maler og billedhugger

Waldemar Sefland Dahl

Faktaboks

Født
6. april 1900
Fødested
Fredrikstad
Død
20. juni 1984

D. debuterte på Høstutstillingen i 1921 som billedhugger, og i 1922 som maler. En separatutstilling hos Blomqvists Kunsthandel i 1925 viste bl.a. enkelte Degas-inspirerte maleristudier. I Kunstnerforbundet 1929 gav han eksempler på en høyt utviklet plastisk sans. Senere har han vesentlig arbeidet som billedhugger i Fredrikstad, men er også representert med portrettbyster i andre kommuner. I midten av 30-årene malte han til rådhussalen i Fredrikstad et 16 kvm stort fondmaleri, en stilisert oversikt over Gamlebyen. De polychrome treskulpturer til byens Vestre kirke ble i sin tid betegnet som en fornyelse innen norsk kirkekunst, og fontenen Mannen og slangen er hans sikreste arbeide innen den mer dramatiske uttrykksform. I konkurransen om Chr. Krohg-monumentet i 1950 ble hans utkast premiert for sin portrettlikhet og gjennomførte skulpturale form. Dette må betraktes som hans hovedverk. Utkastet eies nå av Riksgalleriet, og et eksemplar i granitt står ved Skagen Museum i Danmark. Det kraftige portretthodet av Fridtjof Nansen fra Høstutstillingen 1960 ble Tromsø Sparebanks gave til Fridtjof Nansens plass i Tromsø. Fredrikstad har et eksemplar ved Gudeberg skole.

D. utarbeidet også planer og tegninger for ivaretagelse og restaurering av Gamlebyen i Fredrikstad. Han var selv ansvarlig for restaureringen av Donkejongården i 1960. Her hadde han året etter en retrospektiv utstilling med 50 malerier og 25 skulpturer som viste de veldige skiftninger i hans maleriproduksjon, fra akademitidens aktbilde til stilleben, Gamlebyen-stemninger, landskap og enkelte senere blomsterbilder med kraftigere koloritt. Av hans store produksjon av portrettbyster bør nevnes Jacob Sande (1966) i Dale i Sunnfjord (også i Nasjonalgalleriet), og granittsokkelen med bysten med Roald Amundsens karakteristiske profil (1975) i Fredrikstad.

D.s beste portretthoder viser en markering av modellenes ytre kjennetegn, forsterket og karakterisert ved den følsomme behandlingen av materialet.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg