Faktaboks

Theodor Laureng
Født
12. januar 1879, Spydeberg, Østfold
Død
7. mai 1929, Trørød, Vedbæk ved København

Asta Sønderup, kunstnerens første hustru, antagelig 1906. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

Fra ytre Sogn, 1902. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

Landskap med hus, 1908. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

L. gikk først i malerlære i Kristiania og var samtidig elev ved Den kgl. Tegneskole, Kristiania. Hans første kjente arbeider er landskaper fra 1897–98 med motiver fra Spydeberg og Vestre Aker. Han ble tidlig støttet av Olaf Schou, som kjøpte hans bilde Fra ytre Sogn (Nasjonalgalleriet, Oslo) på Høstutstillingen i 1902. Dette liksom En sommerskisse (ca. 1900, Oslo kommunes kunstsamlinger) har tidens dypstemte, stemningssøkende tone og brede, skissemessige behandling. L. traff Edvard Munch i Berlin i 1902, og Munchs malerier og grafikk, særlig tresnittene, ble i de kommende år hans viktigste forbilde. Yndlingsmotiver var drømmende, hvitkledde unge kvinner i grønne parklandskaper, strandbilder med lekende barn, danske landskaper med mykt svungne linjer. Han malte også en del portretter, f.eks. Kunstnerens første hustru (1906, Nasjonalgalleriet og Rolf Stenersens Samling). Særlig det siste, der hun sitter i helfigur, er en utpreget Munch-komposisjon med modellens ettertenksomt drømmende holdning. Av hans forfatterportretter skal nevnes Axel Borge (1909), Fredrik Parelius (1910), Olav Kringen og den islandske dikter Gunnar Gunnarson. Etter 1910 forsøkte L. å skape seg en posisjon i Danmark. Han oppholdt seg i 1911 på Amager og kom her i kontakt med samleren Alfred Simonsen, som ervervet ca. 20 av hans arbeider, deriblant Den røde dame (1904). Han var også ofte på Jylland (Lemvig), og utstilte på Jubileumsutstillingen 1914 Bondegård ved Vesterhavet. L. ble i disse årene høyt vurdert av norske kritikere. Men han stagnerte tidlig, og malte på grunn av sykdom lite i sine siste 10–15 år. Hans siste produktive år syns å ha vært 1921; på minneutstillingen i 1930 ble det vist 5 landskaper fra dette året. Foruten landskaper og portretter malte han enkelte aktstudier, interiører og stilleben. L. virket i yngre år som grafiker og utførte bl.a. en rekke summariske mannshoder i tresnitt (1904, Nasjonalgalleriet), enkle stemningslandskaper og en mappe på 5 blad, Fra Akershus (1906).

Familierelasjoner

Sønn av

  • Inger Maren Johannesdatter
  • Johan Andreassen Laureng, gårdbruker

Gift med

  • (Kristiania, 1906-1911 med Asta Ingrid Sønderup (f. 1883)
  • 1915 med Martha Petrea Christine Holmbom, maler (f. 1875)

Utdannelse

  • Den kgl. Tegneskole, Kristiania
  • Knud Bergsliens malerskole, Kristiania antagelig 1898
  • Kristian Zahrtmanns malerskole, København januar 1899
  • Académie Colarossi under Chr. Krohg, Paris 1903

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Finnes legat 1904–05
  • Houens legat 1910–11
  • Opphold i Berlin 1902 (03?)
  • Paris 1903
  • Danmark, Berlin og Paris 1910–15

Stillinger, medlemskap og verv

  • Kunstanmelder i Dagbladet 1906–07 og Social-Demokraten 1909
  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Rolf Stenersens samling, Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1899
  • Høstutstillingen, 1900
  • Høstutstillingen, 1902
  • Høstutstillingen, 1909
  • Den nye utstilling, Dioramalokalet, Kristiania, 1903
  • De seks, E. Cassirer, Berlin, 1906
  • De seks, E. Cassirer, Berlin, 1910
  • København Kunstforening, 1910
  • Berlin, 1911
  • Norwegische Künstler, Hagenbund, Wien, 1912
  • Norsk utstilling, Charlottenborgutstillingen, København, 1906
  • Norsk utstilling, Charlottenborgutstillingen, København, 1915
  • Kristiania Kunstforening, 1914
  • Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914
  • Panama-Pacific Exposition, San Francisco, 1915
  • Høstutstillingen gjennem de første 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932
  • 9 malere fra århundreskiftet, Oslo Kunstforening, 1940
  • Stenersens samling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1948
  • Stenersens samling, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1962

Ikke Angitt

  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1905
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1907
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1910

Separatutstillinger

  • Göteborg, 1905
  • Kunsthandelen, København, 1917
  • Minneutstilling, Oslo Kunstforening, 1930

Portretter

  • Selvportrett, tegning
  • Maleri utført av Chr. Krohg (olje ca. 1908, Skagens Museum)
  • Maleri utført av Bernhard Folkestad (olje 1908, Drammens Kunstforening Faste Galleri)

Litteratur

  • Aftenposten, 15.10.1903
  • Alkmann, E., i Göteborgsposten, 11.1905
  • Tilskueren, København, 1906, s. 863
  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1907, bd. 2, register
  • Samtiden, (Kristiania, 1907
  • Dagbladet, 17.03.1907
  • Schnitler,C. W., i Aftenposten, 25.02.1910
  • Verdens Gang, 15.11.1910
  • Krohg, C., De seks, Kunst og Kultur, 1911, s. 222–24 (ill.)
  • Norges kunst, (Kristiania, 1914, (ill.), katalog Jubileumsutstillingen
  • Storm, S, Norsk kunst, Ukens Revy, (Kristiania, 12.11.1915, (ill.)
  • Vort Land, 23.11.1917, (dansk)
  • Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, register
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1928, bd. 22, s. 445
  • Langaard, J. H., Samtida konst i Norge, Malmö, 1929, s. 24
  • Oslo Aftenavis, 08.05.1929
  • Middagsavisen, 10.05.1929
  • Strøm, C. W., i Middagsavisen, 25.09.1930
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1938, bd. 8, s. 233–35
  • Sinding Larsen, K., Norsk grafikk i det tyvende århundre, Oslo, 1941, s. 44, 103
  • Revold, R., Gran, H., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, register s. 94, s. 84
  • Stenstadvold, H, Idékamp og stilskifte i norsk malerkunst 1900–1919, Trondheim, 1946, register (ill.)
  • Weilbach kunstnerleksikon, København, 1949, bd. 2, s. 243
  • Uttenreitter, P., Niels Bjerre, København, 1949, s. 126,209
  • Østby, L., Alsvik, H., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bd. 1, s. 435
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, s. 249, 267
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1956, bd. 3, s. 184
  • Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, register
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 12, spalte 221
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 102, 219
  • Thue, O, Christian Krohgs portretter, Oslo, 1971, register
  • Norsk grafikk til 1970, Oslo, 1972, s. 59–60, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Werenskiold, M., De norske Matisse-elevene, Oslo, 1972, register
  • Eggum, A., Rolf E. Stenersens gave til Oslo by, Oslo, 1974, s. 87–88 (ill.)
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 6, s. 479
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 172
  • De Lichtenberg, H. H., Zahrtmanns skole, København, 1979, s. 59, 229
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 504
  • Askeland, J., Norsk malerkunst. Hovedlinjer gjennom 200 år, Oslo, 1981, s. 188
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1981, bd. 5, s. 289

Arkivalia

  • Sørensen, G., Zahrtmanns malerskole 1885–1908, Universitetet i Oslo, 1976, s. 111, 181, 215, magistergradsavhandling
  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv