Liv og virksomhet

A. begynte forholdsvis sent sitt virke som kunstner. Han var opprinnelig utdannet som boktrykker. Han vakte oppmerksomhet på Høstutst. 1947 med sin store komposisjon Jordens døtre, fem sterkt forenklede nakne kvinnefigurer i et åpent landskap, malt i en sped, lys tone. I de følgende år førte han denne stil videre i rytmisk stiliserte landskaper, bybilder og figurkomposisjoner med overslanke figurer i en fint avstemt, dempet koloritt, der stemningen gjerne er mildt lyrisk. Med et stort reisestipend som hans kone hadde fått, oppholdt ekteparet seg et helt år (1952–53) i USA. Etter denne reisen ble motiver med skyskrapere, kaier og kraner, fjernsynsantenner og lignende storbymotiver fremherskende, komposisjonen gjerne markert med stramme horisontaler og vertikaler og rytmisk avbalanserte, enkle flater. Omkring 1960 kom de rene naturmotiver for alvor inn i hans kunst. Han maler det kryssende virvar i trærnes kvister og sjøens svaiende tangskog i en malerisk fri abstraksjon med mykt avstemte farger. Han tok også opp akvarellmaleriet og nådde her i senere år sine beste resultater. I sine skog- og snøstudier gir han fint poetiske skildringer av det hjemlige landskap, som i Nasjonalgalleriet, Oslos Den lyse høsten (1971), De smale bjerkene (1972) og Fuktig sne (1975). Oljemaleriene er derimot fremdeles frie abstraksjoner over naturmotiver, holdt i en bred malerisk stil.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Jenny Finnsen
  • Arnold Andersen, faktor

Gift med

  • 1939 med Astrid Hjertenæs (f. 05.09.1915)

Utdannelse

Hessische Kunstgewerbeschule 1937; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (før 1911: Den kgl. Tegneskole); Statens Kunstakademi, Oslo (opprettet 1909) under Jean Heiberg og Aage Storstein 1945–47.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend; Vestfoldstipend 1952; Stipend fra Fondet for Dansk-Norsk Samarbeid 1954; Statens reisestipend 3 ganger; 3% fondets stipend; Fulbright reisestipend; Salzburg Seminar in American Studies 1955; Stipend Nordens Hus, Reykjavik 1970; Thomas Fearnleys Minnefond 1972; Reiser til København, Stockholm og Göteborg 1946; Paris 1947; Italia (Venezia, Firenze) og Paris 1949; Danmark og Sverige 1951; London og USA 1952 (studier i New York med Commonwealth Fund, opphold i New Haven, Connecticut, reiser i 30 stater); New Orleans, Los Angeles, San Francisco, Utah, Chicago, Boston 1954; Danmark (Schäffergården) 1954; Salzburg, Wien og Jugoslavia (Zagreb) 1955; København og Odense 1956; Frankrike (Bretagne) 1958; Stockholm 1958; København 1959; Hellas (Aten, Kreta, Rhodos, Naxos, Delfi, Mykene) 1962–63; DDR (Rostock, Berlin) 1965–70; Belgia og Nederland (Amsterdam) 1965; Alger, Algerie (bolig med stipend) 1966 (reiser i Nord-Afrika og Sahara); København 1969; Island (bolig med stipend Nordens Hus, Reykjavik) 1970; Tyskland (Stiftung Seebüll Ada und Emil Nolde, München) og Roma (bolig med stipend Circolo Scandinavo) 1972.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem av Unge Kunstneres Samfunn jury 1948 og 1952–55; viseformann Unge Kunstneres Samfunn 1949, formann 1950–52; Direksjonsmedlem K. Hus 1969-78, formann i direksjonen 1971-78; Initiativtaker til Landsforeningen Norske Malere; Styremedlem Riksgalleriet; Medlem av internasjonal komité for østersjølandenes Biennale.

Priser, premier og utmerkelser

Boktrykkerforeningens pris; Ehrennadel i gull fra Liga für Völkerfreundschaft der DDR, Berlin 1976; delt 1. pris ved konkurransen om utsmykning av sykehus i Halden 1949.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • A. dekorerte sammen med Kai Fjell ekspedisjonshallen i Fornebu lufthavn (1965–67)
  • Utførte en dekorasjon i Elton skole for talehemmede ved Gjøvik (1968)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo med 3 akvareller
  • Videre i Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri (Tidligere Trondheim Kunstforening)
  • Horten og Borre Faste Galleri
  • Tønsberg Faste Galleri
  • Sandefjord Faste Galleri
  • Skien Faste Galleri
  • Kunsthalle Rostock
  • Nasjonalmuseum i Bucuresti
  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • LKS
  • Norsk rikskringkasting
  • Utenriksdepartementet
  • Oslo skolestyre
  • Offentlig saml. Gjøvik
  • Arbetarnes Bildningsförbund, Sverige

Illustrasjonsarbeider

  • A. illustrerte tre av sin kone, Astrid Hjertenæs Andersens bøker: De ville traner, Høvik 1945
  • Hyrdefløyten, Epistler fra Algerie, Oslo 1968
  • Svaner og nåtid, Epistler fra Island, Oslo 1973
  • Tyve av A.s akvareller er gjengitt i hennes De tyve landskaper, Oslo 1980

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutst., 1946-1951
  • Høstutst., 1954-1955
  • Høstutst., 1957
  • Høstutst., 1960
  • Høstutst., 1963
  • Høstutst., 1971-1977
  • Norsk Kunstudst., København, 1947
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1949
  • Ung Norsk Kunst, Stockholm, 1950-1951
  • Norsk Nutidskunst, Liljevalchs, Stockholm og Göteborg, 1951
  • 14 malere og 6 billedhuggere, Oslo Kunstforening, 1951
  • Ung norsk Kunst, København, 1952
  • Norsk utst., Rio de Janeiro, 1952
  • Terningen, Gall. KB, Oslo og Bergens Kunstforening, 1956-1958

Gruppeutstillinger

  • Permanenten, 1957
  • La Peinture Nordique Contemporaine, Gal. Creuze Paris, 1958
  • Kunstnerringen 15 år, Permanenten, 1967
  • Østersjølandenes Biennale, Rostock, 1967
  • Østersjølandenes Biennale, Rostock, 1969
  • Østersjølandenes Biennale, Rostock, 1975
  • Corner, København, 1969
  • Generasjonsutst., Gall. F 15, Moss, 1969
  • Gal. San Marco, Roma, 1972
  • Den Nordiske, København, 1974
  • Den Nordiske, København, 1976
  • K. Hus, 1976
  • Riksgalleriet, 1953
  • Polen, Færøyene og Island

Separatutstillinger

  • Sarpsborg Kunstforening, 1950
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
  • Stavanger Kunstforening, 1951
  • Tønsberg Kunstforening, 1952
  • Gal. 77, New Haven, Connecticut, 1953
  • Serigraph Gal. New York, 1953
  • K. Hus, 1955
  • Stavanger Kunstforening, 1955
  • Gall. Birch, København, 1956
  • Odense, 1956
  • Bergens Kunstforening, 1957
  • K. Hus (Permanenten), 1961
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1962
  • Skiens Kunstforening, 1967
  • Gall. Per, 1968
  • Gall. Per, 1970
  • K. Hus (Permanenten), 1973
  • Gjøvik Kunstforening, 1973
  • Bergens Kunstforening, 1973
  • Gall. 71, Tromsø, 1974
  • Tønsberg Kunstforening, 1974
  • Gall. am Boulevard, Rostock, 1975
  • Trondheim Kunstforening, 1976
  • Gall. Vikerødgården, Furnes, 1976
  • Skiens Kunstforening (Ibsenhuset), 1977
  • Moss Kunstgalleri, 1977
  • Horten og Borre Kunstforening, 1977
  • Bucuresti og Baia Mare, Romania, 1977
  • DDR, 1978
  • K. Hus, 1978
  • Moss Kunstforening, 1978
  • Porsgrunn Kunstforening, 1978

Portretter

  • Selvportrett (tegning, gjengitt i Aftenposten 26.11.1956)

Litteratur

  • Sundseth, A.B., Melhus, A.C., Norsk illustrasjonskunst 1850–1950, Oslo, 1952, s. l
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 309
  • Snorre Andersen, Mot en lyrisk abstraksjon, Ord och Bild, Stockholm, 1962, s. 21–27 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 15, 20
  • K. idag, 1962, hefte 62, s. 50
  • K. idag, 1973, hefte 105/106, s. 85
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, register
  • K. og K., register 1910–1967, Oslo, 1971, s. 61, 174
  • K. og K., 1968, s. 31
  • K. og K., 1969, s. 58
  • K. og K., 1971, s. 57
  • K. og K., 1972, s. 115
  • K. og K., 1974, s. 56
  • K. og K., 1976, s. 46,188
  • K. og K., 1978, s. 184
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 248
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1978, bd. 1, s. 272
  • Kunstnernes Hus 1930–1980, Oslo, 1980, s. 121, 130, 132, 198, 214, 216, 217, 227, 228, 230
  • Dagbladet, 08.09.1949, (ill.)
  • Stenstadvold, H., Aftenposten, 05.09.1950
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 08.09.1950
  • Parmann, ø., Morgenbladet, 12.09.1950
  • Sarpen, 02.12.1950
  • Lohne, A., Sarpsborg Arb.bl., 02.12.1950
  • Haave, C., Stavangeren, 06.02.1951
  • Gjengangeren, 01.09.1952
  • Dagbladet, 04.02.1955, (ill.)
  • Mæhle, O., Dagbladet, 15.02.1955, (ill.)
  • Parmann, ø., Morgenbladet, 17.02.1955
  • Moen, A., Arbeiderbladet, 18.02.1955
  • Dagbladet, 27.09.1961
  • Aftenposten, 28.09.1961, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 28.09.1961, (ill.)
  • Durban, A., Morgenposten, 04.10.1961
  • Mæhle, O., Dagbladet, 05.10.1961, (ill.)
  • Michelet, J.F.., Verdens Gang, 05.10.1961
  • Revold, R., Aftenposten, 07.10.1961
  • Anker, P., Arbeiderbladet, 12.10.1961
  • Durban, A., Morgenposten, 24.10.1962
  • Malmanger, M., Dagbladet, 26.10.1962
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 26.10.1962
  • Parmann, ø., Morgenbladet, 02.11.1962
  • Telemark Arb.bl., 01.03.1967, Intervju, (ill.)
  • Morgenposten, 30.10.1968, (ill.)
  • Durban, A., Morgenposten, 08.11.1968
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 11.11.1968
  • Dagbladet, 13.11.1968
  • Ranheim, M.B., Nationen, 14.11.1968, (ill.)
  • Michelet, J.F.., Verdens Gang, 14.11.1968
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 16.10.1970
  • Durban, A., Morgenposten, 20.10.1970
  • Michelet, J.F.., Verdens Gang, 27.10.1970
  • Egeland, E., Aftenposten, 23.02.1973
  • Røed, H., Arbeiderbladet, 03.03.1973
  • Arneberg, A., Dagbladet, 06.03.1973, (ill.)
  • Flor, H., Berg. T., 23.11.1973
  • Stabell, W., Morgenavisen, 23.11.1973, (ill.)
  • Aftenposten, 20.04.1974, (portr.foto)
  • Dagbladet, 20.04.1974, (portr.foto)
  • Østlendingen, 11.03.1976, (ill.)
  • Solberg, O.K., Hamar Arb.bl., 17.03.1976
  • Adr., 08.09.1976, (ill.)
  • Moss Avis, 22.02.1977, (ill.)
  • Gjengangeren, 19.03.1977, (portr.foto)
  • Durban, A., Norges Handels og Sjøfartstidende, 07.03.1978
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 10.03.1978
  • Sørensen, G., Arbeiderbladet, 14.03.1978, (ill.)
  • Flor, H., Dagbladet, 23.01.1979, Nekrolog
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 24.01.1979, Nekrolog