Liv og virksomhet

D.s debutarbeider var preget av sterke relieffvirkninger og stoffkontraster. Bildene var bygd opp av lerret, strie, sand, sement og lim, iblandet frescopulver. Ved skraping og rissing oppnådde han sterke relieffvirkninger i de grove overflatene. Hans abstrakte komposisjoner med figurer i landskap var holdt i en dempet koloritt, dominert av jordfarger. Mot slutten av 60-årene ble D.s formspråk mer figurativt og fargeregisteret større. Han konsentrerte seg om bybilder med mennesker og biler. I 70-årene inntar de rene landskaper en sentral plass i hans produksjon. Han anvender olje og tempera, ofte iblandet emaljelakk for å oppnå større variasjon og rikdom i fargene som ble varme og lysende, og komposisjonene forenkles. Han fortsatte å risse og skrape i malingen, men relieffvirkningene er mer moderate enn i tidligere arbeider.

På sin utstilling i Artes Galleri i 1979 viste D. figurative arbeider. Myter og legender har gitt ham visjoner og minner og danner grunnlaget for denne symbolsk ladete billedverden hvor figurer og landskap fremstår med diffuse konturer i udefinerte rom.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ottar Dybing
  • Ingrid Dybing

Utdannelse

Musikkonservatoriet og Kunsthistorie, mellomfag, ved Universitetet i Oslo; Selvlært som maler.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

A.C. Houens fond 1967; Statens treårige arbeidsstip. 1967–70.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem av Bærum Bildende Kunstnere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Riksgalleriet
  • Utenriksdepartementet
  • Rolf E. Stenersens Samling, Bergen
  • Bærum kommune
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1967
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1967
  • Tønsberg Kunstforening, 1968
  • Det Lille Galleri, Oslo, 1968
  • Larvik Kunstforening, 1969
  • Bergens kunstforening, 1970
  • Tromsø kunstforening, 1970
  • Kirkenes kunstforening, 1970
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1970
  • Gall. Röderhaus, Wuppertal, 1972
  • Universitetet i Tromsø, 1973
  • K. Hus, 1974
  • Gall. Finsrud, Drøbak, 1977
  • Artes Galleri, Oslo, 1979

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1965-1967
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1969
  • Ungdomsbiennalen, Paris, 1967
  • Den nordiske utstilling, Hässelby Slott, 1967-1968

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1966, s. 189 og 190
  • Morgenposten, 09.10.1967
  • Dagbladet, 09.10.1967
  • Morgenbladet, 12.10.1967
  • Arbeiderbladet, 25.10.1967
  • Brun, H.J., i Dagbladet, 26.10.1967
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 184
  • Aftenposten, 04.10.1968
  • Dagbladet, 13.10.1968
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 15.10.1968
  • Durban, A., i Morgenposten, 15.10.1968
  • Brun, H.J., i Dagbladet, 18.10.1968
  • Woll, G., i Arbeiderbladet, 26.10.1968
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 31 og 49
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 59 (ill.)
  • Verdens Gang, 27.02.1970
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 04.03.1970
  • Brun, H.J., i Dagbladet, 06.03.1970
  • Morgenbladet, 07.03.1970
  • Durban, A., i Morgenposten, 07.03.1970
  • Nationen, 10.03.1970
  • Woll, G., i Arbeiderbladet, 12.03.1970
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 185
  • Aftenposten, 12.06.1972
  • Aftenposten, 21.09.1972
  • Durban, A., i NHST, 29.11.1974
  • Dæhlin, E.O., i Arbeiderbladet, 04.12.1974
  • Verdens Gang, 05.12.1974
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 05.12.1974
  • Røed, H., i Morgenbladet, 06.12.1974
  • Flor, H., i Dagbladet, 10.12.1974
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 114
  • Vårt Land, 26.04.1977
  • Asker og Bærums Budstikke, 28.05.1979
  • Durban, A., i NHST, 29.05.1979
  • Egebakken, E.A., i Asker og Bærums Budstikke, 06.06.1979
  • Egeland, E., i Aftenposten, 18.06.1979
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 188