Liv og virksomhet

R. debuterte på Høstutstillingen i 1967 med maleriet Yeap II (Nasjonalgalleriet, Oslo). Karakteristisk for hans stil på denne tid var at sporene etter den fysiske malerprosess ble fremhevet. I 1970 fremstod R. med malerier der han ironiserer over hard-edge stilen, ved å male labyrintmønstre med ustø hånd og la malingen renne nedover billedflaten. Maleriene var preget av humørfylte improvisasjoner over innarbeidede konvensjoner i etterkrigstidens nonfigurative maleri, inntil han tidlig i 70-årene vendte tilbake til et figurativt formspråk. R. hadde tidlig utmerket seg som en eminent figurativ tegner, og utover i 70-årene ble tegningen hans foretrukne medium. På en separatutstilling i Kunstnernes Hus i 1976 viste han tusjtegninger der man fornemmer øde landskaper og figurtegninger, og malerier med forvridde og lemlestede figurer. Han viste også det monumentale maleriet Når menn blir menn (1976) med to ryttere som utkjemper en duell med lanser. Også i andre bilder fra denne tid knytter R. an til emner fra kunsthistorien, som Pietà; og De tre Gratier. Senere har R. vist montasjer av tegninger og bokser fylt av kasserte tegninger. Han har også malt ekspressive landskapsmalerier.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Gudrun Immerstein
  • Harry Radlgruber

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Bærum.

Utdannelse

Studieatelieret, Stavanger 1957-58; Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo 1958-61; Statens Kunstakademi, Oslo 1961-64.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Bærum kommunes kunstnerstipend 1976; Statens 3-årige arbeidsstipend 1978; Reiser i Europa fra 1964, bl.a. Italia; Hellas; Jugoslavia; Sovjetsamveldet; Østerrike.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo fra 1972; gjestelærer Kunstskolen i Trondheim 1979; Norges Tekniske Høyskole 1981; Statens Kunstakademi, Oslo 1984; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, juryformann 1967-69; Landsforeningen Norske Malere; medlem Akershus Bildende Kunstnere, medlem interimstyret; jurymedlem Østlandsutstillingen 1983-84; medlem kunstnergruppen GRAS 1970-årene.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Bærum sykehus (1982)
  • Gran skole, Oslo (1984) i samarbeid med keramiker Arne Aase
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Haugesund Billedgalleri
  • Riksgalleriet
  • Norsk Kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Mandal, Arendal og Molde kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • GRAS-grafikkmappe 1971

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1967
  • Østlandsutstillingen, 1980
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1965
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1967-1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1973
  • 14 unge, Stavanger kunstforening, 1966
  • 14 unge, Trondheim kunstforening, 1966
  • 14 unge, Kunstnernes Hus, Oslo, 1966
  • Rogalandskunstnere, Stavanger Kunstforening, 1966
  • En utstilling, Christianssands Kunstforening, 1969
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Kulturpakke, Trondheim Kunstforening, 1970
  • GRAS, Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Ung generasjon, Stockholm, 1971
  • 6 malere tegner, Oslo Kunstforening, 1973
  • Miniatyrer, Gall. Helga, Kongsvinger, 1977
  • Kunstnere i Bærum, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1978
  • 5 norrmän, Stockholm, 1978
  • 6 fra Bærum, Gall. 1, Bergen, 1979
  • Jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1980
  • Tegning, Kunstnernes Hus, Oslo, 1982
  • GRAS 10 år etter, Hammerlunds Kunsthandel, Oslo, 1983
  • GRAS 10 år etter, Trondheim kunstforening, 1984
  • GRAS 10 år etter, Bergen kunstforening, 1984

Separatutstillinger

  • Gall. Kringla, Oslo, 1968
  • Oslo Kunstforening, 1971
  • Stavanger Kunstgalleri, 1971
  • Molde Kunstforening, 1973
  • Gall. Helga, Kongsvinger, 1975
  • Gall. Helga, Årnes, 1975
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1976

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1966, s. 63
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 246
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 183
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 192
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 124, 131
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 61
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 181
  • Kunst og Kultur, 1981, s. 94
  • F 15 Kontakt, Moss, 08.1967
  • Fædrelandsvennen, 25.10.1967
  • Willoch, S., Fædrelandsvennen, 01.11.1967-02.01.1967
  • Lesetekster for enhver. Fra en samtale mellom Per Kleiva, Jan Radlgruber og Willi Storn, Kunst - for mennesket eller museet?, Oslo, 1969, s. 9-13
  • Verdens Gang, 06.12.1971
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 13.12.1971
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 15.12.1971
  • Flor, H., i Dagbladet, 17.12.1971
  • Rogalands Avis, 02.03.1974, (ill.)
  • Riis, H., Rogalands Avis, 19.04.1974, (ill.)
  • Dæhlin, E. O., i Arbeiderbladet, 03.03.1976
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 04.03.1976, (ill.)
  • Granum, E., i Asker og Bærums Budstikke, 10.03.1976
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, (ill.)
  • Norvin, K., i Morgenbladet, 10.03.1976, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 12.03.1976, (ill.)
  • Norsk maleri 70-tallet, Oslo, 1980, register
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, register