Liv og virksomhet

Etter endt utdannelse på tekstillinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1963, samt div. praksis (Røros Tweed og Kreta) drog B. i 1964 med polsk statsstipend til Warszawa for å studere polsk vevtradisjon og eksperimentell vev. Etter ett år ved akademiet, fikk hun arbeide ved atelieret til M. Abacanowicz, der hun fritt kunne utfolde seg med materialer og vevstol. Det viktigste for henne ble her arbeidet med maleri og komposisjon. Hun utarbeidet først skisser og kartonger til teppene i maleri, og lot de enkelte detaljene skapes i vevstolen. Gjennom polsk eksperimentell vev lærte hun mye om utradisjonelle teknikker og materialer. Debutantteppet Polen, vist på Høstutstillingen 1966, vakte stor oppsikt, og ble belønnet med Morgenbladets Pris. Her har B. helt brutt med norsk billedvevtradisjon både i teknikk, materialer og motiv. Det rektangulære teppet er vevd i en blandingsteknikk i naturfarget ull, hamp, sisal, lin, nylon og uspunnet ull, og gir en syntese av hva hun hadde tilegnet seg i Warszawa. De grove materialene får egenverdi som formskapende elementer i den klare, non-figurative komposisjonen. Lyse og mørke felt står mot hverandre, flatens rike fiberflor får fargene til å spille fra det sort-brune via gråtoner til det lysende hvite. Frodighet er parret med streng og klar linjeføring, og hele tiden på en slik måte at de tekstile kvaliteter er det primære. I teppet Broen fra 1967 brukes samme teknikk og materialer. De kraftige fibrene gir en overflate som får en til å tenke på grov penselføring på lerret.

Etter deltagelse på en tekstilutstilling ved Camden Art Centre i London 1968, ble B. invitert til å undervise i billedvev ved Royal College of Art. I årene 1969–71 var hun "visiting lecturer", og fikk fast ansettelse med status som universitetslektor fra 1971 til 1978. B. bygde opp og ledet avdelingen for billedvev ved Royal College of Art.

Teppet til Mo i Rana rådhus (1974) ble vevd i London, og viser hvordan farger og syntetiske fibre har fått en større betydning. Plast, nylon og ull er blandet, fargene er sterke og lysende i den landskapslignende komposisjonen. Teppet viser hennes ukonvensjonelle syn på materialsammensetninger og teknikker.

Familierelasjoner

Datter av

  • Anne-Sofie F. Jakhelln Blakstad
  • Ragnar Blakstad

Bosatt (pr 1982-1986)

Asker.

Utdannelse

Statens Lærerskole i forming, Oslo 1956; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1959–63; kunstak., Warszawa 1964–65; atelieret til M. Abacanowicz, Warszawa 1966.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Eckboes legat; 1964, polsk statsstipend 1964–65; Studiereiser til Paris og London; Bosatt i London 1969–78.

Stillinger, medlemskap og verv

"Visiting lecturer" ved Royal College of Art, London 1969–71, lektor samme sted 1971–78; Medlem Unge Kunstneres Samfunn; Norske kunsthåndverkere; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurranse arrangert av Norsk Tekstilindustris 150-årsjubileum.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Bakke Kirke, Eiker
  • Krematoriet Nedre Eiker
  • Mo i Rana rådhus
  • Krematoriet Hønefoss
  • Bragenes Menighetshus, Drammen
  • Blakstad sykehus, Asker
  • Utenriksdepartementet, Oslo
  • Statens Senter for Barne- og Ungdomspsykiatri

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1966-1967
  • Høstutstillingen, Oslo, 1976
  • Stavanger Kunstforening, 1966
  • Sandefjord Kunstforening, 1967
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1967
  • Høvikodden, 1972
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Tyskland, 1967
  • USA, 1968-1969
  • Camden Art Centre, London, 1968
  • Frankrike, 1970
  • Spania, 1972
  • Royal College of Art, London, 1972
  • Folkstone Art Gallery, London, 1978

Separatutstillinger

  • Craft Center of Great Britain, London, 1968

Litteratur

  • Bjelke, Ragnhild, Hun modellerer med garn, Bonytt, 1967, s. 177–80 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 67
  • Dagbladet, 22.12.1971, (ill.)
  • Morgenbladet, 04.10.1979