Etter studieårene i Oslo og Paris der han en tid bodde sammen med Edvard Munch og Kalle Løchen, kom K. tilbake til Stavanger. Her var han i tiden 1891–1900 lærer i tegning og modellering ved Stavanger tekniske aftenskole. I disse årene beskjeftiget han seg ellers mest med å lage kunstnerisk utførte møbler i art nouveau, hvorav særlig et bokskap vakte betydelig oppmerksomhet. Han laget også en del sølvsmykker og keramiske arbeider. Fra 1903 til 1905 drev han skole for modellering og treskjæring i Kristiania. Han gikk da over til å arbeide med skulptur og trerelieffer. Formspråket var naturalistisk, ofte med sterk patos og uttrykksvilje og klar sosial tendens. I enkelte arbeider, som Slidets mann (1903 Nasjonalgalleriet, Oslo), kan det spores innflytelse fra Auguste Rodin. K. deltok i konkurransen om Abelmonumentet (3. premie) og Eidsvollmonumentet (2. premie).
K. hadde stor interesse for kirkekunst. I 1907 utførte han en altertavle i kleber for Frogner kirke, Kristiania, dessuten treskulpturer av Hans Nielsen Hauge, Martin Luther og Olav den Hellige. I 1911 utførte han en Kristus-figur til kirkens fasade samt lammet over hovedinngangen. Til Johannes kirke i Stavanger laget han i 1909 en altertavle i polykromt relieff. Fra omkring 1916 var K. sterkt opptatt av spiritisme, og utgav senere flere religiøse bøker.