maler

Halvdan Holbø

Faktaboks

Født
4. mai 1907
Fødested
Vågå
Død
21. september 1995
Dødssted
Lillehammer

H. hadde store fordeler av å vokse opp i et kunstnerhjem, der det å male var en del av tilværelsen. Allerede som gymnasiast fikk han et års opphold i Paris og Italia, og fikk et førstehånds inntrykk av antikkens og renessansens kunst, samtidig som han kom i personlig kontakt med en av fransk kunsts ledende personligheter, Charles Dufresne. For øvrig var han sin fars elev, og han deltok i farens regelmessige malerturer til fjellbygder, setergrender og høyfjellet, særlig til Vågå. Som artianer hadde han sin første utstilling i hjembyen, samtidig som han debuterte på Høstutstillingen. H. fortsatte i farens fotspor både hva motivvalg og malerisk uttrykksform angår, med tydelig islett av fransk skolering og fargekultur. Det var for øvrig billedhuggeren Rolf Lunde som fikk overtalt den unge H. til å reise til Paris, og både der og i Italia møtte han eldre samtidige som fikk betydning for ham. Det gjelder både Dufresne og italieneren Filippo de Pisis, en betydelig impresjonist. At H. også var innom Georg Jacobsen, forteller vel mer om malerens trang til allsidig orientering enn om en bevisst kunstnerisk streben i retning av Jacobsens prinsipper. Jacobsen-episoden ble en blindgate der H. ikke fant seg vel til rette. H. har lagt vekt på koloristisk balanse og måtehold i sitt maleri. Komposisjonen er alltid vel overveid, han unngår like vinkler og han opererer helst med enkle proporsjoner. Fra 1933 har H. regelmessig malt i fjellbygda på vårparten, og han har her skapt en serie monumentale landskaper, der oker, blått, gult og krapplakk dominerer. Grønt fins ikke i disse arbeidene. Fra 1950-årene har han vanligvis tilbrakt sommeren ved Oslofjorden, og i sommerbildene herfra råder blå og gylne toner. H.s vesentligste innsats ligger innenfor landskapsmaleriet, selv om han også, særlig i kystlandskap, arbeider med menneskefigurer i fremstillingen av komposisjonene. H.s uttrykksmåte er naturalistisk, selv om han en enkelt gang har forsøkt seg innenfor det nonfigurative formspråk: en steinmosaikk utført for Sør-Gudbrandsdal Elektrisitetsverk.

H. har utført et større alterverk til Sødorp kirke på Vinstra. Han har også malt en rekke portretter som røper stor karakteriseringskunst, menneskelig følsomhet og innlevelsesevne.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg