glassdesigner

Severin Petter Brørby

Faktaboks

Severin Petter Brørby
Født
19. november 1932, Hønefoss
Død
5. mars 2001, Jevnaker

Artikkelstart

B. har fra 1956 vært ansatt som designer på Hadelands Glassverk. Fløtesettet Anne (Kunstindustrimuseet i Oslo) kom i produksjon allerede i 1956. Vinglass-serviset Severin består av robuste glass med stett som kan stables. Det fikk "Merket for god, norsk design" i 1961. B. har også tegnet det frodige vinglass og bollesettet Barbara, utført i krystallin (1972) Serien Furu, bestående av boller, tallerkner, fat og lysestaker har et dekkende furugrenlignende mønster inne i glassmassen. Det kom i produksjon i 1975. For øvrig har B. arbeidet med glattslipt, farget krystall i overfangsteknikk, som f.eks. det sylindriske blomsterglasset som fikk "Merket for god, norsk design" i 1958, og flere arbeider innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim. B. fikk i 1979 Designprisen (utdelt av Rådet for Glass, Porselen og Flint) for bollesettet Monte Carlo hvor en enkel spiral i glasstav utgjør den eneste dekor.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Einar Brørby
  • Solveig Andreassen

Gift med

  • Astrid Ingeborg Heggen

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1952–55

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Oslo Bys stipend 1967
  • Jansons legat 1972 og 1978
  • Studiereise til Canada og USA 1966
  • Tsjekkoslovakia 1968
  • Italia 1973

Stillinger, medlemskap og verv

  • Designer ved Hadelands Glassverk fra 1956
  • Medlem av Foreningen Brukskunst

Priser, premier og utmerkelser

  • Merket for god, norsk design 1958, -61, -62, -63, -67, -68, -71
  • Die gute Industriform, Hannover 1972
  • Urkunde für hervorragende Leistungen, Coburg 1977
  • Rådet for Glass, Porselen og Flints Designpris 1979
  • Jakob-prisen 1979

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Kunstindustrimuseum København
  • The Corning Museum of Glass, New York
  • Kunstsammlungen der Veste Coburg, Vest-Tyskland
  • Sønderjyllands Kunstindustrimuseum Tønder, Danmark

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstring, Kunstnernes Hus, 1956
  • 12. Triennale, Milano, 1960
  • Unga nordiska formgivare, Röhsska konstslöjdmuseum Göteborg, 1962
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk Brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966
  • Maihaugen, 1967-1969
  • Maihaugen, 1971
  • Verdensutstillingen, Montreal, 1967
  • Design in Scandinavia, Australia, 1968-1969
  • Norden, Århus, 1969
  • Tendenser, Gall. F15, Moss, 1972
  • Tendenser, Gall. F15, Moss, 1976
  • Kunstsammlungen der Veste Coburg, 1977
  • Nordisk Glas 1978, Växjö, 1978

Litteratur

  • Bonytt, 1956, s. 233
  • Jutrem, A.J., Glass og glassformere på Hadeland, Nordenfjeldske kunstindustrimuseums årbok, 1958, s. 69–71 (ill.)
  • Glas 1959, Corning (USA), 1959, The Corning Museum of Glas
  • Bonytt, 1960, s. 195
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Kunsthåndverk og kunstindustri i Norden, Oslo, 1961, s. 176–77 (ill.) s. 269, (red.)
  • Bonytt, 1962, s. 44 (ill.), 240 (ill.)
  • Bonytt, 1963, s. 257–58 (ill.)
  • Bøe, A., Norsk industrial design, Oslo, 1963, s. 266 (ill.)
  • Norsk brukskunst, 1964, s. 46 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst årbok
  • Bonytt, 1966, s. 286, 294
  • Bonytt, 1967, s. 121, 169, 170, 207 (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 95 (ill.), 96 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet
  • Nye Bonytt, 1968, nr. 2 s. 30 (ill.), nr. 3 s. 26, 27 (ill.), nr. 11–12 s. 18–21 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1969, nr. 9 s. 16, 17 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1971, nr. 5 s. 74, 75, 78, (ill.)
  • Nye Bonytt, 1972, nr. 2 s. 23, 68 (ill.)