K. viser i sine tepper engasjement i konkrete hendelser av politisk, kvinnepolitisk og mellommenneskelig karakter. Hun vil fortelle, formidle og agitere, hun vil si noe om krig og fred, kvinne og mann, undertrykkelse og fengsel, og det er derfor en selvfølge at hennes arbeider er figurative. Men hun vever ikke plakater. K. er nøye med å finne en form som er pregnant i seg selv, som understreker og utdyper det budskap hun vil formidle. K.s tepper varierer i form og format. Hun fyller flatene med en blanding av grovt stiliserte figurer og mønstrede eller ornamentale felt. For å understreke kontrasten mellom figur og omgivelser fremstår figurene ofte mot en bakgrunn vevd i åklevev-teknikk, transparent-vev eller ulike billedvevteknikker. Kontrastrik fargebruk, rik fantasi i utformingen, humoristiske detaljer og konsekvent understrekning av det tekstile ved varierende materialbruk er typiske trekk ved K.s produksjon. Kvinneportrett (1976) er karakteristisk for 1970-årenes kvinnefrigjøringstanker. Det ovale teppet i blå nyanser har en kvinneprofil i sentrum, omgitt av utallige utstrakte hender. Med det innvevde slagordet "Kinder, Küche, Kirche" forstår vi at teppet ironiserer over dette undertrykkende kvinnesyn. Du gamle mor (1976) viser også en kvinne som møter utstrakte, krevende hender. Teppet har uregelmessig format med løsthengende partier, og vi ser de trette trekk av en gammel kvinne som er preget av års slit for andre. Stranger in a strange land (1982) har tilslørede kvinner fra Iran som motiv. Hjelpeløsheten og fremmedfølelsen ved møte med fremmed kultur og land står tydelig skrevet i ansiktene til de to sterkt stiliserte kvinnefigurene. I Midtsidebrett (1981) har K. ønsket å eksperimentere med billedteppet som dekorativt element. Hun har splittet opp flaten i flere smale, rektangulære felt, spent dem opp på rammer og satt dem sammen til et skjermbrett. K. ville ha teppet ned fra veggen for å se motivet i ulike vinkler alt ettersom skjermbrettet er åpent eller lukket. Selve motivet, et kvinneansikt mot tapetmønstret bakgrunn, er en ironisering over mannfolkbladenes utbrettepiker. Fra begynnelsen av 1980-årene har K. vært spesielt opptatt av nedrustning og fredsarbeid, og gitt uttrykk for dette i flere tepper.
Sammen med maleren Kaja Thorne Skjælaaen og grafikeren Sidsel Westbø dannet K. i 1979 Ihlen-gruppen, og de har ved flere anledninger stilt ut sammen.