M. har hatt eget verksted i Oslo fra 1952. I mange år bestod hennes produksjon av bruksgjenstander i lavbrent leirgods med jordfargede blyglasurer. Det var enkle, men gjennomarbeidede, dreide former, hvor stor omtanke var lagt i utforming av detaljer som munningskant og hank. Gjenstandene var preget av forsiktighet i bruken av virkemidler. Det kunne være svake riller i godset for å skape liv i flatene eller kontrastvirkning mellom glaserte og uglaserte felter. I slutten av 60-årene begynte hun å arbeide med porselen med glasurer bestående av norsk leire, aske fra løvtrær eller knuste, harde steinsorter, brent ved høy temperatur i reduserende atmosfære. Formene ble mykere, mer avrundet og ikke så nært knyttet til gjenstandenes bruksfunksjon som tidligere. Gjenstandene hadde gjerne modellerte eller innrissete bølgeformede, dekorative elementer. Fargene ble utvidet til å omfatte, foruten jordfarger, også hvitt og celadongrønt. Hennes brede mønstring av sobre porselensarbeider i Kunstindustrimuseet i Oslo i 1978 viste en tendens i retning av skulpturale former, en tendens som senere er forsterket i hennes arbeider.
keramiker
Anne-Marie Backer Mohr
Faktaboks
Anne-Marie Backer Mohr
- Født
- 29. januar 1928, Oslo
- Død
- 23. juli 2005
Familierelasjoner
Datter av
- Elsa Mustad Brodin
- Lars Backer
Gift med
- Bjart Mohr, arkitekt
Bosatt (pr 1982-1986)
- Oslo
Utdannelse
- Slöjdföreningens skole, Göteborg 1945–48
- verkstedspraksis hos Bernhard Leach, St. Ives, Cornwall 1948–50
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Statens stipend 1972
- Statens garantiinntekt fra 1978
- Opphold Göteborg 1945–48
- St. Ives, Cornwall 1948–50
- Studiereiser til europeiske land
- Iran
- Irak
- Japan
- Peru
Stillinger, medlemskap og verv
- Medlem Norske kunsthåndverkere
- Den nye Foreningen Brukskunst
Priser, premier og utmerkelser
- 1. premie Foreningen Brukskunsts glasskonkurranse 1954
- gullmedalje internasjonal kunsthåndverkutstilling Firenze 1972
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Relieff Vestby rådhus (1958)
- Norsk hjelpepleierforbund, Oslo (1981)
- Kunstindustrimuseet i Oslo
- Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
- Värmlands museum
- Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
- Norsk kulturråd
- Riksgalleriet
- Utenriksdepartementet
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Formes Scandinaves, Paris, 1958
- Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1959
- 12. Triennale i Milano, 1960
- Internasjonal keramikkutstilling, Praha, 1963
- Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
- Norsk brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966
- Maihaugen, 1967
- Maihaugen, 1970
- Maihaugen, 1973
- Internasjonal kunsthåndverkutstilling, Firenze, 1972
- Norwegian Craftsmen Today, vandreutstilling Europa, Royal College of Art, London, 1973-1974
- Norsk kunsthåndverk, 1979
- Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
- Scandinavian Crafts, Kyoto, 1978-1979
Separatutstillinger
- Kunstindustrimuseet i Oslo, 1965
- Värmlands museum, 1971
- Tendenser 72, Gall. F 15, Moss, 1972
- Festspillutstilling Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1974
- Kunstindustrimuseet i Oslo, 1978
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1979
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1980
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1981
Litteratur
- Bonytt, 1958, s. 219, nr. 1 s. 28, nr. 9 s. 36
- Bonytt, 1960, s. 192, 193
- Bonytt, 1962, s. 239, nr. 7–8 s. XII
- Bonytt, 1963, nr. 1–2 s. XXXXIV
- Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 224 (ill.)
- Norsk brukskunst, Oslo, 1964, s. 26 (ill.), årbok Landsforbundet Norsk Brukskunst
- Morgenposten, 23.04.1965
- Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 58 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet
- Aas, A. L., Leirgods i Kunstindustrimuseet, Bonytt, 1965, s. 272–73 (ill.)
- Parmann, ø., Oslo, 1965, i katalog Kunstindustrimuseet i
- Kunst og Kultur, 1979, s. 59, 186
- Aftenposten, 21.10.1981, (ill.)