Liv og virksomhet

F. har vært tollbestyrer, og til han gikk av med pensjon i 1974, var han henvist til å male kun i fritiden. Debut ble det først i New York i 1967. Siden har han vært en flittig utstiller, fortrinnsvis i USA, Frankrike og Danmark.

F.s tidligste bilder, landskaper og bymotiver, er holdt i et naturalistisk formspråk. Mot slutten av 1950-tallet forlot han imidlertid denne uttrykksformen og gikk over til å male abstrakt, og det var disse bildene, hvor fargenes spill og de stofflige virkninger er det essensielle, som fikk amerikanske og franske kritikere til å hente fram superlativene. I de senere år har F. også begynt å eksperimentere med nye teknikker, som treskjæring, skulptur, grafikk og materialbilder.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Joachim Wilhelm Sørensen
  • Anna Kristine Christensen

Gift med

  • Lulla Einrid Melvik

Bosatt (pr 1982-1986)

Rakkestad.

Utdannelse

Selvlært.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

UNESCO-stipend for studier av malerkunst i Italia 1965; Årlige studiereiser til Frankrike, Italia og andre europeiske land.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Gruppe 10, Halden.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Ungdomslokale, Lierne, Nord-Trøndelag (1957)
  • Namsos Kunstforening
  • Karmøy kommune
  • Stangeland Sparebank, Kopervik

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Haugesund Kunstforening, 1968
  • Namsos Kunstforening, 1969
  • Lynn Kottler Galleries, New York, 1970
  • Fyns Kunstudstillingsbygning, Odense, 1972
  • Gal. Camille Renault, Paris, 1973
  • Gal. Camille Renault, Paris, 1974
  • Tendelands Galleri, Kopervik, 1973
  • Tendelands Galleri, Kopervik, 1974
  • Gall. RA, Stavanger, 1974
  • Lindy Library Art Gallery, New York, 1974
  • Kerteminde Kunstforening, Danmark, 1975
  • Gall. Olivia, Strömstad, Sverige, 1975
  • Sarpsborg Kunstforening, 1976
  • Vårt Galleri, Halden, 1977
  • Gall. Holberg, Oslo, 1978
  • Rakkestad Kunstforening, 1979

Kollektivutstillinger

  • HTAL Galleries, New York, 1967
  • The Professionals' Art Show, New York, 1967
  • The Professionals' Art Show, New York, 1968
  • Massapequa Gold Ribbon Exhibition
  • The Hekscher Art Museum, Huntington, Long Island, 1969
  • Huntington Art League Galleri, New York, 1970
  • Bayshore Artist Galleri, Long Island, 1971
  • Hogstra University, Long Island, 1972
  • Merrick Artist Association, New York, 1973
  • Gall. Heliggejst, København, 1976
  • Halden Kunstforening, 1976-1979
  • Sarpsborg Kunstforening, 1977
  • Rakkestad Kunstforening, 1979

Litteratur

  • Goa, T., i Haugesunds Avis, 16.10.1968, (ill.)
  • Gjerde, S.I., i Stavanger Aftenblad, 10.02.1973
  • Holmedal, E., i Verdens Gang, 02.04.1973, (ill.)
  • Øderud, P., i Allers, 27.11.1973, (ill.)
  • Flatebø, G., i Haugesunds Avis, 17.07.1974, (ill.)
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 11.09.1974, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 22.01.1975
  • Morgenbladet, 09.02.1978
  • Morgenbladet, 18.02.1978, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 28.02.1978, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 185
  • Østfold Bygdeblad, 18.04.1979
  • Øvre Smaalenene, 20.04.1979
  • Indre Smaalenenes Avis, 20.04.1979
  • Halden Arbeiderblad, 24.04.1979
  • Karmøybladet, 24.08.1979, (ill.)