Liv og virksomhet

Den berømte Vågåsommeren 1894 bodde T. sammen med Alice Pihl (Salvesen), Johanna Bugge (Berge) og Lalla Hvalstad. Samme høst startet de i Kristiania en forening de kalte Den dekorative forening. Sommeren 1895 var T. igjen i Vågå og sommeren 1897 i Kviteseid som nygift sammen med sin mann, og bl.a. Lalla Hvalstad og Thorvald Erichsen. Hun malte portretter, bl.a. Oluf Wold-Torne, 1906, figurbilder og landskaper. Etter noen år la hun penselen vekk og begynte å reprodusere sin manns dekorative utkast i utsøkte broderier og flere betydelige tepper, bl.a. etter enkelte av Oluf W.-T.s kartonger som er i Nasjonalgalleriets eie. I Kunstnerforbundet 1925 viste hun 25 års produksjon av tekstilarbeider og en del eldre malerier, som Selvportrett (1899), det prisbelønte portrett fra Paris-utst. 1900, et figurbilde fra Italia og landskapsmotiver.

Familierelasjoner

Datter av

  • Niels Jacob Jensen Laache, biskop, salmedikter (1831 - 1892)
  • Oline Andrine Nielsen

Gift med

Utdannelse

Elev av Eilif Peterssen og Harriet Backer; elev av Jens F. Willumsen, København 1899-1900.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1893, -94; Studieopphold i Italia 1895-96, 1904-05; København 1899-1900; Paris 1893, 1900, 1905-06.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

Mention honorable, Paris 1900 (Portrett av ung pike).

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1895
  • Høstutstillingen, 1898-1900
  • Høstutstillingen, 1902
  • Høstutstillingen, 1906
  • Verdensutst., 1900
  • Jubileumsutstillingen, 1914
  • Høstutstillingen gjennem de første 25 år, 1932
  • Mitt kjæreste bilde, 1942
  • Kunstnerportretter, 1946

Portretter

  • Selvportrett (1899) gjengitt i Gran, H. og Revold, R.: Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo 1945, pl. 74
  • Portrett (1897, privat eie), Kunstnerens hustru (1899, Nasjonalgalleriet, Oslo), Kris med syrener (1901, Rasmus Meyers Samlinger) og Kris i Rue Varvin (1906, privat eie), alle utført av Oluf Wold-Torne og gjengitt i Revold, R.: Oluf Wold-Torne, Oslo 1961, s. 43, 51, 61, 83

Litteratur

  • Norsk kunsthistorie, 1927, bd. 2, register
  • Oluf Wold-Torne, 1932, s. 9-10
  • Kvinneportretter i norsk malerkunst, 1945, s. 53, 84, pl. 74 (ill.)
  • Idékamp og stilskifte i norsk malerkunst 1900-1919, 1946, s. 17
  • Harriet Backer, 1958, register
  • Oluf Wold-Torne, 1961
  • For den bildende kunst, 1963, s. 58
  • Drammens Kunstforening 1867-1967, 1967, s. 136, 144
  • Kunst og Kultur register 1910-67, 1971, s. 106, 223
  • Norges kunsthistorie, 1981, bd. 5, s. 248
  • Oslo Aftenavis, 21.03.1925, (ill.)
  • Tidens Tegn, 23.03.1925
  • Tidens Tegn, 25.03.1925
  • i Dagbladet, 23.03.1925
  • i Aftenposten, 24.03.1925