H. hadde en solid utdannelse bak seg og hadde deltatt i flere utstillinger da hun bosatte seg i Svolvær i 1970. Det nordnorske fjell- og kystlandskap gav henne inspirasjon til personlig kunstnerisk uttrykksform. Med koldnål, etsning, akvatint og serigrafi formidler hun spenning og kontrast, form og lys i øde fjellandskap. Hun arbeidet i Atelier Lofoten i syv år. I 1977 flyttet H. til Jeløya ved Moss, og motivkretsen utvidet seg til også å omfatte reiseminner, portretter, figurkomposisjoner og landskap, gjerne med mennesker i. Bildene har ofte en fortellende eller dramatisk nerve. Det ligger en dobbelt bunn i det tilsynelatende hverdagslige motiv. Uttrykket ligger i streken og fargen. Streken kan være løs og skisseaktig og virke tilfeldig og flyktig. Hun arbeider i dyptrykk med forskjellige teknikker i samme blad. Uttrykksformen kan formidle en følelsesladet situasjon (Pornokikkeren
1980), gi uttrykk for drama og bevegelse og liv og død (Musejakt, 1978) eller fortelle om ung forventning (Grand Café, 1980, Nasjonalgalleriet, Oslo).