Liv og virksomhet

K. debuterte som grafiker med teknisk utsøkte, ornamentale koldnålsraderinger i miniatyrformat (Liten sivilisasjon (1967), Klede (1967), Duk (1967) og Phaëtons søstre (1969, alle Nasjonalgalleriet, Oslo)). Hun bruker lang tid på bearbeidelsen av platene, og streken er så tynn at platene ikke tåler mer enn ti trykk. I 1972 hadde K. sin første utstilling av malerier i Kunstnerforbundet, og utstillingen ble hennes gjennombrudd som maler. Det var vesentlig sakrale bilder. K. konverterte til katolisismen i 1964, og troen er et viktig element i hennes kunst. Bildene er blitt kalt blomsterstrødde trosbekjennelser. Hun maler med olje og bladgull på lerret, og bruker gjerne gull som grunnfarge. Hvert bilde kan ha et enkelt hovedsymbol, f.eks. et kors. Også maleriene er ornamentalt utformede. Detaljrikdommen gjør at enkelte arbeider virker overlessede. Etter et møte med en irsk dominikaner i 1968 ble hennes interesse for Irland vakt, og i 1973 stilte hun ut grafikk, Om Irlands under. Disse arbeidene ligger nær opp til tidlig kristen, irsk kunst slik den manifesterer seg i illuminerte manuskript. K. har også søkt inspirasjon til sine arbeider i lyrikk. I Galleri Acanthus presenterte hun i 1981 illustrasjoner til Julian of Norwick: A shewing of God's love, og til Lilja, Mariakvad fra Island. Hun har også utført arbeider inspirert av det berømte middelaldermanuskript fra det keltiske kloster- og kunstsentrum Lindisfarne i Nord-England. Hennes illustrasjoner til Draumkvedet vitner om dyp innlevelse, og de nesten virile tegningene har ofte yndefulle blomsterrammer. Solarljod har storlinjede komposisjoner med mange detaljer, som stjerner og en overdådig blomsterprakt. I K. Falkeid: Reisenotater, Dikt har hun unngått overbrodering, og det hvite papiret får danne bakgrunn. Enkle og klare er også Hamarkrønikens poetiske og fantasifulle tegninger av bygninger i Hamar bispestads storhetstid fram til reformasjonen. K.s arbeider vitner om inspirasjon fra orientalsk kunst, særlig asiatisk folkekunst, en levende interesse for katolsk middelalder og også for førkristen kultur. Mange elementer i hennes kunst kan spores tilbake til ikoner. K. fremholder selv kristne symboler og motiver fra det gamle testamentet og norsk rosemaling.

Familierelasjoner

Datter av

  • Randi Andersen
  • Ludolf Johan Krohn

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Hamar.

Utdannelse

Sagene lærerskole, Oslo 1959–60; Bjarne Engebrets malerskole et år; hospitant Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Chrix Dahl 1966–76.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens reisestipend 1968–71; Statens 3-årige arbeidsstipend 1973 og -77; Studiereiser til Italia, England, Irland, Tyskland, Frankrike, Spania og Sverige (Gotland).

Stillinger, medlemskap og verv

Ungdomsskolelærer i Enebakk 1960–73; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere.

Priser, premier og utmerkelser

Grafikerprisen 1967; sølvmedalje på grafikkbiennalen i Pistoia, Italia 1968; gullmedalje på grafikkbiennalen i Catania, Sicilia 1971.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Gjøvik tinghus 1972
  • Altertavle, Auli kapell, Årnes
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Haugesunds Billedgalleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Seljord, Sarpsborg og Sør-Varanger kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • K. Falkeid: Reisenotater. Dikt, Oslo 1973
  • Draumkvedet, Oslo 1974
  • Hamarkrøniken, Hedemarksmuseets venner, Hamar 1976
  • Beatrijs av Nazarethe: Kjærlighetens 7 måter, Oslo 1980
  • Solarljod, omdikting av I. Orgland, Oslo 1980
  • V. Henriksen: Dronningsagaen, Oslo 1982
  • Grafikkforeningens mappe 1968

Utstillinger

Separatutstillinger

  • (lille grafikkvegg), Kunstnerforbundet, Oslo, 1967-1968
  • (lille grafikkvegg), Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
  • (lille grafikkvegg), Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Gall. Norske Grafikere, Oslo, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
  • Kauffeldtgården Galleri, Gjøvik, 1974
  • Seljord og Haugesund kunstforeninger, 1975
  • Trondheim Kunstforening, 1976
  • Kultur og Minne, Sarpsborg, 1978
  • Tønsberg Kunstforening, 1978
  • Gall. Vikerødegården, Furnes, 1979
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1981
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1981
  • Gall. Vikerødegården, Furnes, 1982
  • Gall. Pettersson, Tønsberg, 1982
  • Gall. Marie, Halden, 1982
  • Gall. Hanne, Trondheim, 1982
  • Gall. Hanne Ås, 1982
  • Gall. Hanne, Lillestrøm, 1982
  • Gall. Hanne, Fredrikstad, 1982
  • Gall. Hanne, Moss, 1982
  • Gall. Hanne, Kristiansund, 1982
  • Gall. Hanne, Ålesund, 1982
  • Gall. Hanne, Enebakk

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1968-1978
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1966-1970
  • Grafikkbiennalen, Pistoia, Italia, 1968
  • Norske grafikere under 40 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Ni norske grafikere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
  • Nordisk utstilling, Charlottenborgutstillingen, København, 1971
  • Grafikkbiennalen, Catania, Sicilia, 1971
  • Festival international de la peinture, 4., Cagnes-sur-Mer, 1972
  • 6 norske kunstnere, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975
  • Østersjølandenes 7. biennale, Rostock
  • Østersjølandenes 7. biennale, Kunstnernes Hus, Oslo, 1977
  • Grafikkbiennalen, Firenze, 1978

Ikke Angitt

  • Gall. Koloritten, Stavanger, 1976
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Hamar Kunstforening, 1981

Eget forfatterskap

  • Sett gjennom gullbriller. Glimt av skolens historie, Oslo, 1977, Med egne ill.

Litteratur

  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 215
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 192–93
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 66–67, 186–87 (ill.), 192
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 184
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 61, 119
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 55, 199
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 165
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 62
  • Kunsten idag, 1971, hefte 98, s. 51 (ill.)
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 51 (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 259
  • Hedmark, Bygd og by i Norge, Oslo, 1978, register s. 480
  • Flor, H. (Red.), Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 25, 60 (ill.)
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 128
  • Hveem, E.S., i Nå, Oslo, 11.05.1981, (ill.)
  • Bindestreken, Oslo, 1981, nr. 12, s. 8–11 (ill.)
  • katalog Galleri Acanthus, 1981, (ill.)
  • Aviser: Aftenposten, 20.01.1960
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 01.02.1968
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 02.01.1970
  • Dagbladet, 23.01.1970
  • Morgenposten, 26.01.1970, (ill.)
  • Nielsen, A.M., i Morgenbladet, 26.01.1970, (ill.)
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 27.01.1970
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 22.03.1972
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 02.03.1973
  • Dæhlin, E.O., i Arbeiderbladet, 02.03.1973
  • Egeland, E., 03, i Aftenposten, 03.1973, (ill.)
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 08.03.1973, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 13.03.1974
  • Hofseth, D., i Morgenbladet, 20.03.1974, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 22.03.1974, (ill.)
  • Harr, K.E., i Dagbladet, 23.03.1974
  • Stoltenberg, H. G., i Stavanger Aftenblad, 29.09.1976, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 20.04.1977
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 27.04.1977, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 28.04.1977, (ill.)
  • Rosseland, I, i Vårt Land, 28.04.1977
  • Arnesen, A.R., i Aftenposten, 14.12.1977, (ill.)
  • Tønsbergs Blad, 10.11.1978, (ill.)
  • Andersen, F.Aa., i Østlendingen, 28.09.1979, (ill.)
  • Lystrup, M., i Vårt Land, 28.03.1980, (ill.)
  • Ødbehr, T., i Hamar Arbeiderblad, 23.12.1980, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 26.01.1981, (ill.)
  • Refsnes, A. M., i Morgenbladet, 11.05.1981, (ill.)
  • Egeland, E.,, i Aftenposten, 05.06.1981, (ill.)
  • Tønsbergs Blad, 25.01.1982, (ill.)
  • Vestfold Arbeiderblad, 25.01.1982, (ill.)
  • Jacobsen, T. Hegg, i Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 05.02.1982