Liv og virksomhet

Alt som 15-åring begynte J. sin læretid på Hadelands Glassverk. Senere kompletterte han sin utdannelse ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og forskjellige avdelinger innen verket. Karakteristisk for J. som designer er respekten for materialets egenart, for dets muligheter og begrensning. Han arbeider helst med klare, stramme former, harmonisk oppbygd med god balanse mellom form og funksjon. Gjennom mer enn tre årtier har han markert seg som en dyktig fagmann og kresen formkunstner både når det gjelder den enkle, billige hverdagsvaren, det eksklusive glasserviset og det unike kunstglasset. Seriene Siri og Fersken, som begge har vært i produksjon fra midten av 1950-årene, viser nytenkning når det gjelder pressglass. Teknikkens egen karakter blir utnyttet gjennom vertikalriflet og fritt skravert overflatetekstur som gir liv og spill i de enkle formene. I fornemme serier av drikkeglass som Tangen (1957) og Maihaugen (1963), har J. med fin stilfølelse tilpasset tradisjonsrike former av eldre norske modeller til dagens festbord. Det elegante serviset Medoc (1962) har lette, runde former, mens serviset Oslo (1968) viser hvordan et enkelt slipemønster i tykt, klart krystall kan gi overraskende og interessante lysbrytninger. Sammen med Hermann Bongard, Severin Brørby og Arne Jon Jutrem var J. sterkt engasjert i den eksperimentering og fornyelse av norsk kunstglass som fant sted på Hadeland i 1950-årene. Med en rekke karakterfulle arbeider har J. skapt seg en solid posisjon som glasskunstner. Spesielt skal nevnes en serie sepiafargete vaser, belønnet med gullmedalje på Triennalen i Milano 1957. Disse arbeidene har det beherskede måtehold i virkemidlene som er karakteristisk for glasskunstneren J.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Johan Wilhelm Johansson, glassblåser
  • Marit Brandsæter

Gift med

  • Mirjam Slemdal

Bosatt (pr 1982-1986)

Jevnaker.

Utdannelse

Knyttet til arbeidet i glasshytten ved Hadelands Glassverk 1936; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under bl.a. Sverre Pettersen og Jacob Prytz 1939-42, aftenskolen 1945-47.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens brukskunststipend 1957; Statens reise- og studiestipend 1957 og -65; Jansons legat 1969; Studiereiser i Italia, Spania, Tyrkia og USA.

Stillinger, medlemskap og verv

Ansatt ved sandblåsingsavdelingen, Hadeland Glassverk 1942-45; ansatt ved Christiania Glasmagasins gravørverksted 1945-47; designer ved Hadelands Glassverk fra 1947; Medlem av nye Foreningen Brukskunst.

Priser, premier og utmerkelser

Diplom d'honneur Triennalen i Milano 1954; gullmedalje Triennalen i Milano 1957; Jacobprisen 1957; sølvmedalje Triennalen i Milano 1960.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer
  • Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg
  • Malmö museum
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • The Corning Museum of Glass, New York
  • Landesgewerbemuseum, Baden-Würtemberg, Vest-Tyskland
  • Kunstsammlung der Veste, Coburg, Vest-Tyskland
  • Kunstindustrimuseum, København

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Triennalen i Milano, 1954
  • Triennalen i Milano, 1957
  • Triennalen i Milano, 1960
  • Maihaugen, 1968
  • Maihaugen, 1969
  • Maihaugen, 1971
  • Maihaugen, 1974
  • Maihaugen, 1976-1977
  • Norsk Brukskunst, Göteborg, 1951
  • Norsk Brukskunst, København, 1951
  • Design in Scandinavia, vandreutst., USA, 1954-1957
  • The Arts of Norway, USA, 1957
  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk Design gennem Tiderne, København, 1966
  • Ni fra Norge, Stockholm, 1968
  • Glassutst. Norden, Aarhus, 1969
  • Gall. F 15, Moss, 1972
  • Nordisk Industridesign, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1976
  • Coburger Glas Preis, Coburg, Vest-Tyskland, 1977
  • Nordisk Glas, Växjö, 1978
  • Nordisk Glas, Stockholm, 1978
  • 10 års jub.utst., Nordens Hus, Reykjavik, 1978
  • Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
  • Glass 79, Corning Museum of Glass, New York, 1979
  • Fantasi og virkelighet, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1980
  • Scandinavian Glass, Ten Arrow Galleri, New York, 1980
  • Scandinavian Glass, Habitat Galleri, New York, 1980

Separatutstillinger

  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1966
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1966
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1967
  • Drammens Kunstforening, 1967

Litteratur

  • Aars, F., Norwegian Arts and Crafts. Industrial Design, Oslo, 1957, s. 15 (ill.)
  • Clayhills, H., 33 brukskunstnere, Oslo, 1958, s. 32-33 (ill.)
  • Clayhills, H., Glasskunstneren Willy Johansson og hans bakgrunn, Bonytt, 1958, s. 196-99 (ill.)
  • Hård Af Segerstad, Nordisk brukskunst, Oslo, 1961, register (ill.)
  • Røed, J., Norwegian Pictorial Review, Oslo, 1961, nr. 4, s. 158-59
  • Zahle, E., Aars, F. (Red.), Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 45-46, 174 (ill.), 196-99 (ill.), 278
  • Bøe, A., Norsk Industrial Design, Oslo, 1963, s. 252-70 (ill.)
  • Schjødt, L., Norsk brukskunst, Landsforbundet Norsk Brukskunst årbok, 1964, s. 34 (ill.), 45 (ill.), 113 (ill.)
  • Schjødt, L. (Red.), Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 3 (ill.), 7 (ill.), 10 (ill.), 91-94 (ill.), 142 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet 1968
  • Parmann, Ø., Tegneskolen gjennom 150 år, Oslo, 1969, s. 313-14
  • Dansk Kunsthaandværk, København, 1972, s. 28-29 (ill.)
  • Beer, E. Harrison, Scandinavian Design. Objects of a Life Style, New York, 1975, register (ill.)
  • Grover, R., Grover, L., Contemporary Art Glass, New York, 1975, s. 150 (ill.)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo. En kavalkade av aktuell kunstindustri gjennom hundre år, Oslo, 1976
  • Kunstindustrimuseet i Oslo. En kavalkade av aktuell kunstindustri gjennom hundre år, Oslo, 1958, (ill.)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo. En kavalkade av aktuell kunstindustri gjennom hundre år, Oslo, 1967, (ill.)
  • Nordisk Industridesign, Oslo, 1976, nr. 78-79 (ill.), 81 (ill.), katalog Kunstindustrimuseet i
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Coburger Glas-Preis, Vest-Tyskland, 1977, s. 221-22, katalog
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 6, s. 515
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Utvalgte innkjøp 1946-1949, Trondheim, 1980, ill. nr. 42
  • Bonytt, 1951, s. 87 (ill.)
  • Bonytt, 1952, s. 175-76 (ill.)
  • Bonytt, 1957, s. 95-97 (ill.), 248 (ill.)
  • Bonytt, 1958, s. 196-99 (ill.), 218 (ill.)
  • Bonytt, 1960, s. 195-96 (ill.)
  • Bonytt, 1963, s. 254 (ill.), 257-59 (ill.)
  • Bonytt, 1964, s. 252 (ill.), 294-96 (ill.)
  • Bonytt, 1966, s. 4 (ill.), 295 (ill.)
  • Bonytt, 1967, s. 169-70 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1968, nr. 3, s. 26-27 (ill.), nr. 11/12 s. 19 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1969, nr. 8 s. 59, nr. 9 s. 15 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1970, nr. 1 s. 39 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1971, nr. 5 s. 74-75 (ill.), 78, nr. 10 s. 66 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1972, nr. 2 s. 4-5 (ill.), 23 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1973, nr. 6 s. 76 (ill.)