Liv og virksomhet

V. begynte i bygningsklassen på Tegneskolen for å utdanne seg til arkitekt, men gikk også i frihåndsklassen. Han tok videre forskolen for murere før han begynte på Kunstakademiet der han gikk både i tegne- og billedhuggerklassen. Som skulptør har V. arbeidet i tre, marmor, bronse og keramikk og konsentrert seg om figurgjengivelse, for det meste av kvinner og barn. Hans form er enkel, til dels primitiv og naivistisk i uttrykket. Under et av sine mange opphold i Paris traff V. den svenske billedhugger Bror Hjorth som med sin monumentale form og sterke sans for materialet fikk stor betydning for hans videre utvikling. V. var også preget av miljøet rundt sin lærer Wilhelm Rasmussen med samtidige kunstnere som Dyre Vaa, Nic Schiøll, Ørnulf Bast og Stinius Fredriksen. Spesielt marmorgruppen Dagdrømmen (1936, Nasjonalgalleriet, Oslo) røper med sin formforenkling og strenge blokkvirkning impulser fra Stinius Fredriksens samtidige skulpturer. Blant V.s portretter kan nevnes det uttrykksfulle, følsomt modellerte Pikehode (bronse 1948, privat eie). V. er også kjent som en dyktig keramiker, og drev etter krigen i mange år eget verksted på Lillehammer. Hans steingods er robust og upretensiøst i formen, med enkel dekor i dype, mettede farger. De siste ca. 20 år av sitt liv var V. bosatt i Danmark og var mest opptatt med tresnitt.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Kristofer Visted, kulturhistoriker, konservator
  • Jacobine Martine Lundgreen

Gift med

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1921; Statens Kunstakademi, Christiania under Chr. Krohg 1923–24, Wilhelm Rasmussen 1924–25; Académie de la Grand Chaumière, Paris under Antoine Bourdelle 1926; Sèvres porselensfabrikk, Paris 1932–33; École Décorative, Strassbourg 1954.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Mohrs legat 1930; Houens legat 1935; Studiereise til Italia og Spania 1924; opphold og studiereiser til Frankrike 1926, -27, -30, -38, -39; Strassbourg 1954; bosatt i Danmark fra ca. 1964.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn; Norsk Billedhuggerforening; jurymedlem i konkurranse Anders Sandvig-monument, Lillehammer 1955.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i konkurranse fontene, Majorstua, Oslo 1924–25; 4. premie (innkjøp) i konkurranse Eidsvold-monumentet, Oslo 1925-26; 2. premie i konkurranse Sjøfartsmonumentet, Bergen 1938; 2. premie i konkurranse fontene, Haugesund 1941.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Krigsminnesmerke, Lillehammer (1947)
  • Monument over døde russiske krigsfanger, Jørstadmoen
  • Byste Tore Ørjasæter, Skjåk historielag (bronse)
  • Skulptur, Restaurant Blom, Oslo (tre)
  • Gruppe, Cappelens forlag (marmor)
  • Relieff, OBOS (keramikk)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Utenriksdep.
  • Lillehammer og Ringebu kommuner

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1925
  • Høstutstillingen, 1930-1932
  • Høstutstillingen, 1935-1936
  • Høstutstillingen, 1939-1940
  • Høstutstillingen, 1945-1947
  • Høstutstillingen, 1955-1956
  • Høstutstillingen, 1958
  • Høstutstillingen, 1961
  • Høstutstillingen, 1963
  • Vestlandsutst., 1958
  • Landsutst., Trondheim, 1930
  • Nordisk Kunstforbunds utstillingers utst., Stockholm, 1946-1947
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Norsk brukskunst, Göteborg, 1951
  • Norsk brukskunst, København, 1951
  • Statens Kunstakademi 60 år, 1969

Eget forfatterskap

  • Borregaardsmonumentet i Sarpsborg, Konstrevy, 1939, s. 184
  • Det rhinske stengods, Bonytt, 1955, s. 60–61

Litteratur

  • Bonytt, 1946, s. 203 (ill.)
  • Bonytt, 1947, s. 217–18
  • Bonytt, 1950, s. 118–19
  • Bonytt, 1951, s. 96
  • Bonytt, 1952, s. 199
  • Bonytt, 1953, s. 197
  • Bonytt, 1955, s. 185
  • Bildende kunst, 1952, s. 509
  • Norges billedkunst, 1953, bd. 2, s. 412–13 (ill.)
  • Norske portretter. Forfattere, 1956, register
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, 1944, s. 277 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, 1956, s. 274, 285 (ill.)
  • Norsk kunstnerliv, 1960, register
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, 1962, bd. 5, s. 41
  • Norsk kunst i dag, 1967, s. 58
  • Norsk skulptur i femti år, 1969, register
  • Statens Kunstakademi 60 år, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969, s. 18, 75
  • Kunst og Kultur register 1910-67, 1971, s. 140, 257
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, 1972, bd. 19, spalte 841
  • Gudbrandsdalen. Bygd og by i Norge, 1974, s. 229
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 12, s. 485
  • Norges kunsthistorie, 1983, bd. 7, s. 363
  • i Nationaltidende, 07.02.1938
  • Morgenbladet, 15.09.1941
  • Verdens Gang, 05.05.1953, (ill.)
  • Dagbladet, 05.05.1953, (ill.)
  • Aftenposten, 05.05.1953, (ill.)
  • i Verdens Gang, 08.05.1953
  • i Dagbladet, 09.05.1953
  • i Aftenposten, 11.05.1953
  • i Morgenposten, 12.05.1953
  • i Vårt Land, 13.05.1953
  • i Morgenbladet, 16.05.1953
  • i Arbeiderbladet, 16.05.1953
  • Verdens Gang, 25.03.1963
  • Aftenposten, 26.03.1963