Liv og virksomhet

K. vokste opp i Frankrike og har siden oppholdt seg der med jevne mellomrom. Han debuterte på Høstutstillingen i 1937. På tross av et friskt talent, en rik billedfantasi og stor teknisk dyktighet, virket han i flere år hemmet av påvirkningen fra Per Krohg. Han gjorde seg først og fremst bemerket som illustratør, plakatkunstner og teatermaler, spesielt til Studioteatret og Det norske teatret, samt utsmykkingsoppgaver bl.a. til Stavanger krematorium. På Høstutstillingen i 1949 hadde han kommet fram til en ny klarhet i formen, og i 1950 hadde han sitt gjennombrudd som maler i Galleri Per i Oslo. Hans maleri hadde nå en personlig asketisk uttrykksform med enkelte trekk fra ungt fransk maleri i slutten av 40-årene. K.s motiver var stilleben, interiører med menn, kvinner og barn. Han vendte stadig tilbake til de samme enkle ting, et trekkspill, en røkt fisk osv., som han abstraherte til rent maleri og prøvde å avlure nye sider gjennom forskjellige materialer og teknikker. Fargeskalaen bestod ofte av få og beslektede farger, som sammen med den klare, storlinjete formen, gav arbeidene en enkel monumentalitet. I stilleben som Les beaux restes og Nature morte med brunt papir spiller det brune innpakningspapiret hovedrollen i bildet. Blant figurmotivene kan nevnes Artister, Bakværelse og enkelte sikre akttegninger. Han arbeidet også med svart-hvitt raderinger, ofte som utkast til maleriene, og fargelitografier. I midten av 1950-årene kom det et preg av sosial realisme inn i K.s arbeider. Han malte bl.a. Jeanne de France med sitt lange brød, Vinterblomster og Stakkars hund. Både i figurbilder og enkelte landskapsmotiver merket man samtidig en økt poetisk følsomhet. De fleste bilder var malt fra Arcueil utenfor Paris, hvor han bodde disse årene. Som tidligere var de små hendelser i fokus, gjerne holdt i en rolig, gråstemt helhet med enkelte friske fargepoenger. Han gav gjerne hele billedflaten en grunntone og malte motivet på denne idet han skrapte og laserte. Et eksempel er Den nye kjolen, velkomponert og harmonisk enkel med grå, brune og sorte farger. I 1956 viste han bilder med motiver hentet fra miljøet i slaktehallene i Paris. Han konsentrerte seg om kraften, energien og styrken i forholdet mellom mann og hest, hovedsakelig bryggerihesten og den brutale, muskuløse slakteren. Han fremhevet bevegelsene og den kubiske formen i en konsekvent forenkling og ønsket å oppnå relieffets virkning i en sterk plastisk form. Omkring 1958 malte han miljøskildringer fra Paris og Italia. Relieffvirkningen var fremdeles sterk og enkelte arbeider var malt med sand og glitrende steiner i fargematerialet for å oppnå en spesiell virkning. Møtet med italiensk kunst hadde gitt ham nye impulser, og stimulert hans interesse for fargen. I Paris 1959 og året etter i Oslo presenterte K. seg som nonfigurativ maler. Bildene var malt på Hvaler og var nærsynte studier av naturen, sett og malt direkte, og gjerne i fugleperspektiv. De var dyktig og rutinert utført, og materialvirkning og stofflighet tenderte mot det dekorative. Billedtitlene var lyriske: Hun var en ung dryade, Muslingdans, Prometheus bundet, Livet gjennom oss, Soldrukken osv.

En viktig del av K.s virksomhet er hans utsmykkingsarbeider. I 1942 viste han i Kunstnerforbundet skisser, studier og til dels ferdige arbeider til utsmykkingen av Stavanger nye krematorium. I det store glassmaleriet valgte han utradisjonelt nok å avbilde glimt fra Stavangerfolks hverdagsliv i et mylder av detaljer, utført i et karakteristisk kantet formspråk. Han malte et 170 m2 freskomaleri i korbuen, laget flere større smijernsarbeider samt korset foran katafalken med 10 emaljefelter, utført i samarbeide med kunsthåndverkeren Bjarne Sandemose. Emaljeteknikken hadde K. lært i Frankrike, og han laget senere en rekke emaljearbeider i en blanding av billedkunst og kunsthåndverk, maleri og skulptur. Han laget bl.a. 10 emaljeplaketter til M/S Leda i 1953. K.s motiver, stilleben med slaktet vilt, barn, blomster og grønnsaker, er her gjengitt i en dyp og frisk koloritt. K. har også dekorert kino- og teatersalen i Ruseløkka skole (ca. 1948) og Folketeatret (1952), begge i Oslo. K. fikk imidlertid først og fremst utløp for sin allsidighet og artistiske fantasi gjennom sitt virke som scenograf ved Oslo-teatrene. Bare tyve år gammel laget han dekorasjonene til Shakespeares Kjøpmannen i Venedig på Oslo Nye Teater. I 1947 fulgte bl.a. Tolvskillingsoperaen av J. Gay og B. Brecht, Den anstendige skjøgen av J.P. Sartre og Shakespeares Tvillingene, alle til Studioteatret. I 1950 laget han dekorasjonene til Jean Giraudoux' Den galne frå Chaillot for Det norske teatret og året etter Kona til bakaren av Marcel Pagnol. Med sitt kjennskap til den franske provins og Parisermiljøet skapte han gjennomførte gatebilder og interiører til begge sistnevnte forestillinger og fikk sitt gjennombrudd som scenograf. Fra 1956 ble han fast tilknyttet Nationaltheatret og ble en av våre ledende teatermalere. Foruten de franske scenebilder skapte han bemerkelsesverdige sceneløsninger som bl.a. bruken av gobeliner i Hamlet (1959), dagligstuen med preg av polstret celle i E. Albees Balansegang (1967), de store bakgrunnsbilder av hav, strand, rullestein og fiskegarn i Ibsens Fruen fra havet (1968), de solsvidde sandfarger som ramme om Deilige dager av Samuel Beckett (1968) og det lyserøde smykkeskrinlignende stueinteriøret i Ibsens Et dukkehjem (1971). I 1978, etter oppsetningen av O. von Howatts: An den schönen blauen Donau på Det norske teatret og Dario Fos: Vi betaler ikke, tok K. avskjed med scenografien og drog til Paris for å arbeide videre med staffelimaleriet. Etter sin mor Lucy K. hadde han arvet malerier, tegninger og grafiske plater utført av den franske maler Jules Pascin, og i årene 1979–82 arrangerte han en rekke utstillinger av Pascins arbeider, bl.a. i Kunstnernes Hus 1979, Nasjonalgalleriet 1980 og i Paris 1982.

Familierelasjoner

Sønn av

Gift med

  • Sossen Anker-Olsen, skuespiller

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Per Krohg; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1937–39; studier i Paris.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Houens fond 1947; Conrad Mohrs legat 1948; Studiereiser til Italia og andre europeiske land, Nord-Afrika, Stillehavsøyene og Australia; årlige opphold i Paris.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurransen om utsmykking av Stavanger krematorium 1940.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Glassmaleri, freskoutsmykning, smijernsarbeider og kors i kobber og emalje, Stavanger krematorium (1942–49)
  • Dekorasjoner til kino- og teatersal, Ruseløkka skole, Oslo (1948–49)
  • Utsmykking i Folketeatret, Oslo (1952)
  • Maleri til røkesalongen, K/S Norge (1948)
  • Emaljearbeider og maleri, M/S Leda (1953) og M/S Bergensfjord (1956), Bergenske Dampskipsselskap
  • Freskeutsmykking, BYG på Drammensv., Oslo
  • K. har utført dekorasjonene til følgende teaterstykker i Oslo: for Oslo Nye Teater W. Shakespeare: Kjøpmannen i Venedig (1937)
  • For Studioteatret J. Gay og B. Brecht: Tolvskillingsoperaen (1947), J.P. Sartre: Den anstendige skjøgen (1947), W. Shakespeare: Tvillingene (1947), J. Anouilh: Reisende uten bagasje (1948), L. Lestadius: Gjøken galer (1948), W. Borchert: Utenfor døren (1948), til disse forestillingene laget K. også plakater
  • For Folketeatret M. Haalke: Drøm i galopp (1953), L. Coffee og W. Joice: Familien (1955), Nordahl Grieg: Nederlaget (1958)
  • For Det norske teatret J. Giraudoux: Den galne frå Chaillot (1950 og -73), M. Pagnol: Kona til bakaren (1951), S. Mrožek: Tango (1966), W. Gombrowicz: Operette (1970), J. Cocteau: Den likesæle (1974) og Menneskerøysta (1974), B. Brecht: Sveijk (1974), O. von Howatt: An den schönen blauen Donau (1978)
  • For Nationaltheatret H. Ibsen: Lille Eyolf (1956), W. Shakespeare: Hamlet (1959), M. Aymés: Clérambard (1960), E. Ionesco: Neshornet (1961), T. Williams: Fire enaktere (1963), B. Shaw: Den hellige Johanna (1965), P. Weiss: Mordet på Marat (1966), E. Albee: Balansegang (1967), P. Weiss: Sangen om utysket (1967), H. Ibsen: Fruen fra havet (1968), T. Stoppard: Rosenkrantz og Gyldenstern (1968), S. Beckett: Deilige dager (1968), R. Weingartner: Sommeren (1968), S. Mehren: Narren og hans hertug (1969), D. Driver: Din egen vri (1969), H. Hagerup: Superboy (1969), Mot solen, scenisk dikt med ballett (1969 Bergen, -70), C. Marlowe: Kong Edward II (1970), J. Racine: Britannicus (1971), H. Ibsen: Et dukkehjem (1971, senere til Japan), B. Brecht og K. Weill: Tolvskillingsoperaen (1973), W. Shakespeare: Richard III (1974)
  • For Teatret på Torshov Dario Fo: Vi betaler ikke (1978)
  • K. har dessuten laget dekorasjonene til H. Ibsen: Fru Inger til Østråt, Norsk Film A/S (1974) og til teaterforestillinger i Norsk rikskringkasting Fjernsynet
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Arkivmuseum, Lund, Sverige
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Den franske stat
  • Paris kommune
  • Grafiske samlinger i USA og England

Illustrasjonsarbeider

  • B. Kroepelien: Tuimata, Oslo 1944
  • Barnas Wergeland, Oslo 1945
  • S. Undset: Happy Times in Norway, Stockholm 1948
  • Longos: Daphnis og Chloë, Oslo 1950
  • E. Kästner: Artistenes julekveld, Juleglede, Oslo 1950, s. 13–14
  • A. Moen: Ingen lykke for unge Jensen, Juleglede, Oslo 1952, s. 38–43

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1937-1940
  • Høstutstillingen, 1945-1949
  • Høstutstillingen, 1952
  • Høstutstillingen, 1954-1955
  • Høstutstillingen, 1960
  • Høstutstillingen, 1963-1965
  • Høstutstillingen, 1968-1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1939
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst 1940
  • Holmsbu-malerier, Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
  • Salon des Indépendants, Paris, 1945
  • Salon d'Automne, Paris, 1946
  • Salon d'Automne, Paris, 1950
  • Salon d'Automne, Paris, 1956
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
  • Teaterutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1951
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Det lille format, Kunstnerforbundet, Oslo, 1952
  • Papegøyen, Kunstnernes Hus, Oslo, 1953
  • Nordisk grafikk, Kunstnernes Hus, Oslo, 1956
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1957
  • I Gall. KB, Oslo, 1957-1959
  • Kunstnerforbundet 50 år, Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Hester i norsk kunst, Oslo Kunstforening, 1962
  • Norske teatermalere, Universitetsbiblioteket, Oslo, 1962
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1962
  • Gall. KB, Oslo, 1965
  • Moderne kunst, Hammerlunds Kunsthandel, Oslo, 1965
  • Norwegische Ibsendekorationen aus den letzten Jahren, Münster, 1967
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Skiens Kunstforening, 1970
  • Kulturutvalgets innkjøp 1980, Munch-museet, Oslo, 1981

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1942
  • Gall. Per, Oslo, 1950
  • Gall. Per, Oslo, 1954
  • Gal. Lucy Krohg, Paris, 1950
  • Gal. Lucy Krohg, Paris, 1954
  • Gal. Lucy Krohg, Paris, 1958-1959
  • Gal. St. Placide Paris, 1956
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1956
  • Gall. KB, Oslo, 1958
  • Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1960

Ikke Angitt

  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Scenografi, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975

Portretter

  • 2 malerier, utført av Chr. Krohg (olje, antagelig 1919, privat eie og 1922, privat eie) gjengitt i O. Thue: Chr. Krohgs portretter, Oslo 1971, katalog nr. 325-26
  • Byste utført av Per Palle Storm
  • Tegnet selvportrett gjengitt i Rogaland 15.6.1957
  • Tegning utført av G. Hammarlund gjengitt i Dagbladet 8.4.1978

Eget forfatterskap

  • André Marchand, Kunsten idag, 1946-1947, hefte 1 s. 38–45

Litteratur

  • Aftenposten, 17.11.1942
  • Nyquist, K., i Morgenposten, 21.11.1942
  • Durban, A., i Morgenbladet, 23.11.1942
  • Kaxrud, K., i Dagbladet, 21.11.1942
  • Moa, N., i Fritt Folk, 24.11.1942
  • Dagbladet, 23.02.1949, (ill.)
  • Verdens Gang, 24.02.1949, (ill.)
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, s. 163 (ill.), 244–45, 257–58
  • Rønneberg, A., Nationaltheatret gjennom femti år, Oslo, 1949, register
  • Kunsten idag, 1949, hefte 11 s. 47 (ill.)
  • Kunsten idag, 1950, hefte 16 s. 60 (ill.)
  • Morgenbladet, 11.05.1950, (ill.)
  • Morgenbladet, 12.06.1950
  • Dagbladet, 13.10.1950, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 14.10.1950
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 19.10.1950
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 20.10.1950
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 21.10.1950
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 23.10.1950
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 23.10.1950, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 27.10.1950, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 26.10.1950
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 27.10.1950
  • Dagbladet, 13.10.1951, (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 306–07 (ill.)
  • Kleivan, K., i Verdens Gang, 11.05.1954
  • Revold, R., i Dagbladet, 15.05.1954, (ill.)
  • Aftenposten, 19.05.1954
  • Verdens Gang, 15.10.1954, (ill.)
  • Dagbladet, 15.10.1954, (ill.)
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 21.10.1954, (ill.)
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 21.10.1954
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 23.10.1954, (ill.)
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 25.10.1954
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 26.10.1954
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 27.10.1954
  • Kunsten idag, 1954, hefte 29–30 s. 23, 24, 79 (ill.)
  • Verdens Gang, 24.04.1956, (ill.)
  • Lie, M., i Morgenbladet, 24.04.1956
  • Aftenposten, 06.09.1956, (ill.)
  • Verdens Gang, 15.09.1956
  • Dagbladet, 17.10.1956, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 20.10.1956
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 22.10.1956
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 22.10.1956
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 23.10.1956
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 24.10.1956, (ill.)
  • Thue, O., i Arbeiderbladet, 25.10.1956
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 30.10.1956
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 141–42, 148 (ill.)
  • Rogaland, 15.06.1957, (ill.)
  • Martens, J. Skancke, i Dagbladet, 24.06.1958, (ill.)
  • Morgenposten, 17.10.1958
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 28.10.1958
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 28.10.1958
  • Morgenbladet, 29.10.1958
  • Aftenposten, 13.10.1959
  • Aftenposten, 27.09.1960, (ill.)
  • Dagbladet, 27.09.1960, (ill.)
  • Vårt Land, 30.09.1960, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 05.10.1960
  • Revold, R., i Aftenposten, 12.10.1960
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 12.10.1960
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 13.10.1960
  • Sunnmørspalte, 21.10.1960, (ill.)
  • Sletbak, N.(Red.), Det Norske Teatret femti år 1913–1963, Oslo, 1963, s. 251, 253, 256
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 69
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Oslo, 1967, s. 239: Aschehougs konversasjonsleksikonbd. 11, s. 785
  • Thue, O., Christian Krohgs portretter, Oslo, 1971, register s. 249
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 100, 217
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 199
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 90
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des E. Bénézit: DictiPeintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 6, s. 319
  • Eide, H., i Dagbladet, 08.04.1978, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 20.04.1979
  • Eide, H., i Dagbladet, 30.03.1979
  • Arbeiderbladet, 30.03.1979
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 318
  • Dagbladet, 30.03.1982