Liv og virksomhet

Under sitt ti-årige opphold i Danmark og Sør-Sverige eksperimenterte Y. med materialbilder og collager i forskjellige teknikker og materialer. Alt ved slutten av 1960-årene hadde han funnet fram til sin særegne surrealistisk pregede billedverden, inspirert av fantasiskildringer hos senmiddelalderens mestere som Hieronimus Bosch og Pieter Breughel, og med oljemaleriet som det foretrukne medium. Fra han første gang stilte ut i Norge på Høstutstillingen 1970, har Y. konsekvent gjennomført samme motivtype; årene på Kunstakademiet brakte ingen vesentlige endringer. I Y.s farge- og figurfantasier flyr og balanserer spissnesede klovner, akrobater, marionettedukker og alle slags pyntede fantasivesener i en kulisseverden av stilisert landskap. Her finnes minutiøst malte detaljer som vimpler, tynne snorer, ispedd surrealistiske levende masker, fisker og hoder inne i menneskekropper lik russiske dukker. Kunstneren oppfatter selv alt dette som drømmebilder -"historier"- som ennå ikke er tilført mening, åpen for betrakterens fantasi. Men Y. har også en intellektuell oppfatning av sin motivtype, og hans tilstrebede naivistiske fantasiverden blir utgangspunkt for ironiske avsløringer av menneskenes narraktighet og fordekthet, av smiger, fremmedgjøring og ødslet overflod. Dette poengteres gjennom billed- og serietitler som Uten sannhet eller løgn (1973-74), Dagen etter...., Hvem er jeg da? (1974). Y. benytter enkelte tradisjonelle symboler fra senmiddelalderens kunst: Oppblåste ballonger eller figurer uttrykker hovmod, pyntede marionetter forfengelighet; fisk og frukt anbrakt som kroppsdeler viser til overflødighet og vellyst. I motsetning til forbildene, de groteske skildringene hos Bosch, uttrykkes hos Y. ironi og til tider galgenhumor. I f.eks. Balansørene (litografi 1980) fastholdes oppblåste klovner i et kort øyeblikk av ustabil balanse. Maleriene er gjerne i små og mellomstore formater og utført i kraftige, dekorative farger med vekt på sammenhengende fargeflater og minutiøst utpenslede detaljer. Bildene er hardt fernisert for å gi en blank, lakkaktig overflate. I de seneste år har Y. tilstrebet et mer avklaret og entydig forhold til sin fabelverden, sammen med en konsentrasjon om maleriske og komposisjonelle verdier. Motivene ordnes som før gjerne i tema, f.eks. Forestillingsfest (1982), eller som maskerade, Den permanente maskeradens frivillige gjester (1982). Y. har hele tiden arbeidet med grafikk ved siden av maleriet.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Alf Malcolm Andersen
  • Margit Larsen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Oslo under Ludvig Eikaas og Arne Malmedal 1974-78.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Conrad Mohrs legat 1975; stipend fra Foreningen Norske Grafikere 1981; etterutdanningsstipend fra Statens lånekasse 1982-83; Bosatt i Danmark 1964-68; Malmö 1968-74; studiereiser til en rekke europeiske land; lengre opphold i Spania.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, jurymedlem Vårutst. 1975-76; medlem Konstnärernas Riksorganisation, Sverige; medlem Foreningen Norske Grafikere, jurymedlem.

Priser, premier og utmerkelser

Premie i Konstfrämjandet og Frikyrkliga Studieförbundets konkurranse: Se Människan, Sverige 1974.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Haugesund Billedgalleri
  • Malmö Museum
  • Innkjøpt av Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Svenska Statens Konstråd
  • Malmö Stad
  • Malmö läns Landsting
  • Landskrona kommune
  • Larvik og Sandefjord kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • Fra Serien Narren. 10 bilder fra Narrens liv, grafikkmappe (silketrykk), Sverige 1971
  • Det var en gang en sky, grafikkmappe (silketrykk), Sverige 1973

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1970-1983
  • Østlandsutst., 1980
  • Østlandsutst., 1982
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1972-1973
  • Høstutstillingen, 1978-1979
  • Høstutstillingen, 1981
  • Svart på vitt, 1971
  • Se människan, 1971
  • Jubileums utst., 1971
  • Fire i ett, Ny kunst i Oslo, 1972
  • Konstnärernas Riksorganisations utst., 1973
  • Nye navn, 1973
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1974-1977
  • Tema medmennesker, 1974
  • Norsk kulturråds innkjøp 1974-75, 1976
  • Norsk kunst, 1976
  • Erotikk, 1977
  • Hva vil de unge?, 1977-1982
  • Kunst i skolen 30 år, 1978
  • Oslo Bildende Kunstnere, 1978
  • Oslo Bildende Kunstnere, 1980
  • Grafikk idag, 1978
  • Norske Grafikere 60 år, jubileums utst., 1979
  • Sommerutst. Foreningen Norske Grafikere, 1979
  • Utst. om og for barn, 1979

Eget forfatterskap

  • Siste bok om Altmann, 1978

Litteratur

  • Gymnasie Svenska 2, 1972, s. 114
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 127
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 193, 199
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 49
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 58
  • Norske grafikere idag, 1979, s. 144 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, s. 627
  • Aktuell Kunst informasjon, 1981, nr. 4/5
  • Aviser, Morgenbladet, 20.10.1971, (ill.)
  • i Aftenposten, 15.09.1973
  • Bergens Tidende, 13.09.1974, (ill.)
  • i Morgenavisen, 19.09.1974
  • i Dagbladet, 07.06.1975, (ill.)
  • Hamar Arbeiderblad, 21.10.1975
  • Rogalands Avis, 25.02.1976, (ill.)
  • i Verdens Gang, 30.09.1976, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 13.10.1978, (ill.)
  • i Morgenbladet, 04.12.1978
  • i Aftenposten, 15.12.1978, (ill.)
  • A.-magasinet, 24.02.1979, (ill.)
  • Verdens Gang, 19.04.1979, (ill.)
  • Trønder Avisa, 26.04.1979, (ill.)
  • i Østlandsp., 31.03.1980
  • Østlandsp., 19.04.1980, (ill.)
  • Dagen, 09.10.1980, (ill.)
  • Morgenbladet, 30.10.1980, (ill.)
  • i Morgenbladet, 18.11.1980, (ill.)
  • Østlandsp, 24.11.1982
  • Nybrott, 24.11.1982
  • Morgenbladet, 02.12.1982, (ill.)
  • i Norges Handels og Sjøfartstidende, 10.12.1982, (ill.)
  • i Vestfold Arbeiderblad, 28.03.1983
  • i Bergens Tidende, 21.04.1983, (ill.)