tekstilkunstner

Siri Blakstad

Faktaboks

Født
24. desember 1938
Fødested
Oslo

Etter endt utdannelse på tekstillinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1963, samt div. praksis (Røros Tweed og Kreta) drog B. i 1964 med polsk statsstipend til Warszawa for å studere polsk vevtradisjon og eksperimentell vev. Etter ett år ved akademiet, fikk hun arbeide ved atelieret til M. Abacanowicz, der hun fritt kunne utfolde seg med materialer og vevstol. Det viktigste for henne ble her arbeidet med maleri og komposisjon. Hun utarbeidet først skisser og kartonger til teppene i maleri, og lot de enkelte detaljene skapes i vevstolen. Gjennom polsk eksperimentell vev lærte hun mye om utradisjonelle teknikker og materialer. Debutantteppet Polen, vist på Høstutstillingen 1966, vakte stor oppsikt, og ble belønnet med Morgenbladets Pris. Her har B. helt brutt med norsk billedvevtradisjon både i teknikk, materialer og motiv. Det rektangulære teppet er vevd i en blandingsteknikk i naturfarget ull, hamp, sisal, lin, nylon og uspunnet ull, og gir en syntese av hva hun hadde tilegnet seg i Warszawa. De grove materialene får egenverdi som formskapende elementer i den klare, non-figurative komposisjonen. Lyse og mørke felt står mot hverandre, flatens rike fiberflor får fargene til å spille fra det sort-brune via gråtoner til det lysende hvite. Frodighet er parret med streng og klar linjeføring, og hele tiden på en slik måte at de tekstile kvaliteter er det primære. I teppet Broen fra 1967 brukes samme teknikk og materialer. De kraftige fibrene gir en overflate som får en til å tenke på grov penselføring på lerret.

Etter deltagelse på en tekstilutstilling ved Camden Art Centre i London 1968, ble B. invitert til å undervise i billedvev ved Royal College of Art. I årene 1969–71 var hun "visiting lecturer", og fikk fast ansettelse med status som universitetslektor fra 1971 til 1978. B. bygde opp og ledet avdelingen for billedvev ved Royal College of Art.

Teppet til Mo i Rana rådhus (1974) ble vevd i London, og viser hvordan farger og syntetiske fibre har fått en større betydning. Plast, nylon og ull er blandet, fargene er sterke og lysende i den landskapslignende komposisjonen. Teppet viser hennes ukonvensjonelle syn på materialsammensetninger og teknikker.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg