Etter fullført utdannelse som keramiker arbeidet O. som designer ved Figgjo Fajanse Stavangerflint A/S i bortimot 20 år, og utførte de fleste dekorer på servisene fra denne tiden. Dekorene Arden, Lotte og Daisy vant alle internasjonal anerkjennelse. Som tekstilkunstner er O. derimot selvlært. Hun debuterte med både keramikk og tekstil på utstillingen Unge brukskunstnere i Bergen 1967, og i mange år arbeidet hun med begge kunstartene. Fra slutten av 70-årene har hun arbeidet nesten utelukkende med tekstil. O.s applikasjoner er vanligvis naivistisk figurative og ofte stilisert i formen. Samtidig er de frodig fortellende, myter og tegn symboliserer tanker, ideer og følelser. Noen billedtepper er nesten melankolske i sitt uttrykk og kan med sin intense fargeglød minne om bysantinske ikoner. De fleste er humørfylte som Narrenes skip og Tre kvinner og drømmen om en reise (vist Galleri Koloritten, Stavanger 1976). Materialvalget varierer fra alle slags tøylapper til finere stoffer som silke, fløyel og brokade kombinert med ull- og metalltråder, paljetter og perler. Inspirasjon får hun på sine reiser. O. har også arbeidet med offentlige utsmykkingsoppgaver i større format, f.eks. det store veggteppet til Kreditkassen, Stavanger. Her har hun overført de to sidene av primstaven til 12 månedsbilder.