Liv og virksomhet

På sin løfterike debututstilling i 1963 viste B. en rekke geometrisk stramt oppbygde raderinger, vesentlig i svart-hvitt. Det var mer eller mindre abstraherte figurkomposisjoner bygd opp med presise, renlinjete, gjerne paralleltløpende skraveringer. Til tross for impulser fra Jacques Villon røpet disse arbeidene en selvstendig uttrykksvilje, sikker sans for valørene og i det hele en moden teknisk beherskelse.

Separatutstillingen i Galleri Haaken to år senere viste kunstnerisk vekst. Spesielt i svart-hvitt trykkene, utført i blandingsteknikker av etsning, akvatint, koldnål, mezzotint, kobberstikk og flatbitning, hadde han funnet fram til en helt personlig uttrykksform som var friere, rikere i valørene, mer malerisk antydende enn tidligere, uten at den komposisjonelle strenghet var gått tapt. Spillet mellom høyeste lys og dypeste svarte skygger gav et sentralt arbeide på utstillingen som Heltesuite 3 blad, Monument II (1964) dramatisk liv. Enda rikere og mer intenst i uttrykket er det monumentale Heltesuite 8 blad Patrulje (1966).

Mot slutten av 1960-årene fikk B.s kunst en mer abstrakt karakter. Han konsentrerte seg i stadig høyere grad om fargetrykket, bl.a. i serier inspirert av moderne romfart som Kommentar til Hamlet (1969), Gunsah (1970–73) og Landskap til Wrubel (1972).

B.s subtile fargenyanser har etter hvert fått et raffinert preg samtidig som noe av uttrykkskraften i hans kunst er gått tapt. Etter 1975 har hans utvikling igjen gått i retning av en mer figurativ form.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Olav S. Botnen
  • Snefried Gudbrandsen

Bosatt (pr 1982-1986)

ved Drøbak, siden midten av årene.

Utdannelse

Kunsthaandværkerskolen, København 1956–58; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Chrix Dahl 1958–60; deretter en kort tid ved Johnny Friedlaenders grafikkatelier i Paris.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1961; Statens arbeidsstipend 1962; Statens reisestipend; Lorch-Schives stipend ca. 1963; Rolf E. Stenersens legat ca. 1964; Statens 3-årige arbeidsstipend fra 1965; Statens reise- og studiestipend 1975; Studiereiser til Paris ca. 1960–61; Tyskland 2 måneder 1968; Warszawa 3 måneder 1971; London; Hellas.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere.

Priser, premier og utmerkelser

Grafikerprisen 1962.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo (18 grafiske arbeider utført 1962–75)
  • Riksgalleriet (11 raderinger 1962–75)
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Stavanger Faste Galleri
  • Haugesund Faste Galleri
  • Moss Faste Galleri
  • Skiens Faste Galleri
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Malmö museum
  • Stockholm Stads Kulturråds Samling
  • Betty Parsons Collections, New York
  • Norsk kulturråd
  • UD
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Sarpsborg, Tønsberg, Bryne og Alta kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • Tarjei Vesaas: Vindane, Den Norske Bokklubben, Oslo 1971

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1963
  • Kunstforeningene i Porsgrunn, 1963
  • Lillehammer, 1963
  • Trondheim, 1963
  • Trondheim, 1965
  • Trondheim, 1970
  • Trondheim, 1977
  • Bergen, 1963
  • Bergen, 1967
  • Bergen, 1972
  • Haugesund, 1964
  • Haugesund, 1969
  • Gall. Marya, København, 1964
  • Galleri Haaken, Oslo, 1965
  • Galleri Haaken, Oslo, 1967
  • Galleri Haaken, Oslo, 1969
  • Galleri Haaken, Oslo, 1971
  • Galleri Haaken, Oslo, 1973-1975
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1970
  • Stavanger Kunstforening, 1970
  • Stavanger Kunstforening, 1973
  • Stavanger Kunstforening, 1977
  • Tromsø Universitet, 1972
  • Gall. Strømmen, Trondheim, 1972
  • Kunstforeningene i Moss, 1972
  • Kunstforeningene i Halden, 1972
  • Gall. Ingeleiv, Bergen, 1976
  • Gall. Ingeleiv, Bergen, 1979
  • Hamar Kunstforening, 1977
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1979

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1961-1965
  • Høstutstillingen, Oslo, 1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1976-1977
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1960-1962
  • Exposition International de Gravure, Ljubljana, 1963
  • Graphik 63, Albertina, Wien, 1963
  • 7. Bienal, São Paulo, 1963
  • Nordisk Grafikkunions utstilling, Kunstnernes Hus, 1964
  • 9. Esposizione internazionale di bianco e nero, Lugano, 1966
  • The 5th International Biennal Exhibition of Print, Tokyo, 1966
  • Kritikernas Val, Lunds Konsthall, 1967
  • Salon de Mai, Paris, 1967
  • Salon de Mai, Paris, 1968
  • Modern art in Norway, Camden Art Centre, London, 1968
  • Norwegian Graphics, Art Council Exhibition, England, 1968-1969
  • Gravures Norvégiennes Contemporaines, Tunis, 1969
  • Grafikere under 40 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • 14 norske skulptører, Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Göteborg, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Malmö, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Stockholm, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, andre svenske byer, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Tromsø, 1971
  • Dette betyr noe i Norge, Galleri F 15, Moss, 1971
  • 10 norske, Akademie, Antwerpen, 1970
  • 10 norske, Walker Art Gallery, Liverpool, 1971
  • 10 norske, City Art Gallery, Manchester, 1971
  • 10 norske, Polen, 1971
  • 36 norske kunstnere, Galleri F 15, Moss, 1971
  • 36 norske kunstnere, Århus, 1971
  • Aspetti della Grafica Europea, Venezia, 1971
  • Figura, Internationale Buchausstellung, Leipzig, 1971
  • Figura, Internationale Buchausstellung, Leipzig, 1977
  • The 8th International Biennal Exhibition of Print, Tokyo, 1972
  • Kontraster, Århus, 1977
  • 1. Biennale der Europeischen Grafik, Heidelberg, 1979

Gruppeutstillinger

  • 6 unge, Det norske Studentersamfund 150 år, Universitetet i Oslo, 1963
  • 10. Bienal, São Paulo, 1969

Portretter

  • Tegning av Ellen Wilhelmsen gjengitt i Dagbladet 27.11.1971

Eget forfatterskap

  • Nattordbok, Oslo, 1970, Diktsamling
  • Gruver Toms hytte, Oslo, 1971, Diktsamling

Litteratur

  • Kunsten idag, 1963, hefte 63, s. 50 (ill.)
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71, s. 49
  • Katalog Arne Malmedal, Trond Botnen, Oslo, 02.1963, s. 3 (ill.), 4 (ill.), 6, Holst Halvorsens Kunsthandel
  • Alvsen, R., i Varden, 18.02.1963, (2 ill.)
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 26.02.1963, (ill.)
  • Porsgrunns Dagblad, 12.03.1963, (3 ill.)
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 18 (ill.)
  • Bonytt, 1965, nr. 9, foran s. XIII
  • Juve, J., i Dagbladet, 20.02.1965, (intervju, ill.)
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 05.03.1965, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 05.03.1965
  • P(Armann), Ø., i Morgenbladet, 19.03.1965
  • Moe, O.H., i Aftenposten, 20.03.1965
  • Hougen, P., i Arbeiderbladet, 20.03.1965
  • Svenning, I.T., i Frisprog, 20.03.1965
  • Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, register (ill)
  • Hovdenakk, P., i Bergens Arbeiderblad, 27.10.1967
  • Aftenposten, 17.11.1967, (ill.)
  • Dagbladet, 17.11.1967, (ill.)
  • P(Armann), Ø., i Morgenbladet, 27.11.1967
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 28.11.1967
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 30.11.1967, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 05.12.1967
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1969, bd. 3, s. 154
  • Katalog Bergman, Botnen, Gunnerud, Malmedal, Noruega 10. Bienal São Paulo 1969, (ill.)
  • Goa, T., i Haugesunds Avis, 23.04.1969, (2 ill.)
  • Aftenposten, 20.11.1969, (ill.)
  • Dagbladet, 21.11.1969, (ill.)
  • Andersen, Stig, i Arbeiderbladet, 04.12.1969
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 08.12.1969
  • P(Armann), Ø., i Morgenbladet, 11.12.1969
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 11.12.1969, (ill.)
  • Eggum, A., i Dagbladet, 16.12.1969
  • Dette betyr noe i Norge, 1970, s. 70 (portr.foto), 71 (ill.), katalog
  • Remfeldt, P., i Stavanger Aftenblad, 27.02.1970, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 07.03.1970, (ill.)
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 03.03.1970, (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 68, 182
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 45
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 67, 121 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 52
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 62, 125-26
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 143
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 67, 128
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 58 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 65
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 188
  • Dagbladet, 27.11.1971
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 13.12.1971, (ill.)
  • GKL, Oslo, 1972, bd. 1, s. 2283
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 05.01.1972
  • Refsnes, A.M., i Morgenbladet, 18.11.1972, (intervju, 2 ill.)
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 23 (ill.), 89, (tilrettelagt av S. Helliesen)
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945-1970, Trondheim, 1973, register
  • Remfeldt, Per, i Stavanger Aftenblad, 10.04.1973, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 07.12.1973
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 07.12.1973
  • Flor, H., i Dagbladet, 13.12.1973
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 31.12.1973
  • Egeland, E., i Aftenposten, 06.12.1975
  • Breivik, A., i Verdens Gang, 09.12.1975
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 15.12.1975, (portr.foto)
  • Flor, H., i Dagbladet, 18.12.1975
  • Østby, L., Norges Kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 257, pl. 124
  • Stavanger Aftenblad, 23.02.1977, (2 ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1978, s. 328
  • Brun, H. J., Frans Widerberg, Oslo, 1978, s. 39
  • Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 24–25
  • Bergens Arbeiderblad, 24.02.1979, (ill.)
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 03.03.1979
  • Loge, Ø., i Bergens Tidende, 10.03.1979
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 07.05.1979