Liv og virksomhet

H. hadde store fordeler av å vokse opp i et kunstnerhjem, der det å male var en del av tilværelsen. Allerede som gymnasiast fikk han et års opphold i Paris og Italia, og fikk et førstehånds inntrykk av antikkens og renessansens kunst, samtidig som han kom i personlig kontakt med en av fransk kunsts ledende personligheter, Charles Dufresne. For øvrig var han sin fars elev, og han deltok i farens regelmessige malerturer til fjellbygder, setergrender og høyfjellet, særlig til Vågå. Som artianer hadde han sin første utstilling i hjembyen, samtidig som han debuterte på Høstutstillingen. H. fortsatte i farens fotspor både hva motivvalg og malerisk uttrykksform angår, med tydelig islett av fransk skolering og fargekultur. Det var for øvrig billedhuggeren Rolf Lunde som fikk overtalt den unge H. til å reise til Paris, og både der og i Italia møtte han eldre samtidige som fikk betydning for ham. Det gjelder både Dufresne og italieneren Filippo de Pisis, en betydelig impresjonist. At H. også var innom Georg Jacobsen, forteller vel mer om malerens trang til allsidig orientering enn om en bevisst kunstnerisk streben i retning av Jacobsens prinsipper. Jacobsen-episoden ble en blindgate der H. ikke fant seg vel til rette. H. har lagt vekt på koloristisk balanse og måtehold i sitt maleri. Komposisjonen er alltid vel overveid, han unngår like vinkler og han opererer helst med enkle proporsjoner. Fra 1933 har H. regelmessig malt i fjellbygda på vårparten, og han har her skapt en serie monumentale landskaper, der oker, blått, gult og krapplakk dominerer. Grønt fins ikke i disse arbeidene. Fra 1950-årene har han vanligvis tilbrakt sommeren ved Oslofjorden, og i sommerbildene herfra råder blå og gylne toner. H.s vesentligste innsats ligger innenfor landskapsmaleriet, selv om han også, særlig i kystlandskap, arbeider med menneskefigurer i fremstillingen av komposisjonene. H.s uttrykksmåte er naturalistisk, selv om han en enkelt gang har forsøkt seg innenfor det nonfigurative formspråk: en steinmosaikk utført for Sør-Gudbrandsdal Elektrisitetsverk.

H. har utført et større alterverk til Sødorp kirke på Vinstra. Han har også malt en rekke portretter som røper stor karakteriseringskunst, menneskelig følsomhet og innlevelsesevne.

Familierelasjoner

Sønn av

Gift med

  • 1943 med Sigrid Flugsrud

Bosatt (pr 1982-1986)

Lillehammer.

Utdannelse

Elev av sin far, Kristen H. fra 1920; Académie Moderne, Paris under Othon Friesz en md. 1922; Maison Watteau, Paris under Otte Sköld, Othon Friesz, Henri de Waroquier og Charles Dufresne, 1926, -28, -30; elev av Søren Onsager og Anders C. Svarstad, Oslo vinteren 1927; elev av Jean Heiberg 1929; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1930, under Halfdan Strøm 1932; elev av Georg Jacobsen kort tid 1935.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Benneches legat; Unge Kunstneres Samfunn legat; Hielmstierne Rosencrones legat; Brochs legat; Knut Hamsuns legat 1934; Henrichsens legat 1948; Ib Schlytters legat 1951; Statens stip. 1955; Klaveness legat 1959; Lillehammer bys stip. 1959; Ruth og Alf Lundebys legat 1971; Flere opphold i Paris 1926–30; reise til Italia 1922 med kortere opphold i Frankrike; Paris 1930 og Spania -34 (sammen med Karin Parrow, Inge Schiöler, Ragnvald Magnusson og Erling Ärlingsson); Paris 1939; Italia 1939 (sammen med Hjalmar Haalke) og -49; Paris og Italia 1952 og -57; London og Paris 1961; Nederland, Paris og Spania 1965–66; Roma og Italia 1974; Paris 1979; kortere turer til Sverige og Danmark.

Stillinger, medlemskap og verv

Kunstanmelder i Gudbrandsdølen 1966–74; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1937–40 og 46-50; Medlem Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomié 1937–40; Den faste Jury 1952–55; styremedlem Lillehammer Bys malerisamling 1964–79.

Priser, premier og utmerkelser

Kulturprisen for Gudbrandsdalen 1967.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Dekorasjoner til Norsk Arbeidslederforbunds lokaler, Oslo sammen med H. Stenstadvold og H. Haalke (1937–38)
  • Varna offentlige skole, Østfold (1952–53)
  • Steinmosaikk til Sør-Gudbrandsdals Elektrisitetsverk, Lillehammer (1969)
  • Altertavle til Sødorp kirke, Vinstra (1970–73)
  • Portrett av professor Olav Næs, Universitetet i Trondheim
  • Portretter av rektorene Henrik Lødrup, Lillehammer gymnas og Henry O. Dørum, Hamar katedralskole
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Moss Kunstgalleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Skiens Faste Galleri
  • Haugesund Billedgalleri
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Flekkefjord, Porsgrunn, Skien, Bryne, Gjøvik, Ålesund og Molde kunstforeninger, Volda Kunstlag

Utstillinger

Ikke Angitt

  • Lillehammer Bys malerisamling, 1926
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1929
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1932
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1938
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1940
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1948
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1954
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1957
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1962
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1965
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1977
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1979
  • Kunstnernes Hus, 1932
  • Kunstnernes Hus, 1938
  • Kunstnernes Hus, 1968
  • Trondheim Kunstforening, 1932
  • Trondheim Kunstforening, 1938
  • Trondheim Kunstforening, 1949
  • Trondheim Kunstforening, 1953
  • Trondheim Kunstforening, 1959
  • Trondheim Kunstforening, 1964
  • Trondheim Kunstforening, 1969
  • Aalesunds Kunstforening, 1932
  • Aalesunds Kunstforening, 1940
  • Aalesunds Kunstforening, 1948
  • Aalesunds Kunstforening, 1951
  • Aalesunds Kunstforening, 1955
  • Aalesunds Kunstforening, 1958
  • Aalesunds Kunstforening, 1962
  • Aalesunds Kunstforening, 1966
  • Arendals Kunstforening, 1933
  • Drammens Kunstforening, 1936
  • Drammens Kunstforening, 1938
  • Drammens Kunstforening, 1941
  • Drammens Kunstforening, 1948
  • Bergens Kunstforening, 1938
  • Bergens Kunstforening, 1949
  • Bergens Kunstforening, 1956
  • Bergens Kunstforening, 1964
  • Moss Kunstforening, 1939
  • Moss Kunstforening, 1941
  • Moss Kunstforening, 1952
  • Moss Kunstforening, 1960
  • Haugesund Kunstforening, 1939
  • Haugesund Kunstforening, 1952
  • Haugesund Kunstforening, 1957
  • Haugesund Kunstforening, 1961
  • Volda Kunstlag, 1940
  • Volda Kunstlag, 1955
  • Volda Kunstlag, 1958
  • Volda Kunstlag, 1962
  • Fredrikstad Kunstforening, 1942
  • Fredrikstad Kunstforening, 1950
  • Fredrikstad Kunstforening, 1957
  • Christianssands Kunstforening, 1942
  • Christianssands Kunstforening, 1947
  • Christianssands Kunstforening, 1951
  • Christianssands Kunstforening, 1961
  • Skiens Kunstforening, 1942
  • Skiens Kunstforening, 1952
  • Skiens Kunstforening, 1960
  • Tønsberg Kunstforening, 1948
  • Gall. Moderne Kunst, 1949
  • 1949
  • 1957
  • 1960
  • Hamar Kunstforening, 1949
  • Hamar Kunstforening, 1961
  • Sandefjord Kunstforening, 1951
  • Avholdslokalet, 1951
  • Kristiansund Kunstforening, 1951
  • Kristiansund Kunstforening, 1958
  • Kristiansund Kunstforening, 1962
  • 1952
  • 1959
  • 1955
  • 1962
  • Molde Kunstforening, 1955
  • Molde Kunstforening, 1958
  • Molde Kunstforening, 1962
  • Kunstnerforbundet, 1957
  • Kunstnerforbundet, 1963
  • Kunstnerforbundet, 1978
  • 1957
  • 1959
  • 1963
  • 1970
  • 1981
  • 1959
  • 1959
  • 1961
  • 1962
  • Hollandse Turistenbond, 1968
  • Bryne Kunstforening, 1972
  • Gall. H.H., 1981
  • Oslo Kunstforening, 1982
  • Gruppeutst.: Konstakademien, 1954, (sm.m. Haalke, H. og Finne, H.-Grønn)
  • Høstutstillingen, 1926
  • Høstutstillingen, 1927
  • Høstutstillingen, 1928
  • Høstutstillingen, 1929
  • Høstutstillingen, 1930
  • Høstutstillingen, 1931
  • Høstutstillingen, 1932
  • Høstutstillingen, 1933
  • Høstutstillingen, 1934
  • Høstutstillingen, 1935
  • Høstutstillingen, 1936
  • Høstutstillingen, 1937
  • Høstutstillingen, 1938
  • Høstutstillingen, 1939
  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1946
  • Høstutstillingen, 1947
  • Høstutstillingen, 1948
  • Høstutstillingen, 1950
  • Høstutstillingen, 1951
  • Høstutstillingen, 1952
  • Høstutstillingen, 1953
  • Høstutstillingen, 1954
  • Høstutstillingen, 1955
  • Høstutstillingen, 1956
  • Høstutstillingen, 1957
  • Høstutstillingen, 1958
  • Høstutstillingen, 1959
  • Høstutstillingen, 1960
  • Høstutstillingen, 1961
  • Høstutstillingen, 1962
  • Høstutstillingen, 1963
  • Høstutstillingen, 1964
  • Høstutstillingen, 1965
  • Høstutstillingen, 1966
  • Høstutstillingen, 1970
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1927
  • Norwegian art, 1928
  • Secession Norwegische Kunst, 1931
  • Ni Lillehammer-kunstnere, Lillehammer Bys malerisamling, 1934
  • Lillehammer-utst., Lillehammer Bys malerisamling, 1937
  • Verdensutst. i Paris, 1937
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, Nasjonalgalleriet, 1940
  • Kunstnerportretter, Oslo Kunstforening, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, 1947
  • Den Officielle Norske Kunstudst., 1947
  • Norsk nutidskonst, 1951
  • Ung norsk kunst, 1965
  • Ung norsk kunst, 1966
  • Statens Kunstakademi 60 år, 1969
  • Lillehammermalerne, Stavanger Kunstforening, 1969
  • Kunstnere fra Hedmark og Oppland, Oslo Kunstforening, 1977

Portretter

  • Maleri utført av Agnes Hiorth (1937) gjengitt i Kunst og Kultur 1938 s. 58
  • Tegning utført av Halvdan Holbø (1938), fra v.: Kristen, Anna og Halvdan Holbø gjengitt i Morgenbladet 26.3.1938
  • Hode utført av Ville Aarseth (gips, Høstutstillingen, Oslo 1970, katalog nr. 213)

Eget forfatterskap

  • Hjalmar Haalke, Kunst og Kultur, 1934, s. 193-95
  • J. C. Dahl, Ord och bild, Stockholm, 1937, s. 585-91
  • Målaren Ola Prestgaard, Årbok for Gudbrandsdalen, Lillehammer, 1946, s. 77-80
  • Ola Veggum, Årbok for Gudbrandsdalen, Lillehammer, 1951, s. 155-57
  • Hans Finne-Grønn, Kunst og Kultur, 1953, s. 117-26
  • Knut Ljøsne, Årbok for Gudbrandsdalen, Lillehammer, 1957, s. 63-65
  • Streiftog i norsk maleri, Lillehammer, 1964

Litteratur

  • Lillehammer 1827–1927, Lillehammer, 1927, s. 92, Festskrift
  • N. Schiøll, Halvdan Holbø, Under dusken, Trondheim, 1932
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 214
  • Kloster, R., Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 182
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 99 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 101, 115 (ill.)
  • Gran, H., Revold, R., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 88, pl. 122
  • Refsum, T., Gudbrandsdalen og malerne, Oslo, 1948, s. 13 (ill.), 137 (ill.), 142-44
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register s. 267
  • Studentene fra 1926, Oslo, 1951
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 192
  • Grimelund, J. J., Flønes, O., Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, register s. 275
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1955, bd. 2, s. 472
  • Refsum, T., Kunstmålar Halvdan Holbø, Årbok for Gudbrandsdalen 1956, Lillehammer, 1956, s. 185-88 (ill.)
  • Kunsten idag, 1963, hefte 1, s. 49
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, register s. 159
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register s. 285
  • Johannesen, O. Rønning, i katalog nr. 316, Kunstnernes Hus, Oslo, 1968, (ill.)
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, Oslo, 1969, s. 41
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 9, sp. 184
  • Lillehammer Bys malerisamling, Årbok 1963–68, Lillehammer, 1970, s. 15, 19, 20-21, 25, 29, 34, 45-46, 48-49, 51-52, 54-57, 62
  • Johannesen, O. Rønning, Norsk kunst i malerisamlingen, Lillehammer, 1970, s. 57, 62 (ill.)
  • Kunst og Kultur register, 1910-1967
  • Kunst og Kultur register, Oslo, 1971, s. 90, 208
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 176
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 25
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 180-81
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945–1970, Trondheim, 1973, register
  • Werenskiold, M., De norske Matisse-elevene, Oslo, 1972, register s. 209
  • Johannesen, O. Rønning, Mesna i malerkunsten, Mesna, Lillehammer, 1973, s. 80 (ill.), 138, utgitt ved Mesna kraftselskaps 50 års jubileum 1973
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1973, s. 247
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1979, s 275
  • Gudbrandsdalen, Bygd og by i Norge, Oslo, 1974, reg, s. 375
  • Bénézit, Paris, 1976, bd. 5. s. 590
  • Johannesen, O. Rønning, Lillehammermalerne, Lillehammer, By og bygd, gate og grend, Lillehammer, 1977, s. 180-82
  • Slaatto, A. Wollebæk, Lillehammer-profiler, Lillehammer, 1978, bd. 3, s. 139-43 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5, s. 741
  • Johannesen, O. Rønning, i katalog Oslo Kunstforening, 1982
  • Willoch, S., i Aftenposten, 09.02.1938
  • Gauguin, Pola, i Dagbladet, 14.02.1938
  • Aulie, R., i Arbeiderbladet, 16.02.1938
  • Nielssen, F., i Tidens Tegn, 22.02.1938
  • Meyer, U., Besøk i Norges Barbizon, Morgenbladet, 26.03.1938, (ill.)
  • Berulvson, I., i Fædrelandsvennen, 08.11.1947
  • Paulsen, C.E., i Tønsbergs Blad, 08.03.1948, (ill.)
  • Lund, E., i Fremtiden, 26.04.1948
  • Jo Lunde, i Asker og Bærums Budstikke, 28.04.1948, (ill.)
  • Næs, O., i Dagningen, 04.11.1948
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderbladet, 04.01.1949
  • Sælen, F., i Morgenavisen, 10.01.1949, (ill.)
  • Bakken , H., i Adresseavisen, 09.02.1949
  • Salicath Ø., i Hamar Stiftstidende, 02.04.1949
  • Knutsen, K., i Hamar Arbeiderbladet, 04.04.1949
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 19.10.1949
  • Michelet, J. F., i Morgenbladet, 19.10.1949
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 20.10.1949
  • Næs, O., i Dagningen, 25.09.1951
  • Sunnmørsp., 27.10.1951, (ill.)
  • Ytrehus, H., i Dagningen, 08.11.1954
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 28.02.1957
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 01.03.1957
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 04.03.1957
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 07.03.1957
  • Haukebø, G., i Romsdals Budstikke, 08.11.1958
  • Ruud, H., i Østlandsp., 07.03.1959
  • Ree, E., i Moss Avis, 10.11.1960
  • Alvsen, R., i Varden, 17.11.1960
  • Knutsen, K., i Hamar Arbeiderblad, 06.02.1961
  • Kongsrud, H., i Gudbrandsdølen/ Lillehammer Tilskuer, 05.02.1962
  • Larvik Morgenavis, 19.07.1962
  • Refsum, T., i Vårt Land, 13.02.1963, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 14.02.1963
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 15.02.1963
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 16.02.1963
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 20.02.1963
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 24.10.1964, (ill.)
  • Jørgensen, R., i Bergens Tidende, 24.10.1964, (ill.)
  • Rakeng, O., i Arbeiderbladet, 15.05.1965
  • Bérard Andersen, E., i Morgenbladet, 06.11.1965, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 11.01.1968
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 17.01.1968
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 22.01.1968
  • Hagen, T.L., i Adresseavisen, 21.01.1969, (ill.)
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 12.01.1978
  • Durban, A, i Norges Handels og Sjøfartstidende, 12.01.1978
  • Egeland, E., i Aftenposten, 19.01.1978
  • Flor, H., i Dagbladet, 19.01.1978
  • Aune, O. E., i Dagningen, 09.02.1979, (ill.)
  • Kongsrud, H., i Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, 12.02.1979, (ill.)
  • Aune, O. E., i Dagningen, 21.02.1981
  • Sundgaard, H. F., i Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, 24.02.1981, (ill.)
  • Durban, A, i Norges Handels og Sjøfartstidende, 05.03.1982
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 19.10.1982, (ill.)

Arkivalia

  • Norsk biografisk katalog, Universitetsbiblioteket, Oslo
  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv