Liv og virksomhet

F. begynte å tegne og male i barndommen i Tromsø, og i elevtiden hos Harriet Backer bestemte hun seg for å ta videre utdannelse i Paris. Pga. dårlig økonomi kunne hun først reise dit i 1905 og ble der til 1921. I de første 10 årene av Pariseroppholdet arbeidet hun hardt med sitt maleri og utførte stilleben, portretter og landskaper i sen-impresjonistisk stil. Lærernes og det moderne kunstlivs nye retninger opptok henne nok, men gav ikke store utslag i egne arbeider. Tegningen er hennes styrke, mens koloritten er tung og utførelsen ullen. Overdreven selvkritikk gjorde at få arbeider ble fullført, og hun kom aldri så langt som til å stille ut, selv om hun flere ganger var påmeldt til Les Independants.

Møtet med ung-renessansens maleri i Firenze gjorde et sterkt inntrykk og forløste noe i hennes egen kunst. Hun malte sine beste bilder her, en serie enkle, friskt oppfattede stilleben. Kort etter oppgav hun imidlertid maleriet. Hennes siste bilde, et landskap fra Bretagne, er malt i 1918. Senere skapte hun seg en karriere som forfatter, under pseudonymet Cora Sandel.

Alberte og friheten (1931) inneholder en rekke verdifulle observasjoner om skandinaviske kunstneres liv i Paris, og maleren Liesel er til en viss grad talerør for F.s kunstsyn. Hun var bosatt i Sverige fra 1921.

Familierelasjoner

Datter av

  • Jens Schouw, kommandørkaptein
  • Anne Margarete Greger

Gift med

  • 1913-1926 med Anders Jønsson, billedhugger

Utdannelse

Harriet Backers malerskole 1899–1900; malerskoler i Paris, bl. a. Académie Colarossi under André Lhote og Lucien Simon i perioden 1905–13.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Opphold i Firenze 1913–14; Paris 1905–21.

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Waldemarsudde Stockholm, 1972
  • Tromsø Kunstforening, 1974

Litteratur

  • Solumsmoen, O., Cora Sandel en dikter i ånd og sannhet, Oslo, 1957
  • Gran, H., Fra Sara Fabricius til Cora Sandel, Kunst og Kultur, 1971, s. 41–50