F. arbeidet i 12 år som journalist fram til 1969. Hun malte som ung utelukkende nonfigurativt, konsentrert om jordfarger og stofflige virkninger, oppmuntret av sin første mann. I 1970 tok hun malingen opp igjen med Engebret og satte seg inn i fremstilling av lys og rom ved et bevisst fargevalg. F. arbeider i dag parallelt med to motivkretser og teknikkker: landskap i olje på lerret eller plate etter skisser ute eller med spontane fantasibilder i olje og collage på papir. I en serie små landskapsbilder (1976) er det fremdeles fargene og ikke linjene som skaper bildenes stemning. Andre landskaper kan være mer stedlig beskrivende, impresjonistiske i uttrykk, om enn utført med blandete farger og palettkniv. Ser vi så på F.s fortellende fabelbilder, er det et tydelig slektskap så vel i motiv som i form med Marc Chagall, Gustav Klimt og Kai Fjell, malere som alle opptar henne sterkt. Foruten oljefargene anvender hun gips, papirutklipp og lim, gull og bivoks i sine arbeider. Typisk for motivkretsen er temaer som mann, kvinne, barn og fabeldyr. Fargene er klare og strålende, klart dekorativt brukt i flaten, eksempelvis i Liten Jomfru (1972), Kyllingen (1976), Hustru (1977) og Presten og korguttene (1978). Kritikken har ofte brukt ord som sprudlende, sorgløs og oppløftet om F.s kunst.
maler
Karin Friis
Faktaboks
Karin Friis
- Født
- 4. februar 1931, Oslo
Familierelasjoner
Datter av
- Reidar Tholander, fabrikkeier (f. 1903)
- Sigrid Arnesen (f. 1903)
Gift med
- Oslo, 1952 medGösta Calmeyer
- Oslo, 1956 med Aage Friis, kultursjef, journalist (f. 1927)
Utdannelse
- Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Gert Jynge, Olav Mosebekk og Arne Bruland 1949 og 1950
- elev av Bjarne Engebret 1970–74
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Studiereiser til London
- Brugge
- Trier
- Lübeck og Weinheim
- Roma
- Sorrento og Capri
- to årlige reiser (en md. vår og høst) de siste 6 år til Frankrike, hovedsaklig til Paris, Angers og Loiredalen
Stillinger, medlemskap og verv
- Medlem av Unge Kunstneres Samfund fra 1971
- Østfold Bildende Kunstnere fra 1977, styremedlem 1977–79
- Norsk Billedhuggerforening
- Gruppe 10, Halden
- Halden Kunstforening
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Storebrand, Oslo
- Østfold Distriktshøyskole
- Landbruksbanken, Trondheim
- Posthuset, Halden
- Kultur og Minne, Sarpsborg
- Norges Bank
- Årjäng Kulturnämnd
- Trondheim Kunstforening
- Trondheim kommune
- Sør-Trøndelag fylke
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Unge Kunstneres Samfund Vinterutstilling, 1971-1978
- Unge Kunstneres Samfund Sommerutstilling, 1971-1978
- Østfoldutstillingen, 1973
- Halden Kunstforening, 1973-1979
- Larvik Kunstforening, 1974
- Moss Kunstforening, 1974
- Unge Kunstneres Samfund Vårutstilling, Kunstnernes Hus, 1976
- Erotikk, Gall. Hornemann, Trondheim og Gall. 12 B, Fredrikstad, 1977
- Østfold Bildende Kunstneres utstilling, Nordisk Kulturuke, Fredrikstad og Moss, 1977
- Østfold Bildende kunstneres Forening, (Sarpsborg), 1977-1978
- Unge Kunstneres Samfund Vårutstilling, Samliv, Kunstnernes Hus, 1978
- Østfold Bildende Kunstneres Forenings utstilling, Årjäng Konstförening, Sverige, 1978
- Gal. Charles VII, Poitier, 1979
Separatutstillinger
- Halden Kunstforening, 1974
- Ås Kunstforening, 1975
- Unge Kunstneres Samfund, 1976
- Storebrand, Oslo, 1977
- Creditbanken, Halden
- Østfold Distriktshøyskole
- Eidsberg bibliotek, 1978
- Gall. Hornemann, Trondheim
- Marker bibliotek, Ørje, 1979
- Gal. Charles VII, Poitier, 1980
Portretter
- Selvportrett, 1972
Eget forfatterskap
- Tholander, S., Friis, Karin, Vi skal ha gjester, Oslo, 1968
Litteratur
- Kunst og Kultur, 1976, s. 182
- Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 08.05.1976
- Breivik, A., i Verdens Gang, 10.05.1976
- Alessandri, B., Se - de kan jo også male kjærlighet, Alle Kvinner, Oslo, 24.05.1977, s. 30–31, 51 (ill.)
- Adresseavisen, 02.09.1979