R.s feministiske engasjement er utgangspunktet for hennes naturalistiske og hverdagsnære menneskeskildringer. Relieffserien Barnet (bronse 1967) viser graviditet og fødsel i direkte og sterke uttrykk, og i relieffet Livets rett (araldit 1972) er den fødende kvinne plassert i sentrum. I R.s senere fremstillinger av gravide kvinner fremheves det fysiske slitet sterkere. R. er også opptatt av ballett-, fridans- og folkedansmotiver, både som skulptur (Koreografisk gruppe, bronse 1981, Oslo) og i en rekke tegninger. Bevegelse er et vesentlig trekk i R.s arbeider. Hun legger også ofte vekt på det følelsesmessige uttrykk, deformerer av og til formene i ekspressiv retning eller fortegner henimot karikatur. I sine mange portrettbyster arbeider hun derimot med individuelle karakterstudier, bl.a. det presist modellerte portrettet av lektor Fredrik Bie (bronse 1968). R. har utført en rekke offentlige monumenter, samt plaketter og minnemedaljer. Hun arbeider hovedsakelig med tre, bronse og gips. Hun begynte tidlig å bruke isopor som forarbeider til tre- og bronseskulptur. Som avkopling utfører R. også enkelte figurmotiver i kransekakedeig. Fra 1973 gjorde R. seg gjeldende som medarbeider i tidsskriftet Sirene, bl.a. med tekstede tegninger og den prisbelønte tegneserien Jensen. Med humor og pågangsmot tok hun, foruten typiske kvinnesaksmotiver, også opp tabubelagte erotiske motiver. R. har illustrert bøker og vært teatertegner i flere aviser. Formspråket i R.s tegninger varierer fra det følsomme og gjennomarbeidede portrett, bl.a. er flere utført i skrapeteknikk, til raske skisser i få og rammende streker. Som grafiker arbeider hun med tresnitt, linosnitt og litografi.