Liv og virksomhet

Venezia-paviljongen, 1962. Foto: Teigens Fotoatelier / DEXTRA Photo

BY-NC-SA. begrenset

Presentasjonsmodell av Økern aldershjem

Nasjonalmuseet. Falt i det fri (Public domain)

Villa Busk. Fasade

Nasjonalmuseet. Falt i det fri (Public domain)

Norsk Bremuseum

Nasjonalmuseet. Falt i det fri (Public domain)

F. har egen arkitektpraksis i Oslo. Fra 1971 har han vært professor ved Arkitekthøyskolen i Oslo. F. står i fremste rekke blant norske arkitekter selv om hans arbeider ofte har vært omstridt. Hedemarkmuseet med den restaurerte Storhamarlåven på Domkirkeodden i Hamar vil bli stående som et betydelig verk i norsk arkitektur.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Tryggve Fehn, advokat (f. 1894)
  • Sigri Johnsen, farmasøyt (f. 1895)

Gift med

  • 1952 med Ingrid Løvberg Pettersen

Utdannelse

Statens arkitektkurs 1949; Statens Kunstakademi, Oslo under professor Per Palle Storm 1977–78.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Fransk statstipend 1953; Statens kunstnerstipend 1966; Carl Michael Egers legat 1968; Oslo bys stipend 1972; Opphold i Nord-Afrika1952–53; Paris 1953–54.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske Arkitekters Landsforbund; medlem Comitée Internationale d'Architecture Moderne 1950–56.

Priser, premier og utmerkelser

Betongprisen 1959; Houens Fonds diplom for Økern aldershjem sammen med Geir Grung, 1961; Treprisen 1974; Houens Fonds diplom for Hedemarksmuseet, 1975; Betongtavlen 1976; Carnegie Distinguished Professorship in Architecture for 1980, USA.

Utførte arbeider

  • Økern aldershjem, Økernvn. 151, Oslo, sammen med Geir Grung (1955)
  • Håndverkets Hus, Maihaugen, Lillehammer (1956), sammen med Geir Grung etter 1. premie i konkurranse 1949
  • Norges paviljong ved Verdensutstillingenen i Brussel (1956-58), etter 1.premie i konkurranse
  • Nordens permanente paviljong ved Biennalen i Venezia (1959–64) etter 1. premie i nordisk konkurransen 1959
  • Langmyrgrenda 79, Oslo (1963) villa for Schreiner
  • Gjenoppbygging av Colosseum kino, Majorstua, Oslo (1964)
  • Villa, Sætra vei 16, Oslo for Carl Sejersted Bødtker (1967)
  • Sætra vei 18, Oslo for Arne Sejersted Bødtker (1966)
  • Telemark landbruksskole, Søve, Ulefoss (1970)
  • Bøler samfunnshus, Bøler, Oslo (1972)
  • Hedemarksmuseet, Domkirkeodden, Hamar (1973)
  • Skådalen offentlige skole, Skådalsvn. 33, Oslo (1976)
  • F. har også vært benyttet som arkitekt for utstillinger: Middelalderutstilling, Høvikodden kunstsenter, Bærum, 1972
  • Permanent middelalderutstilling, Historisk museum, Oslo, 1979
  • Prosjekter: 1. premie Spiraltoppen restaurant, Drammen, 1961
  • 1. premie Nordkapp kirke, 1965
  • 1. premie boligfelt, Slottsfjellet, Tønsberg, 1966
  • 3. premie aula, Norges Landbrukshøgskole, ås, 1961
  • Innkjøpt Karl Johan-kvartalet, Oslo, 1962
  • Innkjøp Grieghallen, Bergen, 1965
  • Innkjøp Eternitt typehuskonkurranse, 1964
  • Innkjøp boligkonkurranse Skedsmo, 1965
  • Premie skogbruksmuseum, Elverum, 1966
  • Innkjøp utvidelse av Nasjonalgalleriet, Oslo, 1972
  • Deltagelse i innbudt konkurranse om kulturhus, Riyad, Saudi-Arabia, 1966
  • Nordens paviljong, Verdensutstillingenen i Osaka, Japan, 1970

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Vasa Universitet, Finland, 1964
  • Munchmuseet, Oslo, 1974
  • Ibsenhuset, Skien, 1975
  • Aud Øygarden Kunstsalong (arkitektur og akvareller), Seljord, 1975

Kollektivutstillinger

  • Comitée Internationale d'Architecture Moderne-kongressen, Aix-en-Provence, 1953
  • Biennalen, i São Paulo, 1957
  • Gal. des Beaux Arts, Paris, 1965
  • Museum of Modern Art, New York, 1968
  • Centre Pompidou, Paris, 1980

Eget forfatterskap

  • Marokkansk primitiv arkitektur, Byggekunst, 1952, s. 73–78 (ill.)
  • Le Corbusier
  • Leiegård utenfor Nantes, Arkkitehti, Helsinki, 1954, s. 134 (ill.)
  • Le Corbusier i Chandigahr, Byggekunst, 1956, s. 197–206 (ill.)
  • Bygger vi for dyrt? Arkitektnytt, 1964, s. 44
  • Paolo Soleri, Arkitektnytt, 1964, s. 183 (ill.)
  • Formundervisning 1959- 63, Byggekunst, 1964, s. 118–121 (ill.)
  • A propos museer, Museumsnytt, 1970, s. 52–63 (ill.)
  • A propos museer, Byggekunst, 1971, s. 52–62 (ill.)
  • Aulis Blomstedt, Arkitektnytt, 1980, s. 1, 3 (ill.)

Litteratur

  • Aloi, R., Musei. Architettura - tecnica, Milano, 1962, s. 401-408 (ill.)
  • Norberg Schulz, Chr., Intentions in architecture, Oslo, 1963, fig. 102 (ill.)
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1973-1979
  • Treprisen, Oslo, 1978, s. 35–47 (ill.)
  • Arkitektnytt, 1977, s. 232 (ill.)
  • Architectural design, 1958, s. 315–17 (ill.)
  • Architectural design, 1963, s. 472–73 (ill.)
  • Architectural review, London, 1960, s. 77 (ill.)
  • Aujourd'hui. Art et architecture, Paris, 1962, nr. 38, s. 90–91 (ill.)
  • Aujourd'hui. Art et architecture, Paris, 1965, nr. 49, s. 76__mdash;77 (ill.)
  • L'architecture d'aujourd'hui, Boulogne, 1957, nr. 73, s. 44–45 (ill.)
  • L'architecture d'aujourd'hui, Boulogne, 1960, nr 93, s. 70–71 (ill.)
  • L'architecture d'aujourd'hui, Boulogne, 1966, nr. 124, s. 34–35 (ill.)
  • L'architecture d'aujourd'hui, Boulogne, 1968, nr. 136, s. 101 (ill.)
  • Arkitekten, København, 1963, s. 238–240 (ill.)
  • Arkitekten, København, 1964, s. 347–51 (ill.)
  • Arkitekten, København, 1966, s. 182 (ill.)
  • Arkitektur, København, 1963, s. 18–23 (ill.)
  • Arkitektur, København, 1980, s. 8–15 (ill.)
  • Arkkitehti, Helsinki, 1956, s. 117–23 (ill.)
  • Arkkitehti, Helsinki, 1966, s. 102 (ill.)
  • Bauen und Wohnen, München, 1964, s. 461, 464–66 (ill.)
  • Byggekunst, 1950, s. 54–55 (ill.)
  • Byggekunst, 1952, s. 108–09 (ill.)
  • Byggekunst, 1956, s. 89–100 (ill.)
  • Byggekunst, 1958, s. 85–94 (ill.)
  • Byggekunst, 1959, s. 57–68 (ill.), s. 78–79 (ill.), s. 82 (ill.)
  • Byggekunst, 1961, s. 91ff (ill.)
  • Byggekunst, 1962, s. 110–13 (ill.), s. 145__mdash;55 (ill.), s. 156–63 (ill.)
  • Byggekunst, 1963, s. 181 (ill.)
  • Byggekunst, 1964, s. 208–11 (ill.)
  • Byggekunst, 1966, s. 182–83 (ill.)
  • Byggekunst, 1967, s. 37 (ill.)
  • Byggekunst, 1968, s. 192ff (ill.)
  • Byggekunst, 1971, s. 52–62 (ill.)
  • Byggekunst, 1973, s. 68–75 (ill.), s. 98- 102 (ill.)
  • Byggekunst, 1975, s. 58__mdash;60 (ill.), s. 61–71 (ill.)
  • Byggekunst, 1976, s. 26 (ill.)
  • Byggekunst, 1978, s. 166–73 (ill.)
  • Byggekunst, 1979, s. 77 (ill.)
  • Byggmästaren, Stockholm, 1958, s. 171, 175 (ill.), upplaga A
  • Casabella, Milano, 1956, nr. 209, s. 19 (ill.)
  • Decorative art, London, 1978, s. 92–99 (ill.)
  • Deutsche Bauzeitung, Stuttgart, 1965, s. 37–39 (ill.)
  • Domus, Milano, 1958, nr. 345 s. 10–13 (ill.)
  • Domus, Milano, 1963, nr. 409, s. 42–43 (ill.)
  • Domus, Milano, 1965, nr. 424, s. 28__mdash;33
  • Domus, Milano, 1968, nr. 461, s. 18–19 (ill.)
  • Domus, Milano, 1969, nr. 481 s. 3–4 (ill.)
  • Domus, Milano, 1975, nr. 551, s. 26–28 (ill.)
  • Global architecture. GA houses, Tokyo, 1977, s. 158–64 (ill.), vol. 2
  • Global interior, Tokyo, 1972, s. 88–99 (ill.), vol. 3
  • Norske arkitektkonkurranser, 1961, nr. 70 (ill.), nr. 71 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1963, nr. 93 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1964, nr. 103 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1965, nr. 111 (ill.), nr. 115 (ill.), nr. 116 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1966, nr. 123 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1967, nr. 136 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1973, nr 183 (ill.)
  • Norske arkitektkonkurranser, 1979, nr. 223 (ill.)
  • Projekt, Warszawa, 1968, nr. 6, s. 33, 41 (ill.)
  • Werk, Basel, 1961, s. 237–39 (ill.)
  • World architecture, London, 1964, s. 221, 225 (ill.), vol. 1
  • World architecture, London, 1965, s. 92__mdash;93 (ill.), vol. 2