Nasjonalgalleriet, Oslo) fra 1972. Den monumentale hovedform som tidligere var det motiviske utgangspunkt, var dermed forsvunnet. I Galleri F 15 i 1976 og Stavanger Kunstforening i 1978 viste C. sine hittil mest samstemte maleriutstillinger. Han tegnet i oljefargen, brukte sin erfaring som grafiker og bygget på de geometriske former som utgjør hans viktigste materiale til de mange monumentalarbeider. Enkelte arbeider viser abstraksjoner som uttrykk for visjoner av kosmisk, nesten religiøs karakter, som i En annen virkelighet. I andre bilder får fargen råde grunnen i en rekke gjennomskinnelige lag og antydete former og oppnår dermed den "smykkeaktige" skjønnhet som han alltid har vært levende opptatt av.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Nils Christensen
  • Ellen Andrea Henriksen

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Elev av Carl von Hanno; Doro Ordings malerskole 1942; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1943–44; Statens Kunstakademi, Oslo (opprettet 1909) under Jean Heiberg, Per Krohg og Aage Storstein 1945–48; S.W. Hayters Atelier 17 i Paris i 1959.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1947; Statens Kunstfonds arbeidsstipend 1951; Ib Schlytters legat 1959; Fransk Statsstipend 1959; Statens 3-årige arbeidsstipend 1973–75; Statens garantiinntekt fra 1977.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Foreningen Norske Grafikere; Landsforeningen Norske Malere; Tegnerforbundet; Oslo Bildende Kunstnere; Medlem av innkjøpskomiteen i Riksgalleriet 1959–62; Juryen for Offisielle Kunstutstillinger, oppnevnt av BKS, Statens Kunstakademi, Nasjonalgalleriets råd og stemmeberettigede malere, billedhuggere og tegnere/grafikere 1961-69; styremedlem i Oslo Kunstforening fra 1968; medlem av Jury for utsmykningen av Postgirobygget 1977 og Ellingsrudåsen T-banestasjon 1978; medlem av innkjøpskomiteen Nasjonalgalleriet, Oslo 1979-81.

Priser, premier og utmerkelser

Tildelt Honourable Mention, Vancouver 1962; æresmedlem av Accademia Delle Arti del Disegno, Firenze; 1. premie i konkurransen om utsmykningen av Rikshospitalets ventehall 1963; dekorasjon til Kreditkassen 1968 og til Royal Viking Star 1971.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Norsk rikskringkasting, Oslo (1955)
  • Dominikaner kapell, Oslo (1961)
  • Sta Katarinahjemmet (1962)
  • Legevakten i Oslo (1965)
  • Rikshospitalet (1965)
  • Lambertseter kirke (1966)
  • Ullevål sykehus (1967)
  • Åssiden kirke, Drammen (1967)
  • Aker sykehus (1968)
  • Kreditkassens bygg, Oslo (1968–70)
  • Royal Viking Star-cruiseskip (ballsalen), BDS (1972)
  • St. Elisabeth-hjemmets kapell (1974)
  • Vor Frue Villa kapell (1975)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo (7 grafiske arbeider, 1 maleri, 1 gouache, 1 arbeid i gips)
  • Bergen Billedgalleri (maleri og grafikk)
  • Riksgalleriet (maleri, grafikk, tegning)
  • Stavanger Faste Galleri (maleri og gouache)
  • Göteborg Kunstmuseum
  • Nationalmuseum Stockholm (grafikk)
  • Statens Museum for Kunst, København (grafikk)
  • Museum of Modern Art, New York (grafikk)
  • Norges Bank
  • Norsk Kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger

Illustrasjonsarbeider

  • Den vakreste rosen, bestillingsverk av komponisten Egil Hovland i TV 1970 og 1974

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1949
  • Gall. KB, Oslo, 1961
  • Gall. Marya, København, 1962
  • Kongsberg Kunstforening, 1965
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1972
  • Bergens Kunstforening, 1972
  • Gall. F 15, Moss, 1976
  • Stavanger Kunstforening, 1978
  • Gall. F 15, Moss, 1980

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1946
  • Høstutstillingen, 1951-1952
  • Høstutstillingen, 1954-1958
  • Høstutstillingen, 1960-1966
  • Høstutstillingen, 1971
  • Høstutstillingen, 1975
  • Høstutstillingen, 1977
  • Høstutstillingen, 1978
  • La Gravure Norvégienne Contemporaine, Frankrike, 1956
  • Norveska Grafika, Ljubljana, 1956
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Göteborg, 1957
  • Norsk Nutidskonst, Sverige, 1958
  • 5. Mostra Internazionale Di Bianco e Nero, Lugano, 1958
  • Contemporary Prints from Norway, Oregon, 1958-1959
  • Unga Norrmän, Göteborg, 1959
  • Biennalen, São Paulo, 1959
  • Four Norwegian Painters, London, 1961
  • Eigth Painters from Norway, Washington, 1961
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Island, 1961
  • 14th Annual Contemporary Exhibition, Vancouver, 1962
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Helsingfors, 1963
  • 5. Exposition Internationale de Gravure, Ljubljana
  • Moderne Norwegische Kunst, Köln, 1966
  • Zehn Graphiker aus Norwegen, Tyskland, 1967
  • Norwegian Graphics, Arts Council Exhibition, England, 1968-1969
  • Gravures Norvégiennes Contemporaines, Tunis, 1969
  • Generasjonsutstilling II, Gall. F 15, Moss, 1969
  • 10. Noren Hedendaagse Noorse Grafiek, Schilder-en Beeldhouwkunst, Antwerpen, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Göteborg, 1970
  • 36 norske kunstnere, Århus, 1971
  • Ten Norwegian Artists, Liverpool, 1971
  • Sommerutstilling, Seljord, 1975
  • Gall. F 15, Moss, 1976
  • Kontraster, Århus Kunstforening, 1977
  • Visuelt-utstilling
  • Gruppe Intern

Portretter

  • Portrett tegnet av Gøsta Hammarlund i Dagbladet 18.2.1961
  • Av Lise Nicolaisen i Arbeiderbladet 18.1.1965

Litteratur

  • Stenstadvold, H., Aftenposten, 29.09.1949
  • Mæhle, Ole, Dagbladet, 22.10.1949
  • Michelet, J.Fr., Morgenbladet, 24.10.1949
  • J. Moss, Morgenposten, 27.10.1949
  • Middelthon, Carsten, Dagbladet, 08.11.1958, (ill.)
  • Skjønsberg, Simen, Dagbladet, 28.11.1959, (ill.)
  • Dagbladet, 02.02.1961, (ill.)
  • Aftenposten, 03.02.1961, (ill.)
  • Revold, R., Morgenposten, 11.02.1961
  • Revold, R., Morgenposten, 02.03.1961
  • Morgenposten, 04.02.1961
  • Morgenposten, 17.02.1961, (ill.)
  • Ellingsen, Sv., Vårt Land, 08.02.1961
  • Durban, Arne, Morgenposten, 10.02.1961
  • Michelet, J.Fr., Verdens Gang, 10.02.1961
  • Parmann, ø., Morgenbladet, 14.02.1961
  • Hølaas, Odd, Dagbladet, 18.02.1961
  • Ellingsen, S., Vårt Land, 22.02.1961
  • Durban, A., Morgenposten, 27.01.1961
  • Parmann, ø., Morgenbladet, 04.03.1961
  • Rieber Mohn, H., St. Olav, 1961, s. 104–07 (ill.)
  • Rieber Mohn, H., St. Olav, 1962, s. 238
  • Morgenposten, 13.11.1964, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 18.01.1965
  • Kastborg, W.R., Arbeiderbladet, 19.06.1965, (ill.)
  • Dagbladet, 21.09.1967, (ill.)
  • Wormdal, C., Dagbladet, 02.04.1970, (ill.)
  • Aftenposten, 26.02.1970, (ill.)
  • Werenskiold, M., Dagbladet, 20.04.1971, (ill.)
  • Rostad, R., Dagbladet, 18.02.1972, (ill.)
  • Flor, H., Dagbladet, 04.03.1972
  • Michelet, J.Fr., Verdens Gang, 24.02.1972, (ill.)
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 28.02.1972, (ill.)
  • Parmann, ø., Morgenbladet, 01.03.1972
  • Bergens Tidende, 16.03.1972, (ill.)
  • Jantje, Morgenavisen, 17.03.1972
  • Flor, H., Bergens Tidende, 22.03.1972, (ill.)
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 03.11.1976, (ill.)
  • Andersen, S., Arbeiderbladet, 03.11.1976
  • Flor, H., Dagbladet, 28.10.1976
  • Grøtvedt, P., Morgenbladet, 29.10.1976
  • Stavanger Aftenblad, 08.09.1978, (ill.)
  • Parr Iversen, Kjell, Stavanger Aftenblad, 20.09.1978
  • Bonytt, 1961, s. 266
  • Bonytt, 1962, s. 280
  • Bonytt, 1965, mellom s. 140–141, s. 313
  • Bonytt, 1966, s.171, 173, 175
  • Anker, P., Motiver i Finn Christensens grafikk, Kunsten idag, 1962, s. 20–37 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 66
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 115, 179
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 143
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 121
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 49
  • Matheson, F., Askeland, J., Parmann, ø., Malmanger, M., Norsk Kunst i dag, Oslo, 1967, s. 102–3 (ill.)
  • Rude, R., Norske Grafikere, Oslo, 1973, s. 31 (ill.)
  • Borgen, Johan, Glad Kunst, 1977, s. 79–82 (ill.), Bokklubben
  • Østby, L., Norges Kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 258–59 (ill.)
  • Askeland, Jan, Norwegian Printmakers, Oslo, 1978, s. 51, (ill)