Liv og virksomhet

A. har virket som grafiker og maler, men hennes hovedfelt er ubetinget skulpturen. Hun debuterte på Høstutst. 1961 med bysten av Egil Eggen (messing), som forener fysiognomisk karakteristikk med betydelig innlevelse i modellens psyke. Etter dette innadvendte portrett fulgte den stramme og dirrende byste av Earle Hyman som Othello (bronse, 1963). Hun begynte å bruke sement som modelleringsmateriale, overflaten ble røffere og formen fikk en friere og mer summarisk karakter med stor uttrykkskraft, som i bystene i C.S. Tvenge (bronse, 1965) og Sven von Düring (bronse, 1965). Sluttpunktet i denne utvikling ble den sterkt ekspressive byste av Ludvig Eikaas i overnaturlig størrelse (bronse, 1965), der halsens steile vertikal støter sammen med hodets skrå akse og trekkene har gjennomgått en voldsom forenkling.

På sin separatutstilling i mars 1966 viste A. nonfigurative skulpturer som innledet en ny periode i hennes produksjon, til å begynne med av eksperimenterende karakter. Mens Space i messing lar små kloder kretse omkring en vertikal akse i en luftig helhet, består fontenen Flytende punkt (marmor, 1967) av kompakte, fasetterte former med sorte romber innfelt i den hvite stein. Kunstneren går igjen helt andre veier i den store mobil i polykromt pleksiglass til Krogstad skole i Mjøndalen (1968), der lyset spiller i fluoriserende rosa, rødt og grønt.

I februar 1969 vant A. en 1. premie i konkurransen om utsmykning av skoler i Oslo med utkastet til en utendørs skulptur, avduket okt. 1972 utenfor Trosterud skole med tittelen Havbølger. Skulpturen er på 12 x 6 m og sammensatt av prefabrikerte, glassfiber-armerte polyesterrør, som er skåret opp og satt sammen til konkave og konvekse, lavt bølgende former. Den er samtidig en lekeskulptur med plass til 100 barn i aktivitet på overflaten og i hulningene. Den demonterbare skulptur skulle bane veien for produksjonen av varianter med langt lavere omkostninger. På separatustillingen Omgivelser mai 1969, presenterte hun beslektede kolossalarbeider i samme materiale, nå også med former som tårner seg i været. A. hadde med dette skapt særpregede nonfigurative skulpturer i et originalt formspråk, egnet til å virke i store uterom. Småskulpturene Refleksjon B og Z i samme stil, vist på separatutstilling i 1974, var et fremstøt mot bredere anvendelse gjennom serieproduksjon i pleksiglass. I sin hittil største skulptur, 34 m lang, vist på Biennalen i Antwerpen 1979, arbeidet A. videre fra verkene omkring 1970 med de karakteristiske lave og hule formasjoner. Materialet var igjen glassfiberarmerte polyesterrør, egentlig produsert for oljeledninger. Tittelen Hilsen til Lucas-arbeiderne var ment å sette skulpturen i en sosial og politisk sammenheng, som en solidaritets-erklæring til de engelske arbeidere, som hadde okkupert sin bedrift. I 1979 var kunstneren beskjeftiget med et stort relieff i aluminium for Abelhaugen jernbanestasjon i Oslo.

Familierelasjoner

Datter av

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Nils Flakstad 1957-58; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1957-60.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3% fondets stipend 1959; Lorch-Schives legat 1960; 3% fondets stipend 1961; Houens legat 1964; Lorch-Schives legat 1968; Statens 3-årige arbeidsstipend 1969-71; vikarstipend 1979; Statens garantiinntekt fra 1979; Reiser til Hellas, Italia, Paris 1961-62; London 1976; Paris 1977; Venezia 1978; Antwerpen 1979.

Stillinger, medlemskap og verv

Hovedlærer Kunstskolen i Trondheim fra 1975; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn; Norsk Billedhuggerforening; Medlem av Gruppe Gras.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie (av 4 likestilte) i Oslo kommunes konkurranse 1969 om utsmykning av skoler; premiert i Norsk kulturråd konkurranse om lekeskulptur 1977.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Den Nationale Scene, Bergen: byste Earle Hyman som Othello (bronse, 1963) og byste Svend von Düring (bronse, 1965)
  • Krogstad skole, Mjøndalen: Mobil (polykromt pleksiglass, 1968)
  • Trosterud skole, Oslo: Havbølger (polyester, 1968-72)
  • Halden lærerskole: Body and Soul (glass og stål, 1973)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Stavanger Faste Galleri
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Haugesund Billedgalleri
  • Norsk kulturråd
  • Arkiv för Dekorativ Konst, Lund, Sverige

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutst., 1961-1963
  • 6 unge, Universitetet i Oslo, 1963
  • 3 generasjoner, OK, 1974
  • De 14, Stavanger, 1965
  • Ungdomsbiennalen, Helsinki, 1968
  • Synspunkter, Arkiv för dekorativ konst, Lund, 1971
  • Synspunkter, Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Gras, Kunstnernes Hus, Oslo, 1972
  • Norsk skulptur, Nordjyllands Museum Aalborg, 1972
  • Arkitektonisk miljø, Gall. F 15, Moss, 1973
  • Biennalen, Antwerpen, 1979

Separatutstillinger

  • Kunstfor. i Oslo, 1966
  • Gall. Kringla, Oslo, 1968
  • Omgivelser, K. Hus, 1969

Portretter

  • Selvportrett, tegning i katalog Tre generasjoner, OK 1974

Eget forfatterskap

  • Omgivelser, F 15 Kontakt, 1969, nr. 3/4
  • Større sprang fra 0 til 1 enn fra 1 til 3, Tre generasjoner, OK, 1974, katalog utst.
  • Skole og skulptur, Barn og bilde, 1977, s. 23, Kunst i skolen

Litteratur

  • Dagbladet, 10.05.1968
  • Aftenposten, 09.12.1968
  • Aftenposten, 11.12.1968
  • Aftenposten, 19.02.1969
  • Dagbladet, 05.05.1969
  • Arbeiderbladet, 05.05.1969
  • Morgenbladet, 07.05.1969
  • Johnsen, S. Steen, Aftenposten, 10.05.1969
  • Werenskiold, M., Dagbladet, 14.05.1969
  • Durban, A., Morgenposten, 16.05.1969
  • Parmann, Ø., Morgenbladet, 20.05.1969
  • Woll, G., Arbeiderbladet, 24.05.1969
  • Parmann, Ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 314–15 (ill.)
  • Dagbladet, 23.10.1972
  • Aftenposten, 04.11.1972
  • Dagbladet, 24.06.1974
  • Dagbladet, 28.06.1974
  • Norske Portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, s. 342, innledning av F. Bull