D.s debutarbeider var preget av sterke relieffvirkninger og stoffkontraster. Bildene var bygd opp av lerret, strie, sand, sement og lim, iblandet frescopulver. Ved skraping og rissing oppnådde han sterke relieffvirkninger i de grove overflatene. Hans abstrakte komposisjoner med figurer i landskap var holdt i en dempet koloritt, dominert av jordfarger. Mot slutten av 60-årene ble D.s formspråk mer figurativt og fargeregisteret større. Han konsentrerte seg om bybilder med mennesker og biler. I 70-årene inntar de rene landskaper en sentral plass i hans produksjon. Han anvender olje og tempera, ofte iblandet emaljelakk for å oppnå større variasjon og rikdom i fargene som ble varme og lysende, og komposisjonene forenkles. Han fortsatte å risse og skrape i malingen, men relieffvirkningene er mer moderate enn i tidligere arbeider.
På sin utstilling i Artes Galleri i 1979 viste D. figurative arbeider. Myter og legender har gitt ham visjoner og minner og danner grunnlaget for denne symbolsk ladete billedverden hvor figurer og landskap fremstår med diffuse konturer i udefinerte rom.