Liv og virksomhet

Gråvær. 1970

Heramb, Thore/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

Karyatide. 1969

Heramb, Thore/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

Ved debuten på Høstutstillingen 1938 og på utstillingen i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste H. arbeider i en moderat figurativ stil. I Jente som vasker seg (1945) merkes imidlertid en bevisst tilstramming og forenkling av formen, med kraftig markerte omriss. Stor oppmerksomhet vakte han da han i 1947 vant konkurransen om utsmykning av Akers herredshus (ferdig 1948) med Fossen, et motiv fra Akerselva med fabrikker, en bro, en mann i båt og ellers et landlig landskap, holdt i en kantet, stramt forenklet stil med svarte konturer og store fargeflater. Påvirkningen fra Picasso er tydeligere i andre samtidige bilder som Oppstilling med grønnsaker, Mor og barn og det sterkt geometriserte Gul låve (1948). Etter hvert myket han opp billedflaten. Rød figur i blå sofa (1949-50) markerer denne utviklingen. I bilder som Vinter ved Seinen (1952) og Pont d'Arcole (1952, Nasjonalgalleriet, Oslo) er fargen ennå dempet, med mye svart og grått. Men snart begynte en koloristisk frigjøring som i løpet av få år førte til en rik blomstring i hans kunst. På en utstilling i Galleri Moderne Kunst, Oslo i 1956 og i hans tre fjordbilder på Høstutstillingen 1957 er denne lysende, fargesterke kolorisme fullt utviklet. "Gjennom den konstruktive kunsts strenge krav om kunnen er jeg nådd til en periode hvor impresjonismen og norsk koloristisk landskapskunst betyr meget for meg", sa han i et intervju i 1965. Som impresjonistene malte han mest ute, direkte foran motivet. Naturen er alltid utgangspunktet, men det ferdige bilde blir en abstraksjon. Gjennom rendyrkingen og den sterke aksentuering av lys- og fargeinntrykkene søker han opplevelsen, selve essensen av naturen. Oftest drives abstraksjonen så langt at motivet bare skimtes. Med økende sikkerhet mestret han i årene fremover denne rike, blussende palett, gjerne forankret i et mettet svart. Oftest maler han landskaper som Vinterkveld i Oslo (1965, Nasjonalgalleriet), Bjørkeskog (1967, Nasjonalgalleriet), Gråvær, Cornwall (1970, Nasjonalgalleriet), Huldreberget (1972, Nasjonalgalleriet), Oktobersne (1976–77, Norges Bank), Valbykampen (1980), Krattskog (1981, Riksgalleriet) og Solnedgang i skogen (1981). H. maler også blomsterbilder, interiører og figurbilder, f.eks. Randi spiller (1960, Bergen Billedgalleri), og en rekke aktkomposisjoner som Karyatide (1969, Nasjonalgalleriet), Den aldrende Pan (1972-73) og Hvilende akt (1972). H.s sentrale stilling i samtidig norsk malerkunst er ytterligere markert gjennom hans utsmykningsoppgaver.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Gustav Heramb, malermester (1886 - 1956)
  • Signe Marie Michelsen (1891 - 1966)

Gift med

  • 1944 med Randi Synnøve Eriksen (f. 1921)
  • Ellen Schiøtz, maler (1919 - 1942)

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1935-37; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg januar 1939-våren 1940.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Schäffers legat 1946; Houens legat 1947; Conrad Mohrs stip. 1951; Oslo bys stip. 1956; Reiser til Italia 1939; København 1946; Paris 1949 og 1951–52 (siste gang også i Provence); London 1965 og senere hver vinter til 1975.

Stillinger, medlemskap og verv

Leder av Studieatelieret, Bergen 1959–61; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Varamann i Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité 1952–55, medlem 1961–64; medlem av Tilsynsrådet for Kunstnernes Hus, Oslo 1961–66, 1973–75 (varamann) og fra 1976.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Dekorative arbeider i Akers herredshus (1947–48)
  • Aftenpostens kantine (1957–58)
  • Kartonger til billedtepper vevd av Brit Fuglevaag, Black Watch og Black Prince (1965–66)
  • Mosaikk på Blenheim 1970–71
  • Kantinen, Norges Geografiske Oppmåling, Hønefoss (1977–81)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Stavanger Faste Galleri
  • Skiens Faste Galleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Göteborg Konstmuseum
  • Stockholm Stads Samlinger
  • Museer i Hannover, Lidice og Pietersburg (Sør-Afrika)
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Norges Bank
  • Skaugum
  • Kunstforeningene i Ålesund, Mandal og Larvik

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1938
  • Høstutstillingen, Oslo, 1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945-1947
  • Høstutstillingen, Oslo, 1949-1955
  • Høstutstillingen, Oslo, 1957-1959
  • Høstutstillingen, Oslo, 1961-1963
  • Høstutstillingen, Oslo, 1966-1968
  • Høstutstillingen, Oslo, 1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1973
  • Sørlandsutst., 1973
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
  • Norsk utst., København, 1947
  • Nordisk konst, Stockholm, 1946
  • Nordisk konst, Stockholm, 1947
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1947
  • Nordisk utst., København, 1949
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Ung norsk kunst, København, 1952
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1952
  • Nordisk kunst, Bergen
  • Nordisk kunst, Oslo, 1953
  • Papegøyen, Kunstnernes Hus, Oslo, 1953
  • Norsk utst.Reykjavik, 1954
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1956
  • Oslo Kunstforening, 1957
  • Nordisk utst., Göteborg, 1957
  • The Arts of Norway, Florida, 1957
  • Nordisk abstrakt kunst, Kunstnernes Hus, Oslo, 1958
  • Norsk nutidskunst, vandreutst, Sverige, 1958
  • Gall. KB, Oslo, 1959
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1960
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1961
  • Kunstnerforbundet, Oslo
  • Jub.utst., Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1961
  • Nordisk utst., Lima, 1961
  • Eight Painters from Norway, Washington, 1961-1962
  • Eight Painters from Norway, New York, 1961-1962
  • Eight Painters from Norway, Vancouver, 1961-1962
  • Nordisk utst., Göteborg, 1962
  • Nordisk utst., Lund, 1962
  • Nordisk utst., Helsinki, 1963
  • 100 års norsk kunst, Louisiana, 1963
  • 150 Jahre Norwegische Malerei, Kiel, 1964
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1965
  • Moderne Norwegische Kunst, Köln, 1966
  • Moderne Norwegische Kunst, Hannover, 1966
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Norsk utst., ( Riksgalleriet) Baku, USSR, 1969
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Göteborg, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Malmö, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Stockholm, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Tromsø, 1970-1971
  • Norwegian Art Today, Coventry, 1970
  • 36 norske kunstnere, Århus, 1971
  • Gall. Finsrud, Drøbak, 1976
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1977
  • Kontraster, Oslo Kunstforening, 1982

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1943
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1948
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1951
  • Drammens Kunstforening, 1951
  • Lucy Krohg, Paris, 1952
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1956
  • Permanenten, Oslo, 1958
  • Permanenten, Oslo, 1959
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1959
  • Bergens Kunstforening, 1960
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1961
  • Trondheim Kunstforening, 1962
  • Moderne Kunst, Oslo, 1963
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1965
  • Chelsea School of Art, London, 1965
  • Warszawa, 1966
  • Nasjonalgalleriet, Oslo, 1967
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1967
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1968
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1970
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1974
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1980
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1981
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1976
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1977
  • Skien kunstforeningen, 1977
  • Ålesund kunstforeningen, 1977
  • Øygarden, Seljord, 1978
  • Drammens Kunstforening, 1980

Litteratur

  • Bonytt, 1947, s. 29, 217
  • Bonytt, 1949, s. 90
  • Bonytt, 1953, s. 109, 210–11
  • Bonytt, 1959, s. 196–97
  • Aulie, R., Moderne norsk malerkunst, København, 1948, s. 58 (ill.)
  • Kunsten idag, 1948-1949, hefte 8, s. 54 (ill.)
  • Kunsten idag, 1954, hefte 29–30, s. 53, 56
  • Kunsten idag, 1959, hefte 50, s. 20–37 (ill.)
  • Kunsten idag, 1970, hefte 93, s. 36, 42–43 (ill.)
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 310
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 98, 119 (ill.)
  • Gyldendals leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 90 (ill.)
  • Parmann, ø., Thore Heramb, Kunsten idag, 1959, s. 20–37 (ill.)
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt fra Kunstnerforbundets første 50 år, Oslo, 1960, s. 119, 148
  • Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1963, XXXIV, IV, pl. 119
  • Askeland, J, Norsk malerkunst, Oslo, 1963, register (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, register (ill.)
  • Peintres contemporains, Paris, 1964
  • Østby, L., i Dette er Norge 1814-1964, Oslo, 1964, bd. 3, s. 340
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen, 1967, s. 260, 280
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60, år katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, Oslo, 1969, s. 25, 41, 90 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 89, 206
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 178, 192
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 50, 54, 63
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 182
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 16, 52, 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 183
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 118
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 52, 122
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 62, 180, 189
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 52, 63, 193
  • Norwegian Pictorial Review, Oslo, 1973, s. 379
  • Trondhjems Kunstforening 1945-1970, Trondheim, 1973, register
  • Bénézit, E, Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 5, s. 497
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 248, pl. 121
  • Agder, Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, s. 259
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5, s. 642
  • Gjessing, S., i Kunstnernes Hus 1930-1980, Oslo, 1980, s. 96, 127, 197, 201, 206, 213
  • Aftenposten, 05.01.1943
  • Moss Johnsen, B., i Morgenposten, 11.01.1943
  • Kaxrud, K, i Dagbladet, 12.01.1943
  • Verdens Gang, 08.07.1947
  • Verdens Gang, 11.07.1947, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 06.11.1948, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 08.11.1948
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 10.11.1948
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 13.11.1948
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 03.02.1949
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 26.01.1951
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 27.01.1951
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 27.01.1951, (ill.)
  • Berg, K, i Dagbladet, 01.02.1951
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 06.02.1951
  • Lund, E., i Fremtiden, 18.09.1951
  • Aftenposten, 10.03.1956, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 15.03.1956, (ill.)
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 17.03.1956
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 17.03.1956
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 20.03.1956
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 18.02.1959
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 20.02.1959
  • Revold, R., i Aftenposten, 24.02.1959
  • Bergens Arbeiderbladet, 16.11.1960, (ill.)
  • Morgenavisen, 17.11.1960, (ill.)
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 22.11.1960, (ill.)
  • Bergens Tidende, 23.11.1960, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 16.10.1961
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 23.10.1961
  • Revold, R., i Aftenposten, 27.10.1961
  • Moen, U., i Adresseavisen, 03.10.1962, (ill.)
  • Otto, V., i Morgenbladet, 10.02.1965
  • Durban, A., i Morgenposten, 10.02.1965
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 11.02.1965
  • Moe, O. H., i Aftenposten, 15.02.1965, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 17.02.1965, (ill.)
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 19.02.1965
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 25.02.1965
  • Kleivan, K., i Verdens Gang, 19.02.1966
  • Aftenposten, 22.02.1967
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 22.02.1967
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 01.06.1967
  • Bøe, A., i Aftenposten, 03.06.1967, (ill.)
  • Dagbladet, 22.02.1968, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 27.02.1968
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 01.03.1968
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 02.03.1968
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 01.03.1970
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 05.03.1970
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 09.03.1970
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 10.03.1970
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 11.03.1970
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 07.03.1974
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 08.03.1974
  • Aftenposten, 02.07.1976, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 10.07.1976, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 15.07.1976
  • Flor, H., i Dagbladet, 19.07.1976
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 29.12.1976, (ill.)
  • Sunnmørsp., 03.03.1977
  • Sunnmørsp., 08.03.1977, (ill.)
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 02.12.1977
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 03.12.1977
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 03.12.1977, (ill.)
  • Lund, E., i Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 12.03.1980
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 06.05.1980
  • Egeland, E., i Aftenposten, 08.05.1980
  • Kløvrud, J. O., i Oppland Arbeiderblad, 02.01.1982, (ill.)