Liv og virksomhet

Q. produserte brukstekstiler til hjemmet, bl.a. gardiner og portièrer, gulvtepper i flossvev, møbelstoffer, puter, håndklær. Hun ønsket å skape tekstiler inspirert av samtidens kunst. Hennes design er influert av art-decoens geometriske komposisjoner. Fargevalget er typisk for 30-årenes brukskunst, sennepsgult, rustrødt, grånyanser og brunsort. Q. var sterkt knyttet til svensk kunst og kultur.

Familierelasjoner

Datter av

  • Theodor Quiller
  • Oline Skaarstad

Utdannelse

Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1911-12; studier i Sverige.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Opphold i Sverige 1914-21, flere ganger senere; studiereiser til Tyskland, Italia 1921-22; Tunis, Egypt, Palestina 1936; Paris 1937.

Stillinger, medlemskap og verv

Leder vevavdelingen Birgittaskolen, Stockholm 1914-21; ansatt Den norske Husflidsforening, Oslo 1922; egen vevstue og vevskole Lillestrøm 1923-29, Skøyen, Oslo fra 1929; Medlem Foreningen Brukskunst.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kirketekstiler: Trondheim domkirke (1930)
  • Ris kirke, Oslo (1932)
  • Lillestrøm, Skedsmo, Notodden og Heddal kirker
  • Teppe Skaugum (1929)
  • Tekstiler Oslo Lysverker
  • Og Hotel Continental, Oslo (1932)
  • Sceneteppe Norges landbrukshøgskole, Ås
  • Gulvteppe Bergenske Dampskibsselskaps Vega (1937)
  • NALs Oslofjord
  • Og Kongeskipet Norge (1948)
  • Tepper Oslo Rådhus (1950)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Landsutstilling, Bergen, 1928
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1930
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1930
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1931
  • Våre Hjem, Oslo, 1934
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1934
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • Röhsska KonstslöjdmuseumGöteborg, 1938

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1929

Litteratur

  • Aftenposten, 10.06.1929, (ill.)
  • Aftenposten, 07.10.1931, (ill.)
  • Bergens Aftenblad, 17.06.1929
  • Morgenbladet, 05.09.1929
  • Morgenbladet, 01.05.1931
  • Arbeiderbladet, 18.05.1931
  • Dagbladet, 31.12.1931, (ill.)
  • Brukskunst, Oslo, 1934, nr. 1, s. 12
  • Vreim, H., Norwegian Decorative Art Today, Oslo, 1937, s. 19, 23, 82 (ill.)
  • Bonytt, 1946, s. 33
  • Bonytt, 1947, s. 12–14, 152, 157–58
  • Bonytt, 1948, s. 151, 179–81
  • Bonytt, 1949, s. 103, 105, 142
  • Bonytt, 1950, s. 114, 117, 164
  • Bonytt, 1956, hefte 11/12 s. iv
  • Bonytt, 1963, s. 215
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 348