Liv og virksomhet

B. har fra 1956 vært ansatt som designer på Hadelands Glassverk. Fløtesettet Anne (Kunstindustrimuseet i Oslo) kom i produksjon allerede i 1956. Vinglass-serviset Severin består av robuste glass med stett som kan stables. Det fikk "Merket for god, norsk design" i 1961. B. har også tegnet det frodige vinglass og bollesettet Barbara, utført i krystallin (1972) Serien Furu, bestående av boller, tallerkner, fat og lysestaker har et dekkende furugrenlignende mønster inne i glassmassen. Det kom i produksjon i 1975. For øvrig har B. arbeidet med glattslipt, farget krystall i overfangsteknikk, som f.eks. det sylindriske blomsterglasset som fikk "Merket for god, norsk design" i 1958, og flere arbeider innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim. B. fikk i 1979 Designprisen (utdelt av Rådet for Glass, Porselen og Flint) for bollesettet Monte Carlo hvor en enkel spiral i glasstav utgjør den eneste dekor.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Einar Brørby
  • Solveig Andreassen

Gift med

  • Astrid Ingeborg Heggen

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1952–55.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Oslo Bys stipend 1967; Jansons legat 1972 og 1978; Studiereise til Canada og USA 1966; Tsjekkoslovakia 1968; Italia 1973.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer ved Hadelands Glassverk fra 1956; Medlem av Foreningen Brukskunst.

Priser, premier og utmerkelser

Merket for god, norsk design 1958, -61, -62, -63, -67, -68, -71; Die gute Industriform, Hannover 1972; Urkunde für hervorragende Leistungen, Coburg 1977; Rådet for Glass, Porselen og Flints Designpris 1979; Jakob-prisen 1979.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Kunstindustrimuseum København
  • The Corning Museum of Glass, New York
  • Kunstsammlungen der Veste Coburg, Vest-Tyskland
  • Sønderjyllands Kunstindustrimuseum Tønder, Danmark

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstring, Kunstnernes Hus, 1956
  • 12. Triennale, Milano, 1960
  • Unga nordiska formgivare, Röhsska konstslöjdmuseum Göteborg, 1962
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk Brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966
  • Maihaugen, 1967-1969
  • Maihaugen, 1971
  • Verdensutstillingen, Montreal, 1967
  • Design in Scandinavia, Australia, 1968-1969
  • Norden, Århus, 1969
  • Tendenser, Gall. F15, Moss, 1972
  • Tendenser, Gall. F15, Moss, 1976
  • Kunstsammlungen der Veste Coburg, 1977
  • Nordisk Glas 1978, Växjö, 1978

Litteratur

  • Bonytt, 1956, s. 233
  • Jutrem, A.J., Glass og glassformere på Hadeland, Nordenfjeldske kunstindustrimuseums årbok, 1958, s. 69–71 (ill.)
  • Glas 1959, Corning (USA), 1959, The Corning Museum of Glas
  • Bonytt, 1960, s. 195
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Kunsthåndverk og kunstindustri i Norden, Oslo, 1961, s. 176–77 (ill.) s. 269, (red.)
  • Bonytt, 1962, s. 44 (ill.), 240 (ill.)
  • Bonytt, 1963, s. 257–58 (ill.)
  • Bøe, A., Norsk industrial design, Oslo, 1963, s. 266 (ill.)
  • Norsk brukskunst, 1964, s. 46 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst årbok
  • Bonytt, 1966, s. 286, 294
  • Bonytt, 1967, s. 121, 169, 170, 207 (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 95 (ill.), 96 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet
  • Nye Bonytt, 1968, nr. 2 s. 30 (ill.), nr. 3 s. 26, 27 (ill.), nr. 11–12 s. 18–21 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1969, nr. 9 s. 16, 17 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1971, nr. 5 s. 74, 75, 78, (ill.)
  • Nye Bonytt, 1972, nr. 2 s. 23, 68 (ill.)