Liv og virksomhet

L. fikk sin første utdannelse i Danmark og ble ved sin utstilling i Norge i 1924 til dels presentert som "den unge danske maler". Han hadde da allerede debutert i København i 1920 og der blitt meget velvillig omtalt. Sine motiver hentet han i unge år fra storbyens natteliv, barer, varieteer, sirkus og kneiper. Det var sosiale skildringer av proletarkvinner, halliker og prostituerte. Ved hans første utstilling i Norge, Blomqvists Kunsthandel, Oslo 1924, ble det påpekt at han var sterkt påvirket av Degas og Toulouse-Lautrec. Hans oljemalerier ble kritisert, men Jappe Nilssen roste hans pasteller og akvareller. Det ble imidlertid som tegner han skulle komme til å arbeide videre, dels som bokillustratør, dels som tegner i dagspresse og illustrert presse, bl.a. i A-Magasinet. Motivene i hans bokillustrasjoner endret seg, samfunnsengasjementet forsvant, og han nærmet seg det idylliske. Uten tvil var han en talentfull og håndverksmessig dyktig tegner, men de illustrasjonsoppgaver han fikk, syns ikke helt å ha utløst hans evner. Hans illustrasjoner til L. Prior: Luise, Baronesse av Maienburg ble i 1935 utvalgt blant Årets vakreste bøker, og juryen bemerket at han anslår bokens tone. Høydramatiske er hans tegninger til A. Arntzen: Ruomas. En menneske- og dyretragedie i Finnmarkens villmarker. Mest bemerkelsesverdige er hans illustrasjoner til P. Chr. Asbjørnsen og Jørgen Moe: Norske folkeeventyr, 1936. Fargebildene er forenklet, mens svart-hvitt-tegningene med sterke lys- og skyggevirkninger er originale, velkomponerte og fantasifulle.

Utdannelse

Elev av Ernst Goldschmidt, København; Othon Friesz, Paris.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser Danmark; Frankrike; Italia.

Illustrasjonsarbeider

  • L. Prior: Luise, Baronesse av Maienburg, Oslo 1935
  • P. Chr. Asbjørnsen og Jørgen Moe: Norske folkeeventyr, Oslo 1936
  • M. Mordt Rygh: Mine venner dyrene, Oslo 1936
  • Kr. Elster d.y.: Den ensomme øya, Oslo 1939
  • R. Knudsen: Uroa fra Afrika, Oslo 1939
  • P. Lykke-Seest: Eventyr for Cecilia, Oslo 1941
  • P. Lykke-Seest: Eventyr for Åse og Esben, Oslo 1942
  • P. Lykke-Seest: Bestefars eventyr, Oslo 1943
  • A. Arntzen: Ruomas, Oslo 1945
  • Anitra [Aslaug Jevanord]: "Dryss", Hamar 1945
  • P. Lykke-Seest: Eventyr for Lillen, Oslo 1945
  • A.J. Schwartz: Jakthistorier og litt til, Drammen 1945
  • D. Zwilgmeyer: Karsten og jeg. Barndom, Oslo 1945
  • D. Zwilgmeyer: Fra byen vår. Hos onkel Max og tante Betty. Morsomme dager, Oslo 1947
  • I. Drangsholt: Lykkeridderen, Drammen 1949
  • Medillustratør i Friluftsliv fra fjell og skog, fra sjø og land, I-II, Oslo 1939–40

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1928
  • Høstutstillingen, 1930
  • Høstutstillingen, 1932
  • Høstutstillingen, 1938
  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1947-1949
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1920
  • Den Officielle Norske Kunstudstilling, København, 1947
  • Tegnerforbundets utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunsthandler Chr. Larsen, København, 1920
  • Kunsthandler Chr. Larsen, København, 1922
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1924

Litteratur

  • Aftenposten, 14.02.1920
  • Aftenposten, 18.02.1920
  • Aftenposten, 19.03.1924
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 24.03.1924
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 25.03.1924
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 160 (ill.)
  • Sundseth, A. B., Melhus, A. C., Norsk illustrasjonskunst 1850–1950, Oslo, 1952, s. 106–07, 194
  • Norsk bokkunst. Årets vakreste bøker 1933–1955, Oslo, 1955, s. 20
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 163, 172 (ill.)