Liv og virksomhet

S. arbeider parallelt med maleri og grafikk i sort-hvitt. Hans tidligste produksjon er dominert av landskapsbilder, ofte i et realistisk formspråk, men også av mer eksperimentelle, abstraherte landskapsmalerier. Andre malerier har et nonfigurativt formspråk hvor form- og farge-eksperimenter var det sentrale. Geometriske figurer som står i bestemte størrelsesforhold til hverandre og gir inntrykk av dybde og rom er motiver som går igjen. S. kan også tendere mot det mystiske, som f.eks. i Den sorte porten som gir assosiasjoner til middelalderen. Her har han benyttet plastisk materiale som stemningsskapende virkemiddel. Etter hvert blir det lyset og tingenes eksistens i rommet som opptar ham. Dagligdagse ting han omgir seg med, som pensler, tuber, sparkelkniv, en gammel vask osv. blir behandlet på en måte som gir gjenstandene egenverdi. Fargeskalaen er avdempet, ofte i gråtoner. Miljøbevaring og det absurde i opprustningskappløpet er emner som opptar S. og han vil med sine bilder fremkalle refleksjoner.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Borghild Sandvik
  • Alfred Stalsberg

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo, grafisk avd. 1972–76, radérklassen under Ottar Helge Johannessen 1976–77; Statens Kunstakademi, Oslo under Halvdan Ljøsne, Ludvig Eikaas og Guttorm Guttormsgaard 1977–82.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

L. R. Bærøes legat; Ødegaards legat; Statens materialstipend 1982; Statens reise- og studiestipend 1983; Studiereiser til Sovjet 1976; Italia 1977; Frankrike 1978; Nederland 1979; Spania 1980; Tyskland 1981; England 1982.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, styremedlem 1980–81.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Hærens sambandsskole og øvingsavd. Jørstadmoen (1980)
  • Viken folkehøgskole, Gjøvik (1982)
  • Elverum lærerhøgskole, Elverum (1983)
  • Fåberg alders- og pleiehjem, Lillehammer (1983)
  • Tretten alders- og pleiehjem, Tretten (1983)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Ringerike, Gjøvik, Molde og Ulstein kunstforeninger
  • Oppland fylkeskommune
  • Østfold fylkeskommune
  • Norsk rikskringkasting

Illustrasjonsarbeider

  • Statens Kunstakademi, Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1977-1979
  • Høstutstillingen, 1982-1983
  • Østlandsutst., 1980-1981
  • Østlandsutst., 1983
  • Opplandsutst., 1975
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1978-1982
  • Peer Gynt-utst., Vinstra, 1978
  • Radérklassen 80 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1979
  • Sesjon 83, Kunstnernes Hus, Oslo, 1983
  • Sommerutst., Seljord

Separatutstillinger

  • Gall. Sødorp, Vinstra, 1977
  • Gjøvik Kunstforening, 1979
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1979
  • Gall. HH, Lillehammer, 1979
  • Gall. HH, Lillehammer, 1980
  • Gall. HH, Lillehammer, 1984
  • Molde Kunstforening, 1981
  • Ulstein Kunstlag, 1981
  • Øyer samfunnshus, 1982
  • Gjøvik Kunstforening, 1982
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1980
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1983
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1982
  • Gall. Parkveien, Molde, 1984
  • Nansenskolen, Lillehammer, 1984

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1978, s. 194
  • Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, 26.08.1978
  • Petersen, H., i Sarpen, 01.02.1979
  • Aune, O. E., i Dagningen, 28.10.1980, (ill.)
  • Fredriksstad Blad, 08.11.1980
  • Romsdals Folkebl., 14.09.1981
  • Romsdals Budstikke, 06.10.1981
  • Osnes, J., i Vikebl., Ulsteinvik, 22.10.1981, (ill.)
  • Aune, O. E., i Dagningen, 20.01.1982
  • Norges Handels og Sjøfartstidende, 29.01.1982
  • Dagningen, 17.09.1982, (ill.)
  • Oppland Arbeiderblad, 21.10.1982, (ill.)
  • Aune, O. E., i Oppland Arbeiderblad, 25.10.1982
  • Monssen, L. Holm, i Verdens Gang, 29.07.1983