Liv og virksomhet

E. har vesentlig utført gouache-malerier i ganske små formater. Han har utelukkende stilt ut landskaper, ofte motiver med tilknytning til norsk diktning: Arne Garborgs Jæren, Alfred Hauges Utstein Kloster og Olav Aukrusts Lom. Det er dels impressive naturstudier, dels fantasipregede landskaper i glødende farger med et drømmeaktig, poetisk preg. Her dukker det gjerne opp figurer som står alene eller i formasjon. De har vært tolket som bibelske skikkelser, men kan også oppfattes som symboler på konflikten mellom ensomhet og fellesskap. I enkelte av hans mest vellykkede bilder synes de nevnte landskapstyper å smelte sammen. E.s bilder er nitid gjennomarbeidet, samtidig som de vitner om kunstnerens intense opptatthet av lyset. De røper impulser fra kunstnere som William Turner og Lars Hertervig. Hans arbeider kan også lede tankene mot Carl Kylbergs kunst.

E. er en allsidig kulturpersonlighet. Han har i en årrekke virket som kunstkritiker og skribent, vært redaksjonssekretær og forlagssekretær og fra 1967 virket som formingslærer i ungdomsskolen. Blant de bøker E. har utgitt er to salmesamlinger som har gitt ham en posisjon som vår kanskje betydeligste nålevende salmedikter.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Fritz Frølich Ellingsen
  • Karo(line) Enge

Gift med

  • 1935 med Martha Ingegjerd Kallhovd

Bosatt (pr 1982-1986)

Saltrød ved Arendal.

Utdannelse

Elev av Olav Engebrigtsens tegneskole 1949-50; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Olav Mosebekk 1950-51; Bjarne Engebrets malerskole 1951-52; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg (3 semestre) og Aage Storstein (3 semestre) 1952-55; Statens lærerskole i forming, Oslo (fra 1966) 1966–67.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid, Schäffergården København 1957 og 1960; Statsstipendiat i hymnologi fra 1976; Opphold i Italia, vesentlig Firenze, tre måneder 1960; studiereiser til Danmark og Nederland 1965; videre reiser til Belgia, Sverige og DDR.

Stillinger, medlemskap og verv

Redaksjonssekretær Vår Kirke 1957–63; kunstanmelder i Vårt Land 1960–63, senere i Fædrelandsvennen; kunstmedarbeider Høyres Pressekontor 1962–65; forlagssekretær Schibsted Forlag 1963–66; faglærer i forming ved ungdomsskolen i Moland fra 1967; Medlem Unge Kunstneres Samfunn 1969–78 og Bildende Sørlandskunstnere; Medlem av Bildende Sørlandskunstneres kunstneriske råd fra 1978; Medlem Liturgikommisjonens komité for salmebok og koralbok fra 1972 og Norsk forfattersenter fra 1978.

Priser, premier og utmerkelser

Aust-Agder fylkes kulturpris 1978.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Norsk Kulturråd, to ganger

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1974, og andre UKS utstillinger
  • Sørlandsutstillingen, 1971-1975
  • Vårutstilling, Unge Kunstneres Samfunn, 1974
  • Sandre Unge Kunstneres Samfunn utstilling
  • Seljordutstilling, 1975
  • Nordisk utstilling, Savonlinna, Finland, 1978

Separatutstillinger

  • Arendal Kunstforening, 1973

Eget forfatterskap

  • Kunsten i kirkens historie, Oslo, 1965, Kapitlene om kirkekunst
  • Høsttakkefest, 1973, teksten til Knut Nysteds messe
  • Med hyllingsljod. Salmar frå andre land og kyrkjer, Oslo, 1966, antologi
  • Hva skal barnet hete, Oslo, 1966
  • Det skjulte nærvær, Oslo, 1978, salmesamling
  • Noen må våke, Oslo, 1978, salmesamling
  • Reidun Tordhols akvareller, Kunst, 1980, nr. 1, s. 12-20

Litteratur

  • G. Opstad, Fædrelandsvennen, 29.09.1973, (2 ill. i farger, portr.foto), intervju
  • P. Haddal, Vårt Land, 20.12.1973, (portr.foto), intervju
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 04.10.1974
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 10.10.1974
  • Opstad, G., i Agder, Oslo, 1977, s. 255-56 (ill.), Bygd og by i Norge
  • Aftenposten, 28.10.1976, intervju
  • Lønning, P., i Aftenposten, 21.12.1978, (portr.foto)
  • Bøckmann, P.W., i Morgenbladet, 15.01.1979, (kronikk)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 3, s. 682