K. debuterte som grafiker med teknisk utsøkte, ornamentale koldnålsraderinger i miniatyrformat (Liten sivilisasjon (1967), Klede (1967), Duk (1967) og Phaëtons søstre (1969, alle Nasjonalgalleriet, Oslo)). Hun bruker lang tid på bearbeidelsen av platene, og streken er så tynn at platene ikke tåler mer enn ti trykk. I 1972 hadde K. sin første utstilling av malerier i Kunstnerforbundet, og utstillingen ble hennes gjennombrudd som maler. Det var vesentlig sakrale bilder. K. konverterte til katolisismen i 1964, og troen er et viktig element i hennes kunst. Bildene er blitt kalt blomsterstrødde trosbekjennelser. Hun maler med olje og bladgull på lerret, og bruker gjerne gull som grunnfarge. Hvert bilde kan ha et enkelt hovedsymbol, f.eks. et kors. Også maleriene er ornamentalt utformede. Detaljrikdommen gjør at enkelte arbeider virker overlessede. Etter et møte med en irsk dominikaner i 1968 ble hennes interesse for Irland vakt, og i 1973 stilte hun ut grafikk, Om Irlands under. Disse arbeidene ligger nær opp til tidlig kristen, irsk kunst slik den manifesterer seg i illuminerte manuskript. K. har også søkt inspirasjon til sine arbeider i lyrikk. I Galleri Acanthus presenterte hun i 1981 illustrasjoner til Julian of Norwick: A shewing of God's love, og til Lilja, Mariakvad fra Island. Hun har også utført arbeider inspirert av det berømte middelaldermanuskript fra det keltiske kloster- og kunstsentrum Lindisfarne i Nord-England. Hennes illustrasjoner til Draumkvedet vitner om dyp innlevelse, og de nesten virile tegningene har ofte yndefulle blomsterrammer. Solarljod har storlinjede komposisjoner med mange detaljer, som stjerner og en overdådig blomsterprakt. I K. Falkeid: Reisenotater, Dikt har hun unngått overbrodering, og det hvite papiret får danne bakgrunn. Enkle og klare er også Hamarkrønikens poetiske og fantasifulle tegninger av bygninger i Hamar bispestads storhetstid fram til reformasjonen. K.s arbeider vitner om inspirasjon fra orientalsk kunst, særlig asiatisk folkekunst, en levende interesse for katolsk middelalder og også for førkristen kultur. Mange elementer i hennes kunst kan spores tilbake til ikoner. K. fremholder selv kristne symboler og motiver fra det gamle testamentet og norsk rosemaling.