Liv og virksomhet

R. malte landskaper og enkelte sjøbilder, stilleben, portretter og interiører. Hennes eneste større separatutstilling, i Kunstnerforbundet i 1959, viste utviklingen fra 1937, fra det detaljrike, men artistisk malte Dame i gyngestol, til senere års velkomponerte bilder uten unødvendige detaljer. Enkelte sjøbilder minnet om Axel Revolds arbeider, andre landskaper kunne være ekspressive eller rent stiliserte naturopplevelser. Av R.s beste landskapsmalerier kan nevnes Krøderen (Høstutstillingen 1957), et velkomponert bilde med forenklete naturformer og en fin følelse for lyset og motivet. R. inspirerte sin kollega Bjarne Ness til kvinneskikkelsene i flere av hans ryttermotiver.

Familierelasjoner

Datter av

  • Ragna (missa) Jensen
  • Andreas Ringnes

Gift med

Utdannelse

Axel Revolds malerskole 1924–25; Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1926–27; Ruskin School of Drawing, Oxford; elev av Hans Hoffmann, München.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereise til København, Paris og Roma 1925–26; senere London, München og Italia.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Riksgalleriet

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Drammens Kunstforening, 1957
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1959

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1950-1951
  • Høstutstillingen, 1954-1957

Litteratur

  • Dagbladet, 30.10.1959, (ill.)
  • Aftenposten, 31.10.1959, (ill.)
  • Revold, R., Aftenposten, 11.11.1959
  • Durban, A., i Morgenposten, 03.11.1959
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 03.11.1959
  • Refsum, T., i Vårt Land, 10.11.1959
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 11.11.1959
  • Arbeiderbladet, 13.11.1959
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 240
  • Høiem, E., Hva betyr motivet i Bjarne Ness' rytterbilder?, Kunst og Kultur, 1979, s. 221–24