Liv og virksomhet

Fingerring, 1975-1977. Fredrikstad Museum,

. fri

Smykke, 1966-1977. Fredrikstad Museum,

. fri

E. har fra 1959 vært frilans designer med eget verksted i Fredrikstad tilknyttet organisasjonen PLUS. Hun arbeidet i begynnelsen av 1960-årene i et utpreget nordisk formspråk. Hennes smykker var enkle, med stor dekorativ virkning. Mot slutten av ti-året ble smykkene svært dimensjonerte med skulptural karakter. De var strengt komponert, og til tider hadde de folkekunstpreg, særlig gjaldt det en gruppe smykker der afrikansk og orientalsk smykkekunst må ha vært en viktig inspirasjonskilde. I 1970-årene er formspråket myket opp og smykkene karakteriseres av enkle, myke kurver. E. har alltid lagt for dagen en vilje til eksperimentering. I sine smykker har hun ofte kombinert sølv med andre materialer, som f.eks. jern og tre.

Familierelasjoner

Datter av

  • Ringa Bäcklund
  • Erik Werner Leonard Eker

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Fredrikstad.

Utdannelse

Eksamen fra metallinjen på Konstindustriella Lärovärket, Helsinki, 1951; praksis ved Juvelfabriken AB, Stockholm, 1951–52 (6 md.); praksis som designer ved Hopea Keskus OY, Tavastehus, 1952–55; praksis hos Walter Bulling, Silberschmied, Schwäbisch Gmünd, Tyskland 1955–56; praksis som designer ved Auran Kulaseppä OY, Åbo 1956–59.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens reise- og studiestipend 1976; Statens garantiintekt fra 1978; Studiereiser til en rekke land i Europa.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Norske Kunsthåndverkere.

Priser, premier og utmerkelser

Hederspris på Ålandsutstillingen 1956; 1. premie i Norges Gullsmedforbunds smykkekonkurranse 1962 og 2. premie i 1964; merket for god norsk design 1964; 1. premie i Fredrikstad Bys souvenirkonkurranse 1967; hederspris på Ålandsutstillingen 1976.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Värmlands museum, Karlstad

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Triennalen i Milano, 1953
  • PLUS, Sverige, 1963-1964
  • Norsk Design gjennem tiderne, København, 1966
  • Maihaugen, 1967-1969
  • Maihaugen, 1971
  • Maihaugen, 1973
  • Maihaugen, 1975
  • Fire fra Fredrikstad, Fyn, 1970
  • Creative Design of Norway-PLUS, USA, 1971
  • Utenriksdepartementet, 1973
  • Norsk kunsthåndverk, 1975
  • Norsk kunsthåndverk, 1977-1979
  • International Jewellery Art Exhibition, Tokyo Triennial, 1976
  • Smykke-triennalen, Mikimoto, Tokyo, 1978

Separatutstillinger

  • Forum, Oslo, 1969
  • Trondheim Brukskunstforening, 1979

Litteratur

  • Gullsmedkunst, 1963, s. 7, 20, 140
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 72
  • Gullsmedkunst, 1966, s. 98, 124
  • Gullsmedkunst, 1967, s. 16
  • Gullsmedkunst, 1968, s. 123
  • Gullsmedkunst, 1969, s. 139
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 168-69
  • Gullsmedkunst, 1972, s. 159
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 8
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 211
  • Gullsmedkunst, 1977, s. 33, 70
  • Gullsmedkunst, 1979, s. x3
  • Bonytt, 1965, s. 80
  • Bonytt, 1966, s. 286
  • Bonytt, 1967, s. 159, 208
  • Norsk kunsthåndverk, Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet, Oslo, 1968, s. 117 (ill.), 126 (ill.)