Store norske leksikon

Gabrielle Solem

  • grafiker
  • tekstilkunstner
  • maler

Liv og virksomhet

S. arbeidet som tekstildesigner i ca. 10 år, før hun debuterte som maler i 1979. Hennes bilder handler bl.a. om kjærlighet og seksualitet, hat, vold og spenningsfeltene mellom disse følelsesreaksjoner. Uttrykksmåten er ekspressiv så vel i strek og fargebruk som i eksperimenter med blandingsteknikker av olje, akvarell, pastell, kritt, enkelte tilfeller av modellering og bruk av linoleumstrykk i monotypier. Motivene er som oftest figurmotiver og hoder, som Mann (1979), Kraftens veier (1979) og Love and hate (1982, Nasjonalgalleriet, Oslo).

Familierelasjoner

Datter av

  • Hakon Solem
  • Maud Gabrielle Kielland

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1962–66; praksis som tekstilkunstner ved Stamperia Larianella og Bruno Boggia disegni, Como, Italia 3 mnd. og Turid Holter, Oslo 6 mnd. 1967.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Lorch-Schives legat 1980; Th. Fearnleys Minnestipend II; Studieopphold i Italia 1967, -83; Frankrike 1980; Tyrkia 1983.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Unge Kunstneres Samfunn og Oslo Bildende Kunstnere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Sentralsykehuset i Rogaland
  • Nasjonalgalleriet, Oslo og Bergen Billedgalleri
  • Riksgalleriet
  • Norsk Kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Aalesunds Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • Programbladet, Norsk rikskringkasting, julenr. 1979
  • Sirene, Oslo 1981

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Bergens Kunstforening, 1979
  • Bergens Kunstforening, 1983
  • Gall. Tanum, Oslo, 1979
  • Aalesunds Kunstforening, 1982
  • Hammerlunds Kunsthandel og Caf__eacute; Teatergaten, Oslo, 1983
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1984

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1982
  • Østlandsutst., 1983
  • Maihaugen, Lillehammer, 1968
  • Bygdøykunstnere, Norsk Folkemuseum, 1980
  • Ny kunst i Oslo, Munch-museet, 1980
  • 6 kvinner, Gall. Alana, Oslo, 1981
  • Norsk samtidskunst og Accrochage, Hammerlund, 1983

Litteratur

  • Nye Bonytt, 1968, nr. 6 s. 33 (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 13
  • Morgenavisen, 22.02.0001, (ill.)
  • Stabell, W., Morgenavisen, 02.03.1979, (ill.)
  • Stabell, W., Morgenavisen, 06.01.1983
  • Dagen, 22.02.1979, (ill.)
  • Dagen, 06.01.1983
  • Bergens Arbeiderblad, 23.02.1979, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 03.01.1983, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 06.01.1983
  • Loge, ø., i Bergens Tidende, 01.03.1979, (ill.)
  • Loge, ø., i Bergens Tidende, 06.01.1983
  • Loge, ø., i Bergens Tidende, 18.01.1983
  • Strilen, 10.03.1979
  • Bugge, E. Moestue, i Aftenposten, 02.11.1979, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 12.11.1979
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 08.11.1979
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 15.11.1979
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 119
  • Sunnmørsposten, 19.03.1982, (ill.)
  • Stette, H., Sunnmørsposten, 23.03.1982, (ill.)
  • Bokspeilet, Oslo, 1982, Bokklubben Nye Bøkernr. 6
  • Dagbladet, 03.01.1983, (ill.)
  • Flor, H., Dagbladet, 04.05.1983
  • Gula Tidend, 18.01.1983
  • Renberg, U., i Arbeiderbladet, 03.04.1983, (ill.)