Faktaboks

Karin Friis
Født
4. februar 1931, Oslo

F. arbeidet i 12 år som journalist fram til 1969. Hun malte som ung utelukkende nonfigurativt, konsentrert om jordfarger og stofflige virkninger, oppmuntret av sin første mann. I 1970 tok hun malingen opp igjen med Engebret og satte seg inn i fremstilling av lys og rom ved et bevisst fargevalg. F. arbeider i dag parallelt med to motivkretser og teknikkker: landskap i olje på lerret eller plate etter skisser ute eller med spontane fantasibilder i olje og collage på papir. I en serie små landskapsbilder (1976) er det fremdeles fargene og ikke linjene som skaper bildenes stemning. Andre landskaper kan være mer stedlig beskrivende, impresjonistiske i uttrykk, om enn utført med blandete farger og palettkniv. Ser vi så på F.s fortellende fabelbilder, er det et tydelig slektskap så vel i motiv som i form med Marc Chagall, Gustav Klimt og Kai Fjell, malere som alle opptar henne sterkt. Foruten oljefargene anvender hun gips, papirutklipp og lim, gull og bivoks i sine arbeider. Typisk for motivkretsen er temaer som mann, kvinne, barn og fabeldyr. Fargene er klare og strålende, klart dekorativt brukt i flaten, eksempelvis i Liten Jomfru (1972), Kyllingen (1976), Hustru (1977) og Presten og korguttene (1978). Kritikken har ofte brukt ord som sprudlende, sorgløs og oppløftet om F.s kunst.

Familierelasjoner

Datter av

  • Reidar Tholander, fabrikkeier (f. 1903)
  • Sigrid Arnesen (f. 1903)

Gift med

  • Oslo, 1952 medGösta Calmeyer
  • Oslo, 1956 med Aage Friis, kultursjef, journalist (f. 1927)

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Gert Jynge, Olav Mosebekk og Arne Bruland 1949 og 1950
  • elev av Bjarne Engebret 1970–74

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Studiereiser til London
  • Brugge
  • Trier
  • Lübeck og Weinheim
  • Roma
  • Sorrento og Capri
  • to årlige reiser (en md. vår og høst) de siste 6 år til Frankrike, hovedsaklig til Paris, Angers og Loiredalen

Stillinger, medlemskap og verv

  • Medlem av Unge Kunstneres Samfund fra 1971
  • Østfold Bildende Kunstnere fra 1977, styremedlem 1977–79
  • Norsk Billedhuggerforening
  • Gruppe 10, Halden
  • Halden Kunstforening

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Storebrand, Oslo
  • Østfold Distriktshøyskole
  • Landbruksbanken, Trondheim
  • Posthuset, Halden
  • Kultur og Minne, Sarpsborg
  • Norges Bank
  • Årjäng Kulturnämnd
  • Trondheim Kunstforening
  • Trondheim kommune
  • Sør-Trøndelag fylke

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfund Vinterutstilling, 1971-1978
  • Unge Kunstneres Samfund Sommerutstilling, 1971-1978
  • Østfoldutstillingen, 1973
  • Halden Kunstforening, 1973-1979
  • Larvik Kunstforening, 1974
  • Moss Kunstforening, 1974
  • Unge Kunstneres Samfund Vårutstilling, Kunstnernes Hus, 1976
  • Erotikk, Gall. Hornemann, Trondheim og Gall. 12 B, Fredrikstad, 1977
  • Østfold Bildende Kunstneres utstilling, Nordisk Kulturuke, Fredrikstad og Moss, 1977
  • Østfold Bildende kunstneres Forening, (Sarpsborg), 1977-1978
  • Unge Kunstneres Samfund Vårutstilling, Samliv, Kunstnernes Hus, 1978
  • Østfold Bildende Kunstneres Forenings utstilling, Årjäng Konstförening, Sverige, 1978
  • Gal. Charles VII, Poitier, 1979

Separatutstillinger

  • Halden Kunstforening, 1974
  • Ås Kunstforening, 1975
  • Unge Kunstneres Samfund, 1976
  • Storebrand, Oslo, 1977
  • Creditbanken, Halden
  • Østfold Distriktshøyskole
  • Eidsberg bibliotek, 1978
  • Gall. Hornemann, Trondheim
  • Marker bibliotek, Ørje, 1979
  • Gal. Charles VII, Poitier, 1980

Portretter

  • Selvportrett, 1972

Eget forfatterskap

  • Tholander, S., Friis, Karin, Vi skal ha gjester, Oslo, 1968

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1976, s. 182
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 08.05.1976
  • Breivik, A., i Verdens Gang, 10.05.1976
  • Alessandri, B., Se - de kan jo også male kjærlighet, Alle Kvinner, Oslo, 24.05.1977, s. 30–31, 51 (ill.)
  • Adresseavisen, 02.09.1979