Liv og virksomhet

G. tilbrakte mesteparten av sin oppvekst i Norge, og besøkte landet flere ganger senere. Hun gikk på skole her og i Frankrike. Hun utdannet seg som kunstner i Brussel sist i 1920-årene og derpå i Jean de Luz i Sør-Frankrike. Hun drog til USA i 1931, og besøkte da kunstskoler ved University of Southern California ved Los Angeles og Stanford University, og Art Institute ved University of Pennsylvania. Maleren Ferencz Erdélyi, hvis elev hun var i 1948, regnes å ha påvirket henne sterkest. Hun gikk til filmen som protegé av Sam Goldwyn, lansert som "sirenen fra fjordene", og spilte vesentlig eksotiske og mysteriøse kvinneroller (The Adventures of Marco Polo 1938, The Forgotten Woman 1939, Rio 1939, Dark Streets of Cairo 1941, Enemy of Women 1944, Sofia 1948). En gang i 1960-årene slo hun seg ned i San Miguel de Allende i Mexico, der det var en kunstnerkoloni og et kunstakademi, og hun underviste der til sin død. Hennes malerier og tegninger i ulike teknikker vitner om en solid utdannelse og har, kanskje særlig i tegningene, kunstnerisk kvalitet. Motivene er oftest hentet fra meksikansk landsbyliv, og hun skildrer sine indianermodeller med fin forståelse. Også fra Norge har hun hentet enkelte motiver. Hun utstilte mange ganger i USA og Mexico, og i Oslo så vi hennes kunst i Kunstforeningen 1972 og i American Embassy Galleri 1976.

Familierelasjoner

Datter av

  • Bjørgulf Haukelid (1878 - 1944)
  • Sigrid Johanne Christoffersen, sivilingeniør (1877 - 1969)

Gift med

  • Lynn Abbot

Litteratur

  • Halliwell, L., The Filmgoer's Companion, London, 1967, s. 335
  • Aftenposten, 07.01.1972
  • Verdens Gang, 18.01.1972
  • Morgenbladet, 27.01.1972, (ill.)
  • Verdens Gang, 21.10.1976, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 190
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 63, 65 (ill.)
  • Katz, E., The Film Encyclopedia, New York, 1979, s. 519