Liv og virksomhet

M. har hatt eget verksted i Oslo fra 1952. I mange år bestod hennes produksjon av bruksgjenstander i lavbrent leirgods med jordfargede blyglasurer. Det var enkle, men gjennomarbeidede, dreide former, hvor stor omtanke var lagt i utforming av detaljer som munningskant og hank. Gjenstandene var preget av forsiktighet i bruken av virkemidler. Det kunne være svake riller i godset for å skape liv i flatene eller kontrastvirkning mellom glaserte og uglaserte felter. I slutten av 60-årene begynte hun å arbeide med porselen med glasurer bestående av norsk leire, aske fra løvtrær eller knuste, harde steinsorter, brent ved høy temperatur i reduserende atmosfære. Formene ble mykere, mer avrundet og ikke så nært knyttet til gjenstandenes bruksfunksjon som tidligere. Gjenstandene hadde gjerne modellerte eller innrissete bølgeformede, dekorative elementer. Fargene ble utvidet til å omfatte, foruten jordfarger, også hvitt og celadongrønt. Hennes brede mønstring av sobre porselensarbeider i Kunstindustrimuseet i Oslo i 1978 viste en tendens i retning av skulpturale former, en tendens som senere er forsterket i hennes arbeider.

Familierelasjoner

Datter av

Gift med

  • Bjart Mohr, arkitekt

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Slöjdföreningens skole, Göteborg 1945–48; verkstedspraksis hos Bernhard Leach, St. Ives, Cornwall 1948–50.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens stipend 1972; Statens garantiinntekt fra 1978; Opphold Göteborg 1945–48; St. Ives, Cornwall 1948–50; Studiereiser til europeiske land; Iran; Irak; Japan; Peru.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske kunsthåndverkere; Den nye Foreningen Brukskunst.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie Foreningen Brukskunsts glasskonkurranse 1954; gullmedalje internasjonal kunsthåndverkutstilling Firenze 1972.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Relieff Vestby rådhus (1958)
  • Norsk hjelpepleierforbund, Oslo (1981)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Värmlands museum
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norsk kulturråd
  • Riksgalleriet
  • Utenriksdepartementet

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1959
  • 12. Triennale i Milano, 1960
  • Internasjonal keramikkutstilling, Praha, 1963
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966
  • Maihaugen, 1967
  • Maihaugen, 1970
  • Maihaugen, 1973
  • Internasjonal kunsthåndverkutstilling, Firenze, 1972
  • Norwegian Craftsmen Today, vandreutstilling Europa, Royal College of Art, London, 1973-1974
  • Norsk kunsthåndverk, 1979
  • Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
  • Scandinavian Crafts, Kyoto, 1978-1979

Separatutstillinger

  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1965
  • Värmlands museum, 1971
  • Tendenser 72, Gall. F 15, Moss, 1972
  • Festspillutstilling Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1974
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1978
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1979
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1980
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1981

Litteratur

  • Bonytt, 1958, s. 219, nr. 1 s. 28, nr. 9 s. 36
  • Bonytt, 1960, s. 192, 193
  • Bonytt, 1962, s. 239, nr. 7–8 s. XII
  • Bonytt, 1963, nr. 1–2 s. XXXXIV
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 224 (ill.)
  • Norsk brukskunst, Oslo, 1964, s. 26 (ill.), årbok Landsforbundet Norsk Brukskunst
  • Morgenposten, 23.04.1965
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 58 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet
  • Aas, A. L., Leirgods i Kunstindustrimuseet, Bonytt, 1965, s. 272–73 (ill.)
  • Parmann, ø., Oslo, 1965, i katalog Kunstindustrimuseet i
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 59, 186
  • Aftenposten, 21.10.1981, (ill.)