Liv og virksomhet

G.s kunst er traust og vederheftig. "For meg er fargen alt," sier kunstnerinnen, "og enda er ikke det nok. Det må komposisjon til også." (Verdens Gang 8.3.1948). Den kresne fargen fremheves av kritikerne som G.s aktivum. Denne utviklet seg fra valøren og en begrenset fargeskala mot en dypstemt, kraftig koloritt som gradvis ble drevet opp i lyset. Oppholdet i Tunis etter Den annen verdenskrig betydde nok mye for denne utviklingen. Opplevelser fra krigen nedfelte seg i tegninger fra Grini som ble vist på G.s debututstilling i 1946. I et tilbakevendende motiv, Fatoma, en araberkvinne med to barn, utprøver hun Georg Jacobsens konstruktive system med romfigurer og inklinasjoner. Også i hennes Selvportrett, det betydelige portrettet av Ragnhild Kaarbø (1941) og i utsmykningen av Jeløya skole, Moss, Fiskevær i Svolvær (1952), merker vi denne side av hennes kunst, men den får aldri dominere på bekostning av mer vesentlige sider ved hennes maleri.

Familierelasjoner

Datter av

Gift med

  • Corneliussen Anders

Utdannelse

Maison Watteau under Marcel Gromaire i Paris i 1932; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold og senere Georg Jacobsen 1935–36 og 1938–40.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Houens legat 1950 og generalkonsul O.J. Storms legat; 3% fondets stipend 1956 og Statens stipend 1958; G. har hatt flere studieopphold i Paris, Italia og Tunis.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Jeløya skole, Moss (1952)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Drammens Faste Galleri

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1932
  • Høstutstillingen, Oslo, 1934-1935
  • Høstutstillingen, Oslo, 1937-1938
  • Høstutstillingen, Oslo, 1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945-1954
  • Høstutstillingen, Oslo, 1957
  • Høstutstillingen, Oslo, 1959-1964
  • Høstutstillingen, Oslo, 1966
  • Høstutstillingen, Oslo, 1970
  • Bildende kunstnerinners utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1932
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1946
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Ung Norsk Konst, Stockholm, 1950-1951
  • Norsk Nutidskonst, Stockholm og Göteborg, 1951

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1948
  • Larvik, 1948
  • Arendal, 1948
  • Mandal, 1948
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
  • 1956
  • Drammens Kunstforening, 1959
  • Porsgrunn, 1961
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974

Litteratur

  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944-1956, (ill.)
  • Henning Gran, Aftenposten, 19.03.1948
  • Gert Jynge, Friheten, 19.03.1948
  • Ole Mæhle, Dagbladet, 20.03.1948
  • Henning Alsvik, Drammens Tidende, 05.12.1950
  • R. Revold, Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 217–18 og 221 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-1967, Oslo, 1971, s. 85, 201
  • Kunst og Kultur, 1968, s.177
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 50
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1969, bd. 8

Arkivalia

  • S.Thorud, Den konstruktive skole, Georg Jacobsens betydning for norsk malerkunst, 1977