Liv og virksomhet

L. var utdannet billedskjærer før han ble maler. Han virket mest som portrettmaler og tegner og leverte i en årrekke portrettegninger til Aftenposten. L.s debutarbeide på Høstutstillingen i 1915 minnet om van Gogh, men senere arbeider bar bud om hans store beundring for Rembrandt og de gamle mestre. Portrettene hadde ofte en mørk galleritone, og landskapsbildene var stillferdige og enkle, litt romantiske naturskildringer. Nasjonalgalleriet, Oslo eier portrettet av Antikvitetshandler Tv. Groseth (1922) og Oslo kommune portrettet av Amaldus Nielsen (1931).

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo; elev av Gerhard Munthe; Statens Kunstakademi, Kristiania under Chr. Krohg og Halfdan Strøm, antagelig hospitant før 1921.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1919–20; Benneches legat 1922; Schäffers legat 1925; Studiereiser Paris 1919; Sverige; Danmark; England.

Stillinger, medlemskap og verv

Professor ved Statens Kunstakademi, Oslo 1944–45; Stiftet Lillestrøm og Omegns Kunstforening, nestformann de første årene; viseformann, styremedlem Oslo Kunstforening; jurymedlem Høstutstillingen; monterte Norske kunstneres utstilling, Øya, Trondheim 1930.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Amaldus Nielsens Museum, Arendal
  • Oslo kommunes kunstsamlinger

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kristiania Kunstforening, 1917
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1919
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1920
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1928
  • Oslo Kunstforening, 1938

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1915
  • Høstutstillingen, 1921
  • Høstutstillingen, 1923-1926
  • Høstutstillingen, 1932
  • De frie unge, Kristiania Kunstforening, 1916
  • De unge, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1917
  • Vårutstilling, Kristiania Kunstforening, 1918
  • Vårutstilling, Kristiania Kunstforening, 1924
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1921

Portretter

  • Tegning gjengitt i Verdens Gang 24.4.1919
  • Selvportrett gjengitt i Tidens Tegn 4.10.1920
  • Samt flere selvportretter i olje

Litteratur

  • Nilssen Jappe, i Dagbladet, 03.06.1916
  • Nilssen Jappe, i Dagbladet, 02.03.1917
  • Verdens Gang, 24.04.1919, (ill.)
  • Haug, K., i Aftenposten, 26.04.1919
  • Nilssen Jappe, i Dagbladet, 24.04.1919
  • Gauguin Pola, i Tidens Tegn, 25.04.1919
  • Morgenposten, 25.04.1919
  • Lone, E., i Nationen, 26.04.1919
  • Øverland, A., i Verdens Gang, 06.05.1919
  • Tidens Tegn, 04.10.1920, (ill.)
  • Nilssen Jappe, i Dagbladet, 05.10.1920
  • Nationen, 08.10.1920
  • Gauguin Pola, i Tidens Tegn, 22.10.1920
  • Nilssen Jappe, i Dagbladet, 05.09.1921
  • Svarstad, A. C., i Aftenposten, 12.09.1921
  • Haug, K., i Aftenposten, 26.01.1928
  • Nationen, 02.04.1938
  • Aftenposten, 02.04.1938
  • Morgenbladet, 04.04.1938
  • Willoch, S., i Aftenposten, 04.09.1938
  • Fritt Folk, 04.12.1944
  • Fritt Folk, 22.12.1944, (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 150 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 61
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register s. 278
  • Norske portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, register s. 394
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 220
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 559

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv