Liv og virksomhet

Krukke, 1918. Nasjonalmuseet,

. fri

Vase, før 1918. Nasjonalmuseet,

. fri

Rex, mugge, 1920-tallet. Nasjonalmuseet,

. fri

F.s kunstneriske virke er knyttet til Egersunds Fayancefabrik. Han var ansatt på fabrikken i mange år før han fikk prøve seg på malersalen. Det ble avgjørende for ham at keramikeren Andreas Schneider oppholdt seg ved fabrikken i en periode og tegnet mønstre omkring 1912. F. fikk i oppdrag å male Schneiders mønstre, og under Schneiders ledelse utviklet hans talent seg. Snart utformet han selv mønstre, og i 1918 ble han kunstnerisk leder for fabrikken. På brukskunst-utstillingen Nye Hjem i 1920 var F. ansvarlig for mønstrene til fabrikkens kolleksjon. De vakte stor oppmerksomhet og anerkjennelse. Som en forberedelse til denne utstillingen hadde han på oppfordring av Thor Kielland vært på Kunstindustrimuseet i Kristiania for å studere bl.a. norsk 1700-talls fajanse. Resultatet ble flere mønstre som var mer eller mindre kopier av mønstre fra Herrebø og Drammens fajansefabrikker og fra kinesisk porselen. F. lot seg inspirere av mange kilder. I 1920 var denne fremgangsmåte helt i tråd med Foreningen Brukskunsts ideologi, og F.s Egersundmønstre vakte stor begeistring. Men da den neste store mønstring fant sted på Landsutstillingen i Bergen 1928 var F.s frodige og livlige dekorer passé, og F. fikk kritikk fordi hans mønstre var for lite rasjonelle og ikke utformet med tanke på masseproduksjon. Blant F.s mange malte mønstre kan servismønstrene Blaa blomst (1914) og Papegøye (1924) nevnes. F. modellerte også små figurer i leire som f.eks. Sirkusklokken i Kunstindustrimuseet i Oslo (1938).

Familierelasjoner

Sønn av

  • Peder Friestad, baker
  • Margrethe Hansen

Gift med

  • Egersund, 1924 med Petrea Hansen (f. 1875)
  • Egersund, 1899-1918 med Jørgine Birkeland (f. 1874)

Utdannelse

Malerlære hos T.N. Lund, Kristiania ca. 1895–99; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, aftenskolen 1895–96 og noen md. høsten 1897.

Stillinger, medlemskap og verv

Kunstnerisk leder for Egersunds Fayancefabrik 1918–1946.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Dalane Folkemuseum, Egersund
  • Museo internazionale delle ceramiche, Faenza, Italia
  • Den norske ambassade i Paris (2 urner, utført 1938)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Egersund-utstilling, Stavanger, 1917
  • Ny norsk keramik, Kristiania Kunstforening, 1918
  • Nye Hjem, Ullevål Hageby, 1920
  • Keramikk- og glassutstilling, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1927
  • Landsutstillingen, Bergen, 1928
  • Keramikk i Rogaland, Stavanger museum, 1932
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1916-1917, s. 240–41
  • Kunst og Kultur, 1918-1919, s. 163–64 (ill.), 246
  • Kielland, T., Ny norsk keramik, 1918, katalog Kristiania Kunstforening
  • Verdens Gang, 15.09.1918, (ill.)
  • Bugge, A., i Tidens Tegn, 21.09.1918, (ill.)
  • Schnitler, C.W., i Aftenposten, 22.09.1918
  • Schneider, A., i Dagbladet, 26.09.1918
  • Kielland, T., i Stavangeren, 29.09.1918
  • Ollestad, A., i Dagbladet, 06.10.1918
  • Schneider, A., i Dagbladet, 13.10.1918
  • Foreningen Brukskunst, (Kristiania, 1918-1919, s. 9–10, årbok
  • Bugge, A., Theodor Friestads keramik paa Nye Hjem utstillingen, Foreningen Brukskunst, (Kristiania, 1920, s. 47–49 (ill.), årbok
  • Grevenor, H., i Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1924, bd. 4, s. 277–78
  • Kielland, T., Brukskunstavdelingen, Landsutstillingen i Bergen 1928, Beretning, Bergen, 1929
  • Stavanger Aftenblad, 02.12.1936
  • Bonytt, 1941, hefte 1, s. 10, hefte 6, s. 13
  • Bonytt, 1942, s. 130
  • Bonytt, 1948, s. 82
  • Kielland, T., Lorentzen, O., Egersunds Fayancefabriks Co 1847–1947, Stavanger, 1947, s. 103 (ill.), 110 (ill.), 111 (ill.), 114 (ill), 115 (ill.), 116 (ill.), 117 (ill.), 121 (ill.), 123 (ill.), 124 (ill.), 125 (ill.), 127 (ill.), 133–39

Arkivalia

  • Gaustad, R., Foreningen Brukskunst 1918–30, Program, utstillinger og kritikk, 1973, s. 26–28, 47–50, 99