Liv og virksomhet

Maleri. 1966

Advocaat, Gunnvor/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

A.s malerier, akvareller og serigrafier bæres av et opprinnelig koloristisk talent og en kultivert sans for artistiske verdier. Utviklingen fra en fast forenklet figurativ uttrykksform fram til 1960- og 70-årenes likevektige, rene og rofylte nonfigurative komposisjoner har vært usedvanlig harmonisk.

Hennes første nonfigurative fase ble innledet i siste halvdel av 1950-årene med bilder av gjennomgående romantisk karakter. De var gjerne dypstemte, uten klart definerte former og kunne være pastost malt med vekt på raffinerte stofflige virkninger. I løpet av de år A. bodde i Roma lysnet koloritten litt etter litt. I 1974 viste hun i Kunstnernes Hus en rekke nye malerier (utført 1971–74) holdt i klare, ofte lysende spektralfarger dominert av rødt og blått. Karakteristisk for bildene fra denne perioden er den strenge komposisjon og betoningen av flaten. Maleriene er bygd opp i store rolige fargeplan og fargene er lagt på i tynnere og jevnere lag enn tidligere. Arbeidene fra siste del av 1970-årene virker igjen mer følelsesbetonede, med mer oppløste flater og duse, dempede farger.

"Jeg er formalist og vil gjerne være det. Men jeg har en indre idé, uten å være inspirert av naturen", uttalte A. i 1974. I Norske grafikere i dag skriver hun: "I grafikk som i maleri er mitt mål presis avveining i komposisjonen av fargede planformers spenning og balanse, størrelsesforhold, bevegelse i rom. Derfor passer den non-figurative uttrykksform meg best".

Familierelasjoner

Datter av

  • Gijsbert Diedrik Advocaat, ambassadør
  • Gunnvor Katharina Eckbo

Gift med

  • Roma med Øistein Thurman
  • Oslo med Ole Fredrik Hvinden-Haug, mag.art, konservator (1913 - 1941)

Bosatt (pr 1982-1986)

Nice; Oslo; Roma; Taormina på Sicilia.

Utdannelse

Freje Studio 1937; Kunstakademiet i Haag 1938–39; Doro Ordings malerskole, Oslo 1941; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (før 1911: Den kgl. Tegneskole) under Per Krohg og Th. Lie-Jørgensen 1942-43; Statens Kunstakademi, Oslo (opprettet 1909) under Axel Revold 1943-46, Jean Heiberg 1943–46 og Aage Storstein 1946–48; S.W. Hayters Atelier 17, Paris 1955–56.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Oslo bys stipend 1962; Statens 3-årige arbeidsstipend 1964–67; Studier i Paris 1948; Studiereise til Sør-Frankrike og Italia våren 1949, sammen med B. Berbom, I. Sitter og ø. Thurman, malte sommeren 1949 i Vence og St. Tropez; I Paris og Bretagne 1953; Studiereiser i Frankrike og Spania 1957–58.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Varamann i Juryen for offisielle kunstutst. 1958–60; Medlem av kunstnergruppen Visuelt.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo med Komposisjon (1966) og Gult over sort (1974) samt to akvareller
  • Malerier i Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Moderna museum Stockholm
  • Norsk kulturråd
  • Utenriksdep.
  • Norges Bank
  • Bryne og Kragerø Kunstforening
  • Malerier i Collection Peter Ustinov, Genéve
  • Hotellet Capo-Taormina og Banca Industriale, Messina

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. KB, 1962
  • Gall. KB, 1967
  • Gall. KB, 1969
  • Kunstnernes Hus, 1974
  • Gall. Moderne Kunst, 1980
  • Bryne Kunstforening, 1971
  • Il Fondaco, Messina, 1972
  • Gal. Flaccovio, Palermo, 1973
  • Gal. Cavalotto, Catania, 1973
  • L'Angle Aigu, Brussel, 1974
  • Bern, 1977
  • Emden, 1980
  • Hamburg, 1980

Kollektivutstillinger

  • Høstutst., 1948
  • Høstutst., 1950-1953
  • Høstutst., 1957
  • Høstutstillingen, 1960-1964
  • Høstutst., 1966
  • Høstutst., 1967
  • Høstutst., 1970
  • Høstutstillingen, 1975
  • Høstutst., 1977
  • 14 malere og 6 billedhuggere, Oslo Kunstforening, 1951
  • Ung norsk kunst, København, 1952
  • Papegøyen, Kunstnernes Hus, 1953
  • Unge Kunstneres Samfunn utst., Oslo Kunstforening, 1954
  • Artistes Etrangèrs en France, Paris, 1955, bl.a.
  • Unge Kunstneres Samfunn Jub. utst., 1957
  • New Vision Centre Gallery, London, 1958
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1959
  • Norwegische Kunst, Krakow, 1959
  • Unga norrmän, Göteborg, 1959
  • Terningen, Permanenten, Oslo, 1959
  • Vancouver Art Gallery, 1959
  • 5. Biennale, São Paulo, 1959
  • Nordische Kunst heute, Hannover, 1966
  • Moderne Norwegische Kunst, Köln, 1966
  • 6. Biennale di Roma, 1968
  • Statens Kunstakademi 1909–1969, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1970
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1971
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1973
  • Dette betyr noe i Norge, Stockholm, Göteborg og Malmö, 1970
  • 36 norske kunstnere, Gall. F 15 Moss, Tromsø, Århus, 1971
  • Jub.utst. 1930–80, Kunstnernes Hus, 1980
  • 5. Norske internasjonale grafikkbiennale, Fredrikstad, 1980

Portretter

  • En portrettbyste av A. i bronse, utført av Kjeld Rasmussen i 1945, Moderna museum Stockholm (gjengitt i K. idag 1960, hefte 51, s. 9.)
  • Selvportrett (olje, 1950)

Litteratur

  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 308, 311 (ill.)
  • Papegøyen, Oslo, 1953, s. 5, 8, 9 (2 ill.), katalog nr. 149, Kunstnernes Hus
  • Bonytt, 1953, s. 109, 210–11
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 14, 15 (ill.)
  • A 5, 1959, (særnr. Moderne norsk kunst), s. 30 (ill.), 46, 104 (ill.), 113 (ill. i farger), Meningsblad for unge arkitekter
  • Anker, P., Paletten, 1959, nr. 1, s. [20] (ill.)
  • K. idag, 1960, hefte 51, s. 8–9 (portr.)
  • K. idag, 1962, hefte 62, s. 47 (ill.)
  • Verdens Gang, 21.09.1962, (ill.)
  • Mæhle, O., Dagbladet, 27.09.1962
  • Mæhle, O., Dagbladet, 20.09.1967
  • Anker, P., Arbeiderbladet, 28.09.1962
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 28.09.1962
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 04.10.1969
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 08.11.1974
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 91
  • Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, register (ill.)
  • AKL, Oslo, 1968, bd. 1, s. 85
  • O.Thue, Statens Kunstakademi 1909–1969, Oslo, 1969, s. 25, 35, Katalog Nasjonalgalleriet
  • Parmann, Ø., Morgenbladet, 14.10.1969
  • K. og K. register 1910-1967, Oslo, 1971, s. 60, 173
  • K. og K., 1968, s. 33
  • K. og K., 1970, s. 119
  • K. og K., 1971, s. 66
  • K. og K., 1972, s. 130
  • K. og K., 1974, s. 130
  • K. og K., 1975, s. 110
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 17.08.1972
  • Carandente, G., Librando, V., Gunnvor Advocaat, 11.1974, katalog Kunstnernes Hus
  • Egeland, E., Aftenposten, 13.11.1974
  • Eriksen, E., A-magasinet, 05.07.1975, nr. 27
  • Østby, L., Norges Kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Dagbladet, 27.04.1977
  • Morgenavisen, 30.04.1977
  • Morgenbladet, 31.12.1977
  • Egeland, E., Jakob Weidemann, Oslo, 1978, s. 48
  • Hellandsjø, K., Jakob Weidemann og det abstrakte maleris gjennombrudd i Norge 1945–1965, Oslo, 1978, s. 66, 117
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1978, bd. 1, s. 44
  • Aftenposten, 14.10.1978
  • Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 183 (ill. + portr.foto)
  • Kunstnernes Hus 1930–1980, Oslo, 1980, s. 178, 197, 211
  • Katalog Norske grafikkbiennale Fredrikstad, 1980, s. 113 (ill.), 216
  • Dagbladet, 16.08.1980, (ill.)