Liv og virksomhet

Det som først og fremst karakteriserer C.s produksjon, er en sikker formsans og en respektfull beundring av sølvet som materiale. Det er sølvets mange særegenskaper som er utslagsgivende for hans formgivning. Sølvets mykhet og blankhet er alltid en medspillende faktor i hans komposisjoner.

Som leder av Plus' gullsmedverksted er det naturlig at en stor del av hans produksjon har vært bestillingsarbeider. Derfor dominerer kirkesølv og formanns- og ordførerkjeder. C. begynte å arbeide i et utpreget Scandinavian Design-formspråk med myke linjer og udekorerte sølvflater. Han var tydelig inspirert av sin lærer på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oscar Sørensen.

Mot slutten av 1960-årene og i 1970-årene har C. arbeidet mer med stramme og mer rettvinklede former, ofte med uvanlige materialkombinasjoner som f.eks. sølv og akryl, som vi ser det i en kalk og en kanne i sølv på akrylfot fra 1971.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Thea Helene Uggen
  • Bjarne Christoffersen

Gift med

Utdannelse

Oslo yrkesskole, gullsmedlinjen 1950–51; læretid hos J. Tostrup, Oslo 1951–55; svenneprøve som korpusmaker 1955; Lærlingeskole i Oslo 1951–55; Staatliche Höhere Fachschule für das Edelmetalgewerbe, Schwäbisch Gmünd, Vest-Tyskland 1955–56; Konstfackskolan, Stockholm 1956–57; hospitant i Georg Jensens sølvsmedie, København 2 md. i 1958; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo diplom 1959.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Stipend fra opplæringsfondet for praktisk arbeid 1955–56; Oslo kommunes arbeidsstipend for fag- og håndverksarbeider 1956; Norges Gullsmedforbunds stipendiefond 1957–58; Kong Haakon 7.s utdannelsesstipend for norsk ungdom 1958; stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeide 1958.

Stillinger, medlemskap og verv

Ansatt C.G. Hallbergs Guldsmedaktiebolag, Stockholm 1956-57; tegne- og modellarbeid for Aug. Wellner Söhne, Schwäbisch Gmümd; tilknyttet organisasjonen Plus fra starten i 1958 som leder av gullsmedverkstedet (med mesterbrev fra 1959); medlem i Nye Foreningen Brukskunst; fondsstyremedlem i Landsforbundet Norsk Brukskunst fra 1975; formann i organisasjonen Plus fra 1972; oldermann i Østfold Gullsmedlaug fra 1978.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i Friedr. Wilh. Müllers Wettbewerb 1957; 1. premie i merkekonkurranse for Norsk Studentsamskipnad, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1957; 2. premie og innkjøp i smykkekonkurranse for David-Andersen, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1958; 2. premie og innkjøp i Norges Gullsmedforbunds konkurranse 1960; 2. premie i konkurranse om emblem for Asker kommune 1964; 2. premie i Norsk Skoråds støvlett/after skiing konkurranse 1961; Merket for god norsk design 1968.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Adresse/veggdekorasjon for Nylende skole, Østfold
  • Lampetter og kollektbøsse til Modum Bads kapell
  • Altersølv, lysestaker, salmenummertavle, alterring og lesepult til Diakonhjemmets kapell, Oslo
  • Døpefat og kanne til Asak kirke, Østfold
  • Døpefat og kanne til Onsøy kirke
  • Døpefat og kollektskål til Østre Fredrikstad kirke
  • Alter- og gulvstaker til Brumunddal kirke
  • Gulvstaker til Norsk rikskringkastings TV- kirke
  • Alterstaker til kirkelig Retreat Centre
  • Kollektbøsse og messehakel til Glemmen gamle kirke
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • UD

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1958
  • Maihaugenutstilling, 1967
  • Maihaugenutstilling, 1968
  • Maihaugenutstilling, 1971
  • Maihaugenutstilling, 1973
  • Plus, Sverige, 1963-1964
  • Plus, USA
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norwegian Craftsmen today - Europa 1973-74

Eget forfatterskap

  • Lag smykkene selv, Oslo, 1969
  • Metallforming og siselering - morsom hobby og moderne kunsthåndverk, Fasiten -77, Oslo, 1977

Litteratur

  • Bonytt, 1958, s. 9, 36
  • Bonytt, 1959, s. 30, 222–23, hefte 7–8 s. 24
  • Bonytt, 1960, hefte 11–12, s. 16
  • Bonytt, 1961, s. 132, 133, 138, 151, 257
  • Bonytt, 1963, s. 95, 266
  • Bonytt, 1967, hefte 9, før s. 1
  • Gullsmedkunst, 1960, s. 26, 38, 136–137
  • Gullsmedkunst, 1961, s. 147
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 85, 118
  • Gullsmedkunst, 1968, s. 35, 47, 91, 125, 155, 138
  • Gullsmedkunst, 1969, s. 67, 162, 168
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 86
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 29, 125, 134,169, 220, 275
  • Gullsmedkunst, 1972, s. 78, 125
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 9
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 1, 25, 32, 58, 117, 123, 160, 225
  • Gullsmedkunst, 1975, s. 10, 167
  • Gullsmedkunst, 1976, s. 21, 163
  • Gullsmedkunst, 1977, s. 104
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 78, 180-183