Liv og virksomhet

Allerede som gutt laget B. smykker av tinn og andre materialer. Senere gjennomgikk han Statens Håndverks- og Kunstindustriskoles metallinje. Arbeidet med smykkene har gitt ham et personlig forhold til metallet som uttrykk, forskjellig både fra den akademiske skulpturtradisjon og de non-figurative tendenser. Hos Per Palle Storm lærte B. noe om rom og form, og også en del nyttige praktiske ting. Men han fant i lengden aktmodelleringen litt kjedelig og hadde vanskeligheter med Storms pedagogiske prinsipper. Akademitiden i Stockholm var heller ikke helt vellykket.

I 1967 ble B. innkalt til siviltjeneste som i det vesentlige ble avtjent ved et psykiatrisk sykehus. Etter hans eget utsagn fikk arbeidet med de sinnslidende avgjørende betydning. Her måtte han gå nær inn på mennesket, finne en vei til kommunikasjon med hver enkelt pasient. B. forlot den estetiske og abstrakte stilen han tidligere hadde anvendt og gikk over til et assosiasjonsskapende, mer surrealistisk formspråk. Sentrale arbeider fra denne perioden, som Break on through to the other side (1969, bronse) eller de seks variasjoner over temaet Beskrivelse av en kamp (1972–74, bronse), gir assosiasjoner til både organiske former under trykk utenfra og til hemmelighetsfulle, truende maskiner. Andre skulpturer fra samme tid minner om heraldiske gjenstander.

Han utførte også monumentalskulptur i stål og i corten-stål, som Knuten til Skøyenåsen skole (1972). De myke, forenklede organiske formene kontrasterer meningsfylt mot den rettlinjede, noe skjematiske arkitekturen. B. har vært sterkt opptatt av fremmede verdensdelers kunst, av indisk, kinesisk og tibetansk skulptur, av peruviansk og afrikansk kunst. Han føler seg tiltrukket av den primitive kunstens spontane og direkte karakter. I de senere år har B. konsentrert seg om menneskeskikkelsen og utført en rekke hoder, byster og figurer i bronse i en stadig mer ekspressiv uttrykksform, preget av urolig opprevet modellering og markerte lys-skyggevirkninger. Portrettet av Haaken Christensen: En kunsthandler (1975, Nasjonalgalleriet, Oslo) røper overgangen til denne nye fase. Den utvikles i retning av det patetiske, intenst følelsesladete i forarbeidene til den store monumentalgruppen til Ankertorget: Kraften, drømmen - mørket, lyset bor i meg, hvem er jeg (1976–79, bronse, Oslo Kommune). Det er forarbeider med titler som En jegers lengsel efter nattens møte (1978, Nasjonalgalleriet) og Efter å ha sett deg, fikk jeg visshet (1978, Norsk kulturråd). Både forarbeidene og det ferdige verk (alt utstilt i Vigeland- museet, Oslo våren 1980) røper impulser fra den franske billedhuggeren Jean Ipousteguy og fra flere andre av vår tids store ekspresjonister.

I den endelige gruppen søker B. å fremstille menneskers krefter og muligheter. Det følelsesmessig nakne menneske uten begrensninger er satt opp mot kulden og mørket i oss, det som trekker oss ned. Skulpturen skal ifølge kunstneren gi en impuls om det uendelige i det å eksistere, og være en spore til å finne nye veier. B.s siste utstilling gav et visst inntrykk av at han nærmer seg grensen for sitt nåværende formspråks muligheter. Han må i dag regnes som en av vårt lands betydeligste yngre billedhuggere, og hans videre utvikling vil bli fulgt med spenning.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ole Berg, maler
  • Eva Øien

Gift med

  • 1967 med Wencke Gabrielle Solem, tekstilkunstner (f. 1945)

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1962–65; Statens Kunstakademi, Oslo 1965–66 under Per Palle Storm; kunstak. Stockholm under Arne Jones og K.G. Bejemark 1966- 67.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens ett-årige reisestipend, senere tre reisestipend; Statens tre-årige arbeidsstipend; Studiereiser til Stockholm 1966–67; Italia og Sveits 1969–70; Paris; London; Sør-Tyskland.

Stillinger, medlemskap og verv

Fungerende professor Statens Kunstakademi, Oslo 1980; Medlem av Den faste Jury og Stipendkomiteen 1976–79; Medlem interimstyret Norske Billedkunstneres Fagorganisasjon (ca. 1976); Medlem Norsk Billedhuggerforening (viseformann i en periode); Tidligere medlem Unge Kunstneres Samfunn; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

Morgenbladets kulturpris 1975; Innkjøpt (med utkastet Landmannen) i konkurransen om utsmykning av Biologibygget, Universitetet, Blindern, 1972; Premiert i idékonkurranse om kunstnerisk utsmykning av bydel 21–22; Tveita- Hellerud-Haugerud-Trosterud 1975. (Den skulptur som skal reises ved Yrkesskolenes hybelbygg på Ankertorget bygger på utkastet til denne konkurransen.).

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Knuten, Skøyenåsen skole, Oslo (1972, corten-stål)
  • Minne, Borge sykehjem, Østfold (1976, avduket 1977, galvanisert og bemalt stål)
  • Portrett-relieff av Dorothea og Gerhard Fischer, Oslo Ladegård (1978–79, bronse)
  • Kraften, drømmen - mørket, lyset bor i meg, hvem er jeg (1976–79, bronse) Oslo kommune, skal reises ved yrkesskolenes Hybelbygg, Ankertorget, Oslo
  • Skulptur Landbrukshøyskolen, Ås, (1980–81). B. arbeidet, etter oppdrag fra Oslo Konserthus, i 1976 et halvt år med et prosjekt for kunstnerisk utsmykning av en flate på 300 kvadratmeter. Av økonomiske grunner ble prosjektet ikke realisert
  • Nasjonalgalleriet, Oslo med 3 skulpturer og flere tegninger
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Moderna Museet, Sthm.
  • Middelheim-museet, Antwerpen
  • Oslo kommune
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1965-1967
  • Høstutstillingen, 1969
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1975
  • Høstutstillingen, 1978
  • Østlandsutstillingen, 1979
  • Nordisk Ungdomsbiennale, 1966
  • 5. Ungdomsbiennale, 1967
  • 1967
  • Riksgalleriet, 1967
  • Norsk skulptur i dag, Galleri F 15, 1968
  • 14 norska skulptörer, Liljevalchs, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn 50 års Jub.utst., Kunstnernes Hus, 1971
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, 1971
  • Grenseland, Oslo Kunstforening, 1971
  • Unge norske kunstnere, Riksgalleriet, 1971
  • Ny kunst i Oslo 1971, Munch-museet, 1972
  • Norsk Billedhuggerforening Jub.utstilling, 1972
  • Norsk skulptur, Nordjyllands Kunstmuseum, 1972
  • Konkurranseutstilling om utsmykning av Univ. i Oslo, Blindern, 1972-1973
  • Idékonkurranse om utsmykning av Bydel 21-22, Tveita-Hellerud-Haugerud-Trosterud, Munch-museet, 1975
  • 3. Biennale internationale de la petite sculpture, 1975
  • Romeriksutstilling, 1978
  • Skulpturbiennalen, 1979
  • Norskt 70-tal, tendenser, Södermanlands museum, 1979
  • Norskt 70-tal, tendenser, 1979
  • Morgenbladets pris 1964 - 79, Oslo Kunstforening, 1979
  • 4 norske billedhoggere, 5 norske grafikere, Galleri F 15, 1980

Separatutstillinger

  • Galleri Haaken, Oslo, 1974
  • Sandefjord Kunstforening, 1975
  • Stavanger Kunstgalleri, 1976
  • Ålesund Kunstforening, 1977
  • Galleri Haaken, Oslo, 1978
  • Vigeland-museet, 1980

Gruppeutstillinger

  • 5 norske kunstnere, Sønderjyllands Kunstmuseum, 1975
  • Biennalen, 1976

Litteratur

  • S. Andersen, Boge Berg, tradisjonsbundet fornyer. Et forsøk på å nærme seg en billedhugger, Kunst og Kultur, 1979, s. 107–122 (12 ill.)
  • Kunst og Kultur, 1966, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 54, 275
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 49
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 124
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 114
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 62, 130, 194
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 143
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 58
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 52
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 46, 58
  • Ø. Parmann, Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 317, 318 (ill.), 320
  • Ø. Parmann, Norwegian sculpture, Oslo, 1969, register
  • Dagbladet, 22.02.1972, (ill.)
  • Dagbladet, 30.08.1972, (ill.)
  • Aftenposten, 09.09.1972
  • A.M. Refsnes, Morgenbladet, 02.10.1972, (ill.), Intervju
  • Kunsten idag, 1973, hefte 104, s. 46, 52 (ill.)
  • Aftenposten, 14.11.1973, (ill.)
  • Boge Berg, katalog Galleri Haaken, 03.1974-04.1974, (ill.)
  • Aftenposten, 09.03.1974, (ill.)
  • Morgenbladet, 09.03.1974, (ill.)
  • Dagbladet, 12.03.1974, (ill.)
  • E.O. Dæhlin, i Arbeiderbladet, 21.03.1974, (ill.)
  • H. Flor, i Dagbladet, 27.03.1974, (ill.)
  • J.F. Michelet, i Verdens Gang, 29.03.1974
  • E.H. Johnsrud, i Aftenposten, 02.04.1974
  • Sandefjords Blad, 21.06.1975, (ill.)
  • E. Egeland, i Aftenposten, 04.10.1975, (ill.)
  • Morgenbladet, 16.10.1975, (ill., intervju ved A.M. Refsnes)
  • B. Rostad, i Dagbladet, 03.02.1976, (portr.)
  • Aftenposten, 04.02.1976, (ill.)
  • Rogaland Avis, 24.02.1976, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 24.02.1976, (ill.)
  • H. Riis, i Rogaland Avis, 01.03.1976, (ill.)
  • P. Remfeldt, i Stavanger Aftenblad, 05.03.1976, (ill.)
  • Rie Bistrup, i A-mag., 03.04.1976, nr. 14, (ill., portr.)
  • Finlandia, Svezia, Norvegia, Cat. Biennale di Venezia, 1976, s. 22, 23, 24–25 (3 ill. + portr.)
  • Art International, Lugano, 1976, Vol. 20, nr. 7–8, s. 18 (ill.)
  • Aftenposten, 06.11.1976, (nr. 515, s. 38)
  • Aftenposten, 26.02.1977, (aftennr., ill.)
  • Sunnmøre Arbeideravis, 19.03.1977
  • P. Hougen, i Verdens Gang, 12.04.1977
  • P. Hougen, i Verdens Gang, 14.04.1977, (ill.)
  • E.H. Johnsrud, i Aftenposten, 22.04.1977, (ill.)
  • B. Rostad, i Dagbladet, 13.07.1977, (ill.)
  • Dagbladet, 17.08.1977, (ill. + portr.), Intervju
  • Boge Berg, katalog Galleri Haaken, 10.1978, (3 ill. + portr.)
  • Morgenbladet, 21.10.1978
  • K. Krog, i Verdens Gang, 27.10.1978, (ill.)
  • J.F. Michelet, i Verdens Gang, 30.10.1978, (ill.)
  • K. Norvin, i Morgenbladet, 03.11.1978, (ill.)
  • G. Sørensen, i Arbeiderbladet, 06.11.1978, (ill.)
  • A. Durban, i Norges Handels og Sjøfartstidende, 07.11.1978
  • E.H. Johnsrud, i Aftenposten, 14.11.1978, (ill.)
  • H. Flor, i Dagbladet, 16.11.1978, (ill.)
  • Kunst, Oslo, 1978, nr. 4, s. 28 (ill.)
  • Arts Review, London, 08.12.1978, Vol. 30, nr. 24, s. 667, 670
  • Hvem er Hvem?, Oslo, 1979, s. 41
  • Arbeiderbladet, 17.07.1979, (ill.)
  • Boge Berg. Skisser rundt en skulptur, Oslo, 04.1980, katalog Vigeland-museet
  • Aftenposten, 15.04.1980, (ill.)
  • E. Mørstad, i Arbeiderbladet, 24.04.1980, (ill.)
  • A. Durban, i Norges Handels og Sjøfartstidende, 24.04.1980, (ill.)
  • E. Egeland, i Aftenposten, 06.05.1980, (ill.)